راهنمای خرید کولر آبی

کامل‌ترین راهنمای خرید کولر آبی را در تکه کابل بخوانید!

93 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق

 کولرها به دو دسته کلی، کولر آبی و کولر گازی تقسیم می‌شوند. کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است اما استفاده و یا خرید کولر آبی به‌سادگی و راحتی نبوده و باید نکاتی تحت نام راهنمای خرید کولر آبی را بررسی کرده و رعایت نمایید. در این مقاله قصد داریم به بررسی راهنمای خرید کولر آبی پرداخته و مهم‌ترین نکات خرید کولر آبی را بیان کنیم.

کولر آبی و اجزا آن

اجزا کولر آبی
اجزا کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به‌‎دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کولرها برای مناطقی مثل شهرهای شمالی و جنوبی که از رطوبت نسبتا زیادی برخوردار هستند چندان توصیه نمی‌شوند و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، این کولرها به‌وسیله گردش آب به سرمایش هوا کمک کرده و باعث خنک‌شدن هوای ساختمان می‌شوند. مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه آب سرد و گردش آن در داخل کانال‌ها و پوشال‌های کولر دانست.

عمل سرمایش هوا به وسیله آب در گذشته خیلی دور نیز مورد توجه افراد بوده و در آن زمان نیز با استفاده از آب و بادگیر به خنک‌شدن هوای داخلی اتاق‌ها و منازل کمک می‌کردند. به کولرهای آبی، کولر با فن آکسیال نیز گفته می‌شود زیرا عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم محیط اطراف را وارد محفظه پوشالی و یا پد سلولزی خود کرده و با استفاده از رطوبت و آب سرد و خنکی که در محفظه داخلی کولر وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب از طریق کانال‌ها و مجاری انتقال هوا، به داخل ساختمان فرستاده می‌شود.

از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده کولر آبی می‌توان به موتور کولر که به آن دینام نیز گفته می‌شود، اشاره کرد. سایر اجزای اصلی کولر آبی شامل پمپ آب کولر یا همان واتر پمپ، جعبه تقسیم برق، شناور کولر، تسمه کولر، پروانه کولر که عمل چرخش در داخل موتور توسط آن انجام می‌شود و … می‌شود. کولرهای آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارند از مزایا و کاربردهای گسترده‌ای در مقایسه با سایر انواع کولرها برخوردارند ولی با این حال، باید قبل از خرید هر نوع کولر آبی به بررسی نکات راهنمای خرید کولر آبی پرداخته و آن‌ها را رعایت کنید.

راهنمای خرید کولر آبی

خرید انواع کولر آبی
خرید انواع کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، کولرهای آبی اغلب در مناطق گرمسیر و خشک مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد بسیار زیادی هم دارند. از آنجا که این کولرها بسیار پرفروش بوده و بسیاری از افراد قصد خرید آن‌ها را دارند، باید از راهنمای خرید کولر آبی اطلاع کامل داشته و نکات آن را مورد بررسی قرار دهید. نکات راهنمای خرید کولر آبی عبارتند از:

نوع کولر آبی

کولر آبی هم همانند کولر گازی دارای انواع و اشکال مختلف و گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توان به کولر آبی خورشیدی، کولر آبی بدون تسمه، کولر آبی پرتابل و … اشاره کرد. هر کدام از این کولرهای آبی کاربرد خاص خود را داشته و باید نوع کولر را با توجه به نیاز و کاربرد مورد انتظار خود، انتخاب کنید. این کار کمک بسیار زیادی در انتخاب صحیح کولر آبی کرده و شما را راهنمایی می‌کند.

توان کولر

توان کولر دومین نکته مهم در خرید کولر آبی است که باید از آن اطلاع کافی داشته باشید. همان‌طور که مشخص است، هرچه توان کولر آبی بیش‌تر باشد، هوای خنک‌تری وارد محیط ساختمان می‌شود. عموما کولرهای آبی 5، 7 و 12 هزار واتی بیش‌ترین استفاده و کاربرد را در ایران داشته و میزان حجم و توان آن‌ها با توجه به ابعاد ساختمان تعیین می‌شود.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین فاکتور در هنگام خرید کولر آبی و بررسی توان آن، درنظرگرفتن ابعاد ساختمان و کاربرد مورد انتظار شماست. شما می‌توانید برای محیط‌های 30 تا 50 متر مربعی از کولر آبی با توان 2300، 50 تا 60 از توان 3500، 60 تا 110 از توان 5000، از 110 تا 150 از 7000 و بیش‌از 150 یا 160 متر مربع از کولری با توان 12000 استفاده کنید.

جنس و ضخامت بدنه

همان‌طور که مشخص است، جنس و ضخامت بدنه کولر آبی تاثیر بسیار زیادی بر عمر و کارکرد کولر آبی دارد. سعی کنید کولری انتخاب کنید که جنس بدنه آن از ورق گالوانیزه بوده و ضخامت بیش‌تری داشته باشد. جنس گالوانیزه و ضخامت زیاد بدنه باعث افزایش طول عمر کولر شده و از پوسیدگی و یا کجی و زنگ‌زدگی کولر در کوتاه‌مدت جلوگیری می‌کند.

برچسب انرژی

یکی دیگر از نکاتی که انواع کولرهای آبی و شرکت‌های سازنده آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، برچسب انرژی کولر است. برچسب انرژی برروی تمامی کولرهای آبی قانونی وجود داشته و نشان‌دهنده میزان مصرف انرژی و الکتریکی و بازده انرژی آن‌هاست. هر چه این فاکتور به A و یا گاها A مثبت نزدیک‌تر باشد، آن کولر از ظرفیت و بازده کاری و انرژی بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند، به‌ویژه در بلندمدت خرید به‌صرفه‌ای، باشد.

متراژ محیط

سایز و اندازه محیطی که قصد استفاده کولر آبی در آن را دارید، تاثیر بسیار زیادی در انتخاب ظرفیت و نوع کولر آبی شما دارد. این نکته می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در بین نکات راهنمای خرید کولر آبی داشته باشد زیرا این نکته بر سایر نکات همچون نوع یا توان کولر تاثیر کذاشته و می‌توان تعیین‌کننده باشد. همان‌طور که مشخص است، هر چه اندازه محیط مورد نظر شما بیش‌تر و بزرگ‌تر باشد،

نیاز به استفاده از آبی با توان بالاتر بوده و کولرهای آبی با توان پایین، پاسخگو این‌گونه محیط‌ها نیستند. محیط و اندازه آن تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب نوع و مدل کولر آبی و ظرفیت آن داشته و می‌تواند تعیین‌کننده اصلی در بین موارد و نکات گفته شده برای خرید کولر گازی باشد.

شرایط آب‌وهوایی

توجه به آب‌وهوای منطقه مورد نظر و دمای هوای آن منطقه، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب نوع کولر آبی و توان آن است. هر چه دمای هوا در منطقه مورد نظر شما بیش‌تر باشد، ظرفیت کولر آبی باید بیش‌تر بوده تا بتواند محیط شما را خنک‌تر کند. دقت کنید، در صورتی که آب‌وهوای محل سکونت شما شرجی و مرطوب است، ترجیحا از کولرهای گازی و اسپلیت استفاده نموده و کم‌تر اقدام به خرید کولر آبی نمایید.  علت این توصیه هم، مرطوب‌بودن باد کولر آبی در مقایسه با باد خنک کولر گازی و اسپلیت است.

گارانتی و خدمات پس از فروش

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید کولر آبی بسیار موثر بوده و به مشتری اطمینان خاطر می‌بخشد، موضوع گارانتی، تضمین کیفیت و خدمات پس از فروش کولر آبی است. از آنجا که کولر وسیله‌ای برقی بوده و عملکرد آن براساس انرژی الکتریسیته و برق است،

وجود گارانتی و خدمات پس از فروش کامل، می‌تواند نکته بسیار موثر و چشمگیری در خرید و فروش کولر آبی باشد. دقت کنید که در هنگام خرید کولر آبی، در کم‌ترین حالت موتور کولر آبی دارای گارانتی یک ساله باشد. گارانتی و خدمات پس از فروش رابطه مستقیمی با شرکت تولیدکننده و سازنده کولرهای آبی داشته و شرکت و برند سازنده و ارائه‌دهنده کولر، تعیین کننده نوع و میزان گارانتی و خدمات پس از فروش است.

قیمت

یکی از نکاتی در هر نوع خریدی باید به آن دقت نموده و آن را مورد بررسی قرار دهید، قیمت آن کالاست. بحث قیمت همیشه در خرید مطرح بوده و خرید کولر آبی هم از این امر مستثنی نیست. برای اینکه خرید به‌صرفه و صحیحی داشته باشید باید تمامی موارد گفته شده در بالا را نسبت به قبمت کولر مورد نظرتان سنجید و سپس اقدام به خرید کولر مورد نظر خود نمایید (برای خرید کولر آبی می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجع کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید).

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. کولرها در دو نوع و مدل کولر آبی و کولر گازی در بازار موجود هستند. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. بحث خرید کولر آبی، بحث بسیار مهمی بوده و انجام یک خرید به‌صرفه و صحیح اهمیت زیادی دارد. برای خرید کولر آبی به‌صرفه و مناسب باید نکاتی تحت عنوان راهنمای خرید کولر آبی را دانسته و آن‌ها را رعایت کنید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی راهنمای خرید کولر آبی پرداخته و مهم‌ترین نکات خرید کولر آبی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون راهنمای خرید کولر آبی با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

93 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط