کانکشن‌ کار کیست؟

کانکشن کار کیست؟!

3144 بازدید آموزش در صنعت برق

تابلو برق محفظه‌ای برای نصب انواع تجهیزات الکتریکی و برقی ساختمان بوده که برق اصلی ساختمان را دریافت کرده و آن را در کل ساختمان پخش می‌نماید. نصب مناسب و صحیح تابلو برق از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورتی که مشکلی در نصب تابلو به وجود آید احتمال بروز خطراتی همچون آتش‌سوزی بالاست، از این رو می‌بایست با دقت زیادی نصب شود. برای نصب تابلوی برق نیاز به وجود فردی با تخصص بالا در نصب تابلوی برق است که به این شخص، کانکشن کار یا مونتاژکار تابلوی برق گفته می‌شود.

در این مقاله سعی داریم به بررسی وظایف کانکشن کار پرداخته و کارهای او را بیان کنیم.

کانکشن کار کیست؟!

همانطور که گفته شد، کسی که وظیفه نصب صحیح و دقیق تابلوی برق را برعهده دارد، کانکشن کار می‌باشد. وظیفه کانکشن کار نصب صحیح تابلو برق به گونه‌ای است که سیستم برقی کاملا مشخص و تفکیک‌شده بوده و هیچ‌گونه نقص یا اختلالی در سیستم انتقال برق وجود نداشته باشد. در این شغل، کانکشن کار با استفاده از قطعات و تجهیزات مختلف برقی و صنعتی اقدام به نصب و راه‌اندازی تابلو برق می‌کند.

این کار با مشاغلی مانند برق‌کار صنعتی، برق‌کار ساختمانی و اتوماسیون‌کار هم‌پوشانی داشته و هر چه افراد در این مشاغل موفق‌تر باشند، می‌توانند به کانشن‌کار بهتری تبدیل شوند.

کانکشن کارها یا Electrical Boards Installers افرادی هستند که با استفاده از توانایی‌هایی که در زمینه برق ساختمان و برق صنعتی دارند، با حفظ و رعایت ایمنی‌های لازم، اقدام به نصب تابلوهای برق می‌نمایند. باید دقت داشت که کار کانکشن کارها با برقکاران صنعتی و یا ساختمانی از لحاظ تخصص تفاوت دارد و اینکه از کانکشن کارها با اسم برقکار صنعتی و یا ساختمانی نام برده شود، اشتباه می‌باشد.

کانکشن کار ماهر

مهارت‌های مورد نیاز یک کانکشن کار

همانطور که گفته شد، یک کانکشن کار برای نصب و راه‌اندازی تابلوی برق نیاز به توانایی‌ها و مهارت‌های خاص این رشته داشته و هر چه در این موارد متخصص‌تر شود، تبدیل به مونتاژکار یا کانکشن کار بهتری خواهد شد. در این قسمت سعی می‌کنیم به بررسی مهارت‌های لازم برای یک کانکشن کار متخصص و ماهر بپردازیم.

  • باید تابلو برق را متناسب با میزان مصرف برق ساختمان و مجموعه مونتاژ و یا کانکت کنند.
  • باید تمامی تجهیزات مورد نیاز و استفاده شده در تابلو برق را دانسته و از نحوه نصب آن‌ها اطلاع داشته باشند.
  • باید با نحوه استفاده از ابزار مخصوص این کار آشنا باشند.
  • باید توانایی سیم‌کشی و خواندن نقشه برق ساختمان را داشته و طبق آن سیم‌کشی را انجام دهند.
  • باید دارای توانایی تست تابلو باشند.

نصب یا کانکت تابلو برق چگونه است؟!

همانطور که گفته شد، نصب و راه‌اندازی تابلو برق نیازمند تخصص و تبحر بوده و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای نمی‌توان وارد این کار شد، اما در این قسمت سعی می‌کنیم به بیان مختصر و مفیدی از روند کار کانکشن کارها بپردازیم.

اولین قدم برای شروع کار کانکشن کارها، تشخیص کاربرد تابلو برق است. کانکشن کارها در اولین مرحله باید بدانند که تابلو برق به چه منزله‌ای می‌خواهد نصب شود و هدف از نصب آن چه خواهد بود (کاربرد صنعتی،خانگی، تجاری و…).

دومین قدم کانکشن کارها، تشخیص و یا ساخت یک بدنه خارجی مناسب متناسب با کاربرد تابلو برق است. این بدنه باید دارای گوشه‌های 90 درجه و صاف بوده و از ورود آب جلوگیری کنند.

در صورتی که تابلو برق در ناحیه‌ای به دور از گرد و غبار و یا باران نمی‌باشد، باید برای تابلو برق از لاستیک جهت جلوگیری از ورود گردو غبار و از شیب و محفظه مناسب برای جلوگیری از ورود باران و آب، استفاده کرد.

محل ورودی و خروجی محفظه را چک کرده و نقشه تابلو برق را به طور صحیح و کامل طراحی نماید.

قطعات و تجهیزات لازم را بر روی تابلو نصب کرده و اقدام به سیم‌کشی تابلو برق نماید.

در پایان تابلو را راه اندازی کرده و آن را تست کند.

مهارت مورد نیاز یک کانکشن کار

نتیجه‌گیری

یکی از کارهایی که نیاز به تخصص بالایی داشته و کمی خطرناک می‌باشد، کار نصب و راه‌اندازی تابلو برق است. به کسی که وظیفه نصب و راه‌اندازی تابلو برق ساختمان‌ها و مجموعه‌ها را برعهده دارد، کانکشن کار یا مونتاژکار گفته می‌شود. از آن‌جا که در این کار نیاز به بررسی و سیم‌کشی سیم‌های دارای جریان برق است، کمی خطرناک بوده و افراد بدون تخصص و مهارت نباید اقدام به نصب تابلو برق نمایند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کار کانکشن کارها پرداخته و توضیح مختصری از روند کار کانکشن کارها و مهارت‌های آن‌ها ارائه کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید.

3144 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط