قرقره فلزی برقی

چگونه یک قرقره فلزی برق مناسب انتخاب کنیم؟

271 بازدید آموزش در صنعت برق

قرقره فلزی معمولاً به شکل دایره‌ای یا استوانه‌ای بوده و دارای یک یا چند پیچ است. از این قطعه برای تولید میدان مغناطیسی، اندوکتانس و یا ایجاد مقاومت الکتریکی برای سیم حامل جریان استفاده می‌شود. از آنجا که یکی از ویژگی‌های الکتریسیته جلوگیری از عبور جریان می‌باشد، از قرقره فلزی برق برای ایجاد القا الکتریکی در مدار استفاده می‌شود. اندازه‌ سیم‌ها، قطر سیم‌ پیچ، طول سیم، تعداد حلقه‌ها و نوع مواد هسته (هوا، فولاد، آهن، مواد سرامیکی یا نوار بدون شکل بر پایه آهن) همگی بر قیمت سیم‌پیچ‌های الکتریکی تاثیر می‌گذارند. صرف‌ نظر از اصطلاحات، قرقره‌های فلزی برق نقش مهمی در فرایندهای الکتریکی دارند و باید دقت داشت در صورت استفاده از قرقره‌های با کیفیت پایین یا تجهیزات نادرست حمل مواد، ممکن است قیمت نهایی پروژه‌‌های نصب بالا برود.

نحوه کارکرد قرقره فلزی برق

تفاوت اصلی بین یک قرقره الکتریکی و یک قرقره معمولی وجود یک موتور الکتریکی است. در قرقره برقی از این موتور برای چرخاندن قرقره و کشیدن خط استفاده می‌شود. البته برخی از قرقره‌های فلزی برقی دارای موتورهای جداشدنی هستند. قرقره‌های برقی می‌توانند در اندازه‌های بسیار متنوعی از جمله کوچک و بزرگ وجود داشته باشند.

با رشد روزافزون ابزارهای الکترونیکی، تولیدکنندگان قرقره‌های فلزی برق می‌بایست مقدار قابل توجهی از منابع را به توسعه و طراحی کویل‌های الکتریکی اختصاص دهند تا بتوانند تقاضا را برآورده سازند.

قرقره فلزی برقی چگونه کار می_کند؟

آشنایی با قرقره فلزی برق

می‌توان گفت که قرقره‌ها به‌ عنوان دستگاه‌های تسهیل حمل و نقل در دسترس هستند. به همین دلیل قرقره فلزی برق جزء دستگاه‌هایی است که اطراف آن توسط کابل، سیم، کاغذ و غیره که به منظور حمل و نقل ساخته شده‌اند، احاطه شده است. در مدل‌های ساده، قرقره‌ها به‌صورت خود پیچ کار می‌کنند و در مدل‌های دیگر نیز بعضی قرقره‌ها می‌توانند به قطعات دیگری مانند شیلنگ یا کابل الکتریکی متصل شوند.

هر یک از انواع قرقره برای هدف مشخصی ساخته شده‌ است و بهتر است شما متناسب با هدف خود برای خرید قرقره فلزی اقدام کنید. به عنوان مثال یک مجموعه قرقره، شامل یک قرقره، یک سیم و ویژگی‌های احتمالی نصب شده روی کابل آن بوده و یک مجموعه دیگر شامل یک قرقره همراه با سیم برق متصل به چراغ است.

مشخصات فنی یک قرقره فلزی

مشخصات مهم برای قرقره فلزی برق عبارتند:

  • قطر فلنج که قطر بیرونی قرقره است.
  • قطر هسته که قطر داخلی قرقره است.
  • تراورس داخلی که فاصله از داخل خود قرقره تا داخل فلنج های قرقره است.
  • قطر خارجی کابلی که باید روی قرقره حمل شود
  • طول کابلی که باید روی قرقره حمل شود.

قرقره برقی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

انواع مختلف قرقره برقی

قرقره‌های برقی معمولاً از چوب یا فولاد ساخته می‌شوند و گه‌گاه از قرقره‌های پلاستیکی برای مواد سبک وزن در مکان‌های پزشکی و سایر محیط‌هایی که الزامات بهداشتی سخت‌گیری دارند، استفاده می‌شود. ساختار تمام انواع قرقره‌ها یکسان است اما جنس مواد اولیه  و همچنین کیفیت آن‌ها در کاربرد و کیفیت قرقره‌ها تفاوت ایجاد می‌کند. بنابراین قرقره‌ها باید برای هدف مورد نظر مناسب باشند. به عنوان مثال قرقره‌های چوبی در طول زمان آسیب می‌بینند و طول عمر عملیاتی کمتری نسبت به قرقره‌های فولادی دارند. با این حال قرقره‌های چوبی بسیار ارزان‌تر هستند، بنابراین معمولاً برای استفاده کوتاه مدت گزینه بهتری نیز هستند.

صرف نظر از ساختار قرقره تجهیزاتی که برای جابجایی مواد استفاده می‌شود باید دارای کیفیت بالایی باشند. تجهیزات مناسب حمل مواد می تواند کارایی را در هر مرحله از زنجیره تامین برق بهبود بخشد. چه در حال نصب یک سیستم الکتریکی در یک ساختمان باشید یا مدیریت ارتقاء یک عملیات تازه تاسیس شده را به عهده داشته باشید، تجهیزات شما، میزان توان و میزان مواد از دست رفته در طول فرآیند را تعیین می کند.

اجزای اصلی یک حلقه کابل عبارتند از:

  • فلنج: به طور معمول دایره‌ای شکل است، فلنج ها در دو انتهای هسته قرار می گیرند.
  • درام: درام کابل را نگه می دارد، گاهی اوقات با میله‌های یکپارچه اینکار را می‌کنند. فلنج‌های داخلی ممکن است برای ایجاد محفظه‌های متعدد در یک حلقه (موازی) استفاده شوند.

اندازه قرقره فلزی برق برای نصب و راه اندازی حمل و نقل

انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) استانداردهایی را برای اندازه‌های قرقره فولادی ایده آل و سایر مشخصات مربوط به انتخاب حلقه کابل منتشر کرده است. هنگام خرید قرقره، برق کارها باید بر اساس قطر خارجی کابل، طول سفارش کابل، حداقل شعاع خمشی ایمن هادی و وزن کل سفارش تصمیم گیری کنند. همانطور که گفته شد قرقره فلزی برق برای حمل و نقل ضروری هستند. بخش وسیعی از قرقره‌ها را کابل‌های فولادی تشکیل داده‌اند که به منظور محافظت از محصول در هنگام حمل و نقل و چرخش طراحی شده‌اند.

اندازه مناسب قرقره فلزی

معیارهای مناسب برای انتخاب قرقره فلزی برق

سرعت و چرخش از اصلی‌ترین معیارها برای انتخاب و خرید قرقره برقی است. البته با استفاده از ماشین کاری و بالانس کردن، می‌توان به راحتی چرخش قرقره را نرم کرده و از لرزش آن جلوگیری کرد. اگر چرخیدن قرقره فلزی برق به صورت دو محوری باشد، در موقعیت‌های درام تویستر و ریجید قرار می‌گیرد. در این حالت‌ها قرقره به خوبی تقویت می‌شود. وزن، قطر و تنش از دیگر عواملی است که باید آن را مدنظر قرار داد. جنس ماده‌ای که قرار است بر روی قرقره فلزی برق پیچیده شود نیز دارای اهمیت است. علاوه بر این موضوع باید بدانید که تنش بالا و قطرهای کم می‌تواند فشار مضاعفی بر قرقره وارد کند. به همین دلیل می‌توان از صفحات جانبی استفاده نمود تا آن‌ها را تقویت کرد.

نوع کاربرد و نوع ماشین در انتخاب قرقره بسیار با اهمیت است. زیرا هر ماشینی که بخواهد از قرقره فلزی برق استفاده کند، باید مقدار تنش معینی را وارد کند. همان طور که گفته شد قرقره‌ها دارای انواع مختلفی هستند و در این مورد، مدل قرقره ساکن از نظر ساختار هندسی می‌تواند انتخاب مناسبی برای ماشین‌هایی باشد که تنش بالایی دارند؛ بنابراین عمل پیچش سیم می‌تواند به شکل مناسب انجام بگیرد. اما ماشین‌هایی که با سرعت پایین‌تری حرکت می‌کنند و تنش کمتری ایجاد می‌کنند، می‌توانند از قرقره‌های معمولی و ساده‌تری نیز استفاده کنند. برای مشاهده آگهی‌های مرتبط با قرقره فلزی برق و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

271 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط