حفظ فاصله ایمن روی نردبان مخابراتی

ویژگی‌های نردبان مخابراتی و نکاتی برای استفاده ایمن از آن‌ها

556 بازدید آموزش در صنعت برق

نردبان مخابراتی جزء گروه نردبان‌های غیر خود نگهدارنده قرار می‌گیرد و ساختار آن تا حدودی شبیه به نردبان‌های ساده است، اما تفاوت‌های آن با نردبان‌های عادی سبب می‌شود تا امکان دسترسی شما را به ارتفاعات بالاتر فراهم کند. از این رو نردبان مخابراتی، علاوه بر تعمیر و نگهداری خطوط انتقال نیرو و سیمبانی برای کلیه مشاغل دیگری که مأموریت خود را در ارتفاعات انجام می‌دهند نیز مناسب است.

نردبان مخابراتی چه ویژگی‌های ساختاری و کاربردی دارد؟

ساختار نردبان مخابراتی

نردبان مخابراتی دارای یک پایه و یک یا دو بخش باز شونده است که به شما کمک می‌کند با باز و بسته کردن آن‌ها ارتفاع نردبان را تنظیم کنید. واحد‌های متحرک پس از رسیدن به اندازه دلخواه به کمک قفل‌های جانبی ثابت می‌شوند. این قفل‌ها ایمنی نردبان مخابراتی را پس از تنظیم ارتفاع تضمین می‌کنند. برخی از نردبان‌های مخابراتی بزرگتر دارای قسمت‌های جانبی دیگری مانند طناب و قرقره نیز هستند. به کمک سیستم قرقره قادر خواهید بود راحت‌تر نردبان را تا اندازه دلخواه گسترش دهید.

بخش‌های متحرک نردبان مخابراتی ممکن است هم اندازه باشند (در اغلب نمونه‌های دو قسمتی) یا اینکه از نظر اندازه با یکدیگر تفاوت داشته باشند (مانند برخی از نردبان‌های سه یا چهار قسمتی). شما می‌توانید پس از اتمام کار تنها با آزاد کردن ضامن‌ها و یا به کمک قرقره و طناب، نردبان مخابراتی را به اندازه اولیه خود برگردانید؛ به این ترتیب امکان جا‌به‌جایی راحت‌تر آن فراهم می‌شود.

ساختار نردبان مخابراتی

تفاوت نردبان مخابراتی با سایر نردبان‌ها

صرف نظر از ویژگی باز شوندگی، نردبان مخابراتی در ابعادی بزرگتری نسبت به نردبان‌های پله‌ای خانگی طراحی و ساخته می‌شود تا بتواند افراد را به ارتفاعات بالاتری ببرد. به همین منظور در طراحی و ساخت آن‌ها از مواد سبک، ایمن، محکم و تا حد امکان مقاوم در برابر فرسایش استفاده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های نردبان‌های مخابراتی نسبت به سایر انواع نردبان عرض کم آن است. به همین دلیل برای استفاده از آن باید مهارت کافی را به دست آورید.

امکانات اضافی برای نردبان مخابراتی

علاوه بر قرقره ممکن است در بخش پایینی نردبان مخابراتی شما پایه‌های چرخشی تعبیه شده باشد. با تنظیم این پایه‌های کمکی می‌توانید ثبات لازم در زاویه‌ای که نردبان نسبت به تکیه گاه دارد را برقرار نمایید. باید توجه کنید که نردبان‌های مخابراتی حتماً به یک سطح محکم برای تکیه گاه نیاز دارند، نمی‌توان بدون تکیه دادن نردبان به سطوح دیگر، صرفاً به کمک این پایه‌های چرخشی، از نردبان بالا رفت. همچنین ممکن است روی بدنه نردبان امکانات دیگری نظیر تراز برای تنظیم شیب، پایه‌های متحرک برای قرار دادن نردبان روی پله یا سطوح شیب دار، گیره برای اتصال کیف ابزار و غیره نیز در نظر گرفته شده باشد.

پایه های متحرک برای تنظیم نردبان روی سطوح ناهموار

چگونه می‌توان ایمنی خود را در هنگام کار با نردبان مخابراتی تضمین کرد؟

سالانه حوادث بسیاری در اثر استفاده غلط از انواع نردبان‌ها رخ می‌دهد. اما از آن جایی که نردبان‌های مخابراتی به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، احتمال بروز حادثه در هنگام کار با آن‌ها بیشتر است. حوادث این چنینی می‌توانند علاوه بر آسیب‌های جسمی ‌و روحی، خسارات زیادی را بر کارفرمایان تحمیل کنند. در ادامه برخی از نکات لازم برای افزایش ایمنی در هنگام کار با نردبان مخابراتی ذکر شده است.

1.  داشتن نردبان مناسب برای انجام کار

اگر هدف شما دسترسی به نقاط مرتفع یک واحد عملیاتی است حتماً از نردبان مخابراتی استفاده کنید. هرگز سعی نکنید به کمک پایه‌های اضافی یا قرار دادن نردبان‌های عادی روی صندلی، سکو، قسمت بار وانت، نیسان و یا سایر موارد امکان رسیدن به ارتفاع مورد نظر را فراهم کنید. ساختار نردبان مخابراتی به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر فراهم کردن ارتفاع مناسب، قادر است امنیت و تعادل مرکز سقل را در آن فاصله از سطح زمین برقرار نماید.

2. حفظ سه نقطه تماس

هنگام استفاده از نردبان مخابراتی از سه نقطه تماس برای برقراری تعادل خود استفاده کنید. پا‌های خود را به صورت محکم (نه روی پنجه) روی پله‌ها قرار دهید. سپس اندکی زانوی خود را خم کنید تا با اتصال به پله‌های بالایی تکیه گاه و تعادل شما را برقرار کند. در ادامه سعی کنید با یکی از دستان خود تعادل بالا تنه خود را حفظ کنید.

3. از زاویه دادن به بدن خود روی نردبان مخابراتی بپرهیزید

این مورد معمولاً زمانی رخ می‌دهد که افراد به نکته پیشین (حفظ سه نقطه تماس) بی توجه هستند. برخی ممکن است بنا به شرایط بیش از حد روی نردبان مخابراتی تکیه کنند و یا اینکه برای رسیدن یه پست تغذیه و یا شبکه عبور سیم‌ها با زاویه دادن بدن خود به سمت عقب یا کناره‌ها، از بدنه نردبان فاصله بگیرند. در چنین حالت‌هایی کمترین شوک حرکتی و یا استرس باعث می‌شود تعادل فرد به هم بخورد و دچار سقوط شود. به طور معمول بیشترین حوادث در حین کار ناشی از عدم توجه به این مورد است. سعی کنید همواره محور عمودی بدن خود را بین دو ریل نردبان مخابراتی نگه دارید (سگک کمربند شما نباید از فاصله بین دو ریل خارج شود).

حفظ فاصله ایمن روی نردبان مخابراتی

4. رعایت نسبت 4/1

در هنگام استفاده از نردبان مخابراتی توجه کنید به ازای هر 120 سانتی متر ارتفاع نردبان، پایه نردبان باید به اندازه 30 سانتی متر از تکیه گاه فاصله داشته باشد. رعایت این نسبت شما را هنگام بالا رفتن ثابت نگه می‌دارد و از سر خوردن پایه نردبان به سمت بیرون جلوگیری می‌کند.

5. تسطیح نردبان مخابراتی

اگر در استفاده از نردبان مخابراتی حرفه‌ای نیستید، از تراز برای تسطیح نردبان استفاده کنید. هر دو پایه نردبان باید هم سطح باشند، به نحوی که با قرار دادن تراز روی پله آن، حباب نشانگر در مرکز بخش مشخص شده قرار گیرد. به خصوص زمانی که روی زمین ناهموار کار می‌کنید اگر پایه نردبان تسطیح نباشد، تنها یک سانتی‌متر انحراف در پایه سبب انحراف 10 سانتی‌متری در بالای نردبان 5 متری می‌شود.

تسطیح نردبان مخابراتی

6. بازرسی نردبان

همواره قبل از باز کردن نردبان مخابراتی وضعیت ریل‌ها، پله‌ها و قفل‌های آن را بررسی کنید. هرگونه آسیبی در هنگام جا‌به‌جایی نردبان ممکن است سبب خارج شدن ضامن قفل‌ها شود. بدون بررسی ایمنی از نردبان بالا نروید.

7. هنگام پایین آمدن از نردبان بیشتر مراقب باشید

گزارشات نشان می‌دهد که در حدود 20 درصد از حوادث حین کار با نردبان مخابراتی در هنگام پایین آمدن افراد رخ می‌دهد. به خصوص با توجه به بلند بودن نردبان مخابراتی، افراد مختلف ممکن است در محاسبات خود راجع به پله آخر اشتباه کنند و در فاصله چند سانتیمتری از سطح زمین تعادل خود را از دست بدهند. همواره در هنگام پایین آمدن، مراقب قدم‌های خود باشید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به نردبان مخابراتی، کلیک کنید.

556 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط