المنت تسمه ای

نکاتی که در هنگام انتخاب المنت تسمه ای باید بدانید

171 بازدید آموزش در صنعت برق

المنت تسمه ای دستگاه گرمایش دایره‌ای شکل است که در آن انتقال حرارت به روش رسانایی انجام می‌شود. این نوع المنت یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد گرمای متمرکز و غیر مستقیم در اطراف سطح لوله، تیوب یا ظروف استوانه‌ای است. اکثر این سیستم‌های گرمایشی حول قطر بیرونی یک استوانه نصب می‌شوند و از این طریق حرارت را منتقل می‌کنند (البته نمونه‌هایی نیز وجود دارد که در محیط داخلی استوانه‌ها نصب می‌شوند). در این نوع المنت‌ها اغلب از عایق‌های سرامیکی، میکا یا مواد معدنی برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی ‌و تبادل با محیط استفاده می‌گردد. المنت تسمه ای قادر است اثر حرارت غیر مستقیم را به سرعت انتقال دهد، به همین دلیل بیشتر در صنایع کاربرد پیدا می‌کند. در صنایع ریخته‌گری پلاستیک، اکسترود و PVC می‌توان نمونه‌های متفاوتی از آن‌ها را مشاهده نمود.

آشنایی با سه نوع اصلی از المنت ‌های تسمه ای

1. المنت تسمه‌ ای با عایق میکا

از این نوع المنت معمولا در مواردی استفاده می‌شود که حداکثر دمای پایین‌تری مورد نیاز است. متریال میکا یکی از بهترین انواع عایق‌ها می‌باشد زیرا مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی داشته و ضریب دی الکتریک آن برای کاربرد‌های صنعتی بسیار مناسب است. علاوه بر این موضوع، عایق میکا در محیط‌های تهاجمی ‌شیمیایی و مرطوب نیز ماندگاری بالایی دارد و با توجه به ویژگی‌های الاستیک آن، می‌تواند تا حدی خم شود. قابلیت شکل پذیری، برش و ایجاد سوراخ‌های متنوع از دیگر مزایای این عایق است. با این همه باید گفت که المنت تسمه ای با عایق میکا کاربرد محدود و قیمت پایین‌تری دارد زیرا متریال میکا نمی‌تواند برای مدت طولانی ویژگی‌های خود را در دمای 480 درجه سانتیگراد و بیشتر حفظ کند.

المنت تسمه ای میکا

2. المنت تسمه ای با عایق سرامیکی

المنت تسمه ای با عایق سرامیکی می‌تواند دمای بیشتری را تحمل کند (650 – 760 درجه سانتیگراد). قطعات سرامیکی به کار رفته در این نوع المنت‌ها عایق‌های بسیار خوبی هستند، اما ویژگی ذاتی سرامیک‌ها مبنی بر هدایت گرمایی و همچنین نگهداری انرژی حرارتی سبب می‌شود کنترل دمایی در سیستم‌هایی که از المنت تسمه ای  با عایق سرامیک استفاده می‌کنند دشوار باشد. قیمت آن‌ها نیز از المنت‌های تسمه‌ای میکا بیشتر است.

المنت تسمه ای سرامیکی

المنت تسمه ای با عایق مواد معدنی

عایق‌های مواد معدنی برای کاربرد‌هایی با دمای 1100 درجه سانتیگراد بهترین گزینه هستند. به طور معمول از اکسید منیزیم (یک ماده معدنی فشرده) در این نوع المنت تسمه ای استفاده می‌شود. همانند سایر عایق‌ها، مواد معدنی اطراف المنت تسمه ای را می‌پوشانند اما به نسبت سایر گزینه‌ها، رسانایی بهتری را فراهم می‌کنند. البته باید توجه داشت که این نوع المنت‌ها چگالی وات بسیار بیشتری دارند.

7 نکته برای انتخاب المنت تسمه ای  مناسب

بخش‌ های مختلف المنت تسمه ای

1. ویژگی‌های عملکردی

برای انتخاب المنت تسمه ای مناسب باید ابتدا ویژگی‌های عملکردی آن را تجزیه و تحلیل نمود. برای انجام این کار، در نظر گرفتن پارامتر‌هایی مانند حداکثر دمای کار، میزان ولتاژ AC مورد نیاز دستگاه و میزان وات المنت ضروری است. منظور از حداکثر دمای المنت تسمه ای، ماکزیمم دمای ماده تحت تأثیر فرایند نیست، بلکه مقصود از این عبارت حداکثر دمایی است که خود المنت در اثر کارکرد مداوم می‌تواند به آن برسد.

2. ابعاد المنت تسمه ای

مهمترین اندازه‌هایی که برای انتخاب صحیح المنت تسمه ای باید در نظر داشته باشید شامل قطر داخلی، عرض و ضخامت تسمه است. به طور کلی حداقل قطر داخلی یک المنت تسمه ای باید با اندازه محیط بیرونی سیلندر تحت فرایند، متناسب باشد.

3. جنس تسمه

در این نوع سیستم‌های گرمایشی از تسمه (در برخی موارد از آن با عنوان آستین، ژاکت یا غلاف هم نام می‌برند) به عنوان پوشش بیرونی محافظ برای المنت‌ها استفاده می‌شود. جنس تسمه‌ها ممکن است از متریال‌هایی مانند آلومینیوم، برنج، مس، آهن، آلیاژ نیکل، فولاد، فولاد ضد زنگ و غیره باشد. هر کدام از این متریال‌ها خواص دی الکتریک (ضریب هدایت گرمایی) متفاوتی دارند و برای محیط‌های مناسب خود به کار گرفته می‌شوند.

4. عایق

در ابتدا توضیح داده شد که می‌توان از عایق‌های متنوعی برای کنترل عملکرد المنت تسمه ای استفاده کرد اما به جز نمونه‌های رایج گفته شده، برخی از نمونه‌های بدون عایق و یا با عایق فایبرگلاس نیز وجود دارند که می‌توان برای کاربرد‌های مختلف از آن‌ها بهره‌مند شد. همچنین برخی از انواع المنت‌های تسمه‌ای با قابلیت نصب بیش از یک نوع عایق نیز در دسترس هستند. انتخاب صحیح به هدف نهایی ما و سناریوی مصرف بستگی دارد.

5. امکانات المنت تسمه ای

المنت تسمه ای ممکن است بسیار پیچیده‌تر از یک سیستم گرمایشی ساده باشد. طراحان این نوع المنت‌ها، آن‌ها را بر اساس نیاز‌های مختلف به امکاناتی نظیر گزینه‌های خنک کننده، عایق‌های سفارشی و یا قابلیت تغییر اندازه نیز مجهز می‌کنند. همچنین در برخی موارد می‌توان سوراخ‌ها و یا شکاف‌های خاصی را روی تسمه‌های المنت مشاهده نمود که برای تأمین نیاز‌های هدف روی المنت تسمه ای قرار داده می‌شوند.

6. ویژگی‌های نصب

المنت تسمه ای حول استوانه‌هایی که باید گرم شوند متصل می‌شود. برای اتصال آن‌ها به محیط عملیاتی شیوه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال سیستم فلنج یا زبانه‌های استاندارد (گیره‌های خم شده)، گیره‌های کلیپسی با قابلیت باز کردن سریع، تسمه‌های اتصال کمکی، مهره‌های قفلی و یا پایه‌های گوها از آپشن‌های مختلف و رایج نصب المنت تسمه ای در محل عملیات است.

پایانه یا ترمینال بخشی است که امکان اتصال الکتریکی به المنت تسمه ای را فراهم می‌کند. برای این مقوله نیز گزینه‌های متعددی در دسترس است که با توجه به نیاز‌ها، کاربرد و ویژگی‌های محیط استفاده می‌توان نمونه مناسب را انتخاب نمود. برخی از این گزینه‌ها را در ادامه مشاهده می‌فرمایید:

  • سوکت‌های عایق
  • کابل‌های زره دار (شیلد وایر)
  • سیم‌های بافته شده فلزی
  • سیم‌های لوله‌ای انعطاف پذیر
  • پایانه‌های پیچی متوالی
  • پایانه‌های پیچی موازی
  • جعبه ترمینال
  • سیستم قطع سریع

برای مشاهده آگهی‌های مربوط به المنت تسمه ای و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

171 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط