کدام کنتور برق جیوه دارد؟

کدام کنتور برق جیوه دارد؟

70618 بازدید آموزش در صنعت برق

کدام کنتور برق جیوه دارد؟ جیوه نوعی فلز نقره ای رنگ است که در دمای اتاق در حالت مایع قرار دارد. از جیوه در صنایع گوناگون استفاده‌های زیادی می‌شود. در سوئیچ‌ها و انواع لامپ‌ها و باتری‌ها از جیوه به میزان زیادی استفاده می‌شود. از زمان قدیم نیز از این فلز در لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون‌های قدیمی، تلفن‌های قدیمی و… استفاده می‌شده است و دلیل آن برخی خواص طبیعی این فلز مایع است. اما یکی از مکان‌هایی که در آن از جیوه استفاده می‌شود، کنتور برق است. در این مقاله همراه ما باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

کاربرد کنتور برق جیوه ای

جیوه در کنتور برق قدیمی

کنتورهای جیوه ای طبق نیروی الکترومغناطیس کار می کنند. به این صورت که اگر از یک سیم پیچ جریان برق عبور کند، در اطراف آن یک میدان مغناطیسی به وجود می آید که شدت و جهت این میدان به جریان عبوری از سیم پیچ وابسته خواهد بود. در کنتورها معمولا دو گروه سیم پیچ وجود دارد که یکی از آن‌ها تعداد دور کمتر و قطر بیشتری دارد. سیم پیچی که ضخیم تر و دور کمتری دارد را سیم پیچ جریان و نوع دیگر را سیم پیچ ولتاژ می نامند.

کاربرد اصلی کنتورهای جیوه ای مربوط به محاسبه میزان انرژی الکتریکی  شده یا همان برق مصرفی توسط کاربران خانگی، تجاری و صنعتی است. هر چه این اندازه گیری در کنتورهای برق جیوه ای دقیق تر باشد، حق پرداخت برای مصرف کنندگان کمتر خواهد بود.

دلایل استفاده از جیوه در کنتور برق قدیمی ‌و سایر لوازم برقی

جیوه یک نوع ماده بسیار با ارزش و پرکاربرد است که در صنایع مختلف به کار می رود. کنتورهای برق یکی از تجهیزاتی هستند که با وجود جیوه در آن ارزش و کارایی بالایی دارند. به دلایل مختلف از جیوه در کنتورهای برق استفاده می کنند که برخی از این دلایل عبارت است از:

  • خواص رسانایی الکتریکی و حرارتی: در جدول تناوبی عناصر، جیوه تنها فلزی است که نقطه ذوب آن کمتر از دمای محیط است. به همین دلیل برخلاف سایر فلزات در دمای طبیعی محیط به حالت مایع در دسترس قرار دارد. این ویژگی فیزیکی در عنصر جیوه باعث می‌ شود تا عنصر جیوه برای انجام برخی از اهداف صنعتی بهترین گزینه محسوب شوند. چرا که مانند سایر فلزات دارای خواص رسانایی الکتریکی و حرارتی بالا، انبساط در برابر حرارت، چگالی وزنی بیشتر و پایداری بسیار مناسب است.
  • چگالی و چسبندگی سطحی بالا در عین حال گرانروی پایین: یکی دیگر از دلایل استفاده از جیوه در کنتورهای برق قدیمی ‌این است که برخلاف بعضی از فلزات، خواص فیزیکی مربوط به سیالات را دارد. فلز جیوه با توجه به چگالی و چسبندگی سطحی بالای خود، گرانروی پایینی دارد. پس بدون اینکه کوچکترین اثری از خود برجای بگذارد به سرعت تحت تاثیر جاذبه جاری خواهد شد.
  • رسانایی بالا و مقاومت حرارتی بیشتر: نقش جیوه در کنتور برق قدیمی بیشتر از یک سوئیچ ساده خواهد بود. اغلب فلزات خالص در اثر حرارت، سختی خود را از دست خواهند داد. فلز جیوه در دمای محیط به حالت مایع یافت می شود و در اثر حرارت منبسط می‌شود. پس این ماده در اثر حرارت تغییر حالت نخواهد داد.

جیوه قرمز در کنتور برق قدیمی

 

بازیافت جیوه قرمز در کنتور برق قدیمی

جیوه یک ماده با ارزش است و بازیافت آن می‌تواند بسیار سودمند باشد. بعد از بازیافت جیوه می‌توان از آن در ساخت وسایل دیگر استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تا از آسیب‌های وارد به کره زمین به دلیل آلودگی‌های محیطی و ترکیبات شیمیایی جلوگیری شود. برخی از وسایل مانند کنتور برق قدیمی و همچنین تلویزیون‌های قدیمی دارای جیوه قرمز زیادی هستند که از این جیوه‌ها پس از استخراج و بازیافت، در صنایع پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شوند.

نحوه خرید کنتور برق جیوه ای

معمولا از این مدل کنتور برق‌ها در کنتورهای قدیمی استفاده می کنند و امروزه کمتر از این ماده برای تولید این قطعات استفاده می کنند. در زمان‌های گذشته در اکثر خانه‌ها از این مدل کنتور استفاده می کردند و دسترسی به آن بسیار آسان بود. در دنیای امروز هم انواع سایت‌های آنلاین وجود دارند که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می کنند. در این صورت با مراجعه به سایت‌های مختلف می توانید این مدل کنتورهای جیوه ای را مشاهده کنید.

در نهایت می توانید با توجه به نیازهای خود بهترین مدل کنتور برق جیوه ای را انتخاب نمایید. قیمت این کنتورها بسیار مناسب است و با وجود جیوه قرمزی که در ساختار محصول وجود دارد، ارزش آن بالاتر رفته است.

70618 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط