کنتور برق

کنتور برق

1100 بازدید آموزش در صنعت برق

کنتور برق شما به طور مداوم کار می‌کند، برق مصرفی خانه شما را اندازه گیری می‌کند و به شرکت برق اجازه می‌دهد برای انرژی مصرف شده صورتحساب شما را دریافت کند. بسیاری از مردم می‌دانند که یک کنتور دیجیتالی چگونه به نظر می‌رسد، اما واقعا چقدر در مورد آن می‌دانید؟ آیا می‌دانید کنتورهای برق چگونه کار می‌کنند، میزان مصرف شما را چگونه اندازه گیری می‌کنند و چگونه خوانده می‌شوند؟ آیا آنالوگ، دیجیتال یا هوشمند است؟ آیا کنتور برق شما می‌تواند با استفاده از خورشیدی خانگی سرعت خود را کاهش دهد یا حتی برعکس کار کند؟ در این مطلب، ما به نحوه کار یک کنتور برق، آنچه که کنتور برق انجام می‌دهد، نحوه خواندن کنتور برق و موارد دیگر نگاه می‌کنیم.

چرا باید به کنتور برق خود اهمیت دهید؟

بیایید با یک سوال ساده شروع کنیم: “کنتور برق چیست؟” در اصطلاح اولیه، کنتور برق (همچنین  برق سنج یا کنتور انرژی نیز نامیده می‌شود) وسیله‌ای است که میزان برق مصرف شده توسط یک ساختمان  یا هر مکان دیگری را اندازه گیری می‌کند.

کنتور برق خانه شما تأثیر زیادی بر نحوه محاسبه هزینه برق توسط شرکت برق دارد. برای مثال، اگر از یک کنتور آنالوگ قدیمی ‌استفاده می‌کنید، شرکت برق شما فقط می‌داند که بین قرائت قبلی و قرائت جدید چقدر برق مصرف کرده‌اید، و آن‌ها فقط می‌توانند این داده‌ها را با فرستادن یک مامور به مکان‌ها برای خواندن اطلاعات دریافت کنند. این شرکت اطلاعاتی در مورد میزان برق مصرفی شما در هر زمان خاص یا زمانی که بیشترین مصرف برق را مصرف می‌کنید ندارد، بنابراین آن‌ها می‌توانند تنها از یک نرخ استفاده کنند تا برای تمام برقی که مصرف کرده‌اید، صورتحساب شما را محاسبه کنند.

یک کنتور هوشمند جدیدتر به شرکت آب و برق شما بینش بهتر و فوری تری در مورد میزان برق مصرفی شما و زمان مصرف آن برق می‌دهد. اگر یک کنتوردیجیتالی نصب کرده‌اید، ابزار شما می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد عادت‌های مصرف برق شما جمع‌آوری کند و می‌تواند نحوه شارژ کردن برق را تغییر دهد.

نمونه‌هایی از نرخ‌های جایگزینی که یک شرکت برق می‌تواند با کنتورهای دیجیتالی شارژ کند عبارتند از:

  • نرخ‌های زمان استفاده – نرخی که برای برق می‌پردازید بر اساس زمانی که از آن برق استفاده می‌کنید متفاوت است.
  • نرخ شارژ تقاضا – بر اساس حداکثر مقدار انرژی که در هر زمان از شبکه می‌گیرید صورتحساب ایجاد می‌شود

بسته به نوع نرخی که شرکت برق استفاده می‌کند، و زمانی که بیشترین استفاده از برق را دارید، ممکن است در نهایت هزینه برق خود را با یک کنتور برق دیجیتالی بیشتر یا کمتر بپردازید. خبر خوب این است که اگر شرکت برق داده‌های بیشتری را در مورد مصرف برق شما جمع آوری کند، ممکن است آن داده‌ها را با شما به اشتراک بگذارد، که می‌توانید از آن‌ها برای درک بهتر مصرف خود و اینکه چگونه مصرف انرژی شما بر صورت حساب ماهانه شما تاثیر می‌گذارد استفاده کنید.

دسته بندی کنتور برق

کنتور برق چه واحدهایی را اندازه می‌گیرد؟

یک کنتور برق که در خانه شما نصب شده است، وات برق را اندازه گیری می‌کند. اگر به دنبال آنچه که یک کنتور برق اندازه گیری می‌کند هستید، مفید است بدانید که یک وات حاصل ضرب ولتاژ و آمپر (معروف به جریان) در یک مدار الکتریکی است: 1 وات = 1 ولت * 1آمپر. این فرمول تنها اندازه گیری پتانسیل الکتریکی را نشان می‌دهد، بنابراین یک عنصر زمان باید برای اندازه گیری مصرف واقعی انرژی اضافه شود.

بنابراین، مصرف برق در خانه اندازه‌گیری وات مصرف شده در یک دوره زمانی (ساعت) است و بر حسب واحد کیلووات ساعت بیان می‌شود. به بیان ساده، یک کیلووات ساعت معادل 1000 وات برق مصرفی در یک ساعت زمان است.

به عنوان مثال، اگر یک لامپ 60 وات را به مدت 24 ساعت روشن بگذارید، میزان مصرف انرژی به صورت زیر محاسبه می‌شود:

60 وات در 24 ساعت = 1440 وات ساعت (1.44 کیلووات ساعت)

دقت کنتور برق چقدر است؟

کنتورهای برق برای ثبت برق مصرفی در سطح قابل قبولی از دقت طراحی شده‌اند. هر خطای قابل توجهی هم بر مصرف کننده و هم بر شرکت برق تأثیر می‌گذارد، زیرا می‌تواند به معنای پرداخت بیش از حد صورت حساب مصرف کننده یا ضرر برای تامین کننده باشد. میزان دقت مورد نیاز توسط قوانین محلی که کنتور در آن نصب شده است تعیین می‌شود و این مقررات قانونی همچنین ممکن است تشریفاتی را که باید در صورت اختلاف در مورد صحت کنتور رعایت شود، مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) استانداردهای داوطلبانه‌ای را ایجاد کرده است که اساس الزامات آزمایشی را تشکیل می‌دهد و توسط اکثر شرکت‌ها و کمیسیون‌های تاسیسات برای الزامات کنتورهای برق آنها تعیین می‌شود. کنتورها در سه کلاس دقت 0.1، 0.2 و 0.5 قرار می‌گیرند، به این معنی که کنتورها در شرایط آزمایشی دارای ضریب خطا هستند که به ترتیب از 0.05٪، 0.1٪ و 0.2٪ تجاوز نمی‌کند. با اندازه گیری خالص، شرایط آزمایش باید دو بار اعمال شود – یک بار با جریان انرژی در جهت جلو یا “تحویل”، و یک بار با جریان انرژی در جهت معکوس یا “دریافت شده”.

اگر در مورد دقت کنتور اختلافی وجود داشته باشد، می‌توان آن را با یک کنتور چک که در کنار کنتور مورد مناقشه کار می‌کند مقایسه کرد، یا به طور کامل‌تر در آزمایشگاه کالیبراسیون مشخص برای تأیید صحت آزمایش کرد.

توجه:  اکثر کنتورهای مورد مناقشه طبق نیاز کار می‌کنند. اگر آزمایشگاهی بتواند ثابت کند که کنتور اشتباه ثبت

شده است، معمولاً بر اساس مدت زمانی که تخمین زده می‌شود که کنتور برق اشتباه خوانده شده، بازپرداخت داده می‌شود.

انواع کنتور برق

صاحب کنتور برق کیست؟

شاید تعجب کنید که بدانید کنتور برق خانه شما متعلق به شما نیست. شرکت برق مسئول کنتور برق خانه شما برای اندازه گیری میزان مصرف برق خانه است و مسئول نصب، نگهداری و خواندن آن است. دستکاری کنتور برق خانگی مجاز نیست و جرم است. (ناگفته نماند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد!) اگر نیاز به تغییر، جابجایی یا تنظیم کنتور خود دارید، باید برای انجام این کار با شرکت برق صحبت کنید.

کنتور برق چگونه کار می‌کند؟

احتمالاً به اعداد در حال چرخش روی یک کنتور برق خیره شده‌اید و از خود پرسیده‌اید که کنتور برق چه کار می‌کند و چگونه مصرف انرژی من را محاسبه می‌کند؟ دیسک در یک متر آنالوگ به سادگی کلیدهای اندازه گیری چندگانه را در حالی که شما کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) الکتریسیته را از شبکه می‌کشید، می‌چرخاند و در نتیجه یک داده عددی جدید بدست می‌آید. تفاوت بین دو قرائت – داده  فعلی و داده قبلی – به شرکت برق شما کمک می‌کند مصرف انرژی شما و مبلغی را که باید پرداخت کنید تعیین کند.

اگر یک کنتور قدیمی‌دارید، ممکن است متوجه شده باشید که یک مامور شرکت برق هر ماه برای خواندن کنتور برق به خانه شما می‌آید. اگر یک کنتور برق دیجیتالی  دارید، هیچ کارگر تاسیساتی را نمی‌بینید که به طور فیزیکی از خانه شما بازدید می‌کند تا کنتور را بخواند، زیرا یک کنتور هوشمند دیجیتالی  برای ارتباط مستقیم با شرکت برق  طراحی شده است تا جزئیات استفاده فعلی شما را به اشتراک بگذارد.

برخی از کنتورهای برق دیجیتالی از طریق یک سیگنال سلولی با هم ارتباط برقرار می‌کنند، اما ممکن است که کنتور برق دیجیتال شما امواج رادیویی ساطع کند و در این صورت یک مامور از شرکت برق محله شما باید به خانه شما بیاید  تا داده عددی کنتور را جمع آوری کند. کنتورهای برق دیجیتال با امواج رادیویی همچنان به یک مامور برق برای جمع آوری داده‌های عددی نیاز دارند ، اما مانند یک کنتور هوشمند سلولی مستقیماً با شرکت برق ارتباط برقرار می‌کند و داده‌های را ارسال میکند.

ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امید داریم که مطالب زیر نیز بتواند به بالابردن آگاهی و سطح دانش شما کمک نماید

انواع کنتور برق

کنتور برق دیجیتال

کنتور برق مکانیکی (آنالوگ)

ارزش بالای جیوه در کنتور برق قدیمی؛ بررسی یک افسانه یا واقعیت!

انواع اجزای کنتور برق و کاربرد آن‌ها

کدام کنتور برق جیوه دارد؟

جلوگیری از نوسانات با محافظ زیر کنتوری

1100 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط