محافظ زیر کنتوری

جلوگیری از نوسانات با محافظ زیر کنتوری

1455 بازدید آموزش در صنعت برق

محافظ زیر کنتوری موضوع امروز ما در تکه کابل است. برق شهری که به آن برق 220 ولت هم گفته می‌شود، جریانی است که روزانه از آن برای تمامی وسایل الکترونیکی از جمله یخچال، تلویزیون، شارژ تلفن همراه، لامپ و… استفاده می‌شود. این جریان به دلایل زیادی می‌تواند نوسان پیدا کرده و میزان آن کم و یا زیاد شود.

رعد و برق، نشتی جریان از کابل‌ها، بارش باران و خیس شدن مسیر سیم کشی از جمله دلایلی هستند که اغلب سبب ایجاد نوسان برق انتقال داده شده از نیروگاه‌ها به شهرها و خانه‌های مردم می‌شود. به عبارت دیگر ولتاژی که باید به وسیله‌های مختلف وارد شود متفاوت است و اگر از ۱۷۵ کمتر یا از ۲۵۵ بیشتر باشد، موجب شوک الکتریکی خواهد شد.

همین نوسان الکتریکی موجب می‌شود که دستگاه کلا خراب شده یا اینکه با آسیب‌های جدی روبرو گردد. پس طبیعی است که به دنبال راهی باشیم که از نوسان برق و آسیب‌های آن جلوگیری کنیم. وسیله‌ای که می‌تواند حلال این مشکلات باشد، محافظ زیر کنتوری نام دارد.

با استفاده از محافظ برق وسایل خانگی که با نام محافظ ولتاژ نیز شناخته می‌شود، با افزایش و کاهش ولتاژ، برق از برد جدا شده و دیگر به وسیله الکترونیکی هیچ گونه آسیبی وارد نمی‌شود. لازم به ذکر است که محافظ برق وسایل خانگی نوعی نگهبان برای وسایل شما به شمار می‌رود. محافظ برق در برابر انواع فشار تغییرات ولتاژ وسیله را حفظ می‌کند.

محافظ زیر کنتوری

محافظ زیر کنتوری چیست ؟

شیوه کارکرد انواع محافظ زیر کنتوری وسایل خانگی اصولا به یک شکل است. تفاوت آن‌ها نیز در تعداد پریزها و قدرت خروجی آن‌ها است. اما بر اساس شکل ظاهری، سیم برق آن‌ها و متغیرهای دیگر هم می‌توان محافظ‌‌‌‌‌‌ها را به انواع مختلفی دسته بندی کرد. متغیر‌هایی مانند کلیددار بودن، طول سیم، سیم دار بودن، دیجیتال یا آنالوگ بودن نیز وجود دارند. برخی از محافظ‌‌های برق هم هستند که کاربرد‌های تخصصی تر و کارایی به مراتب بیشتری دارند.

نکات مهم هنگام خرید محافظ زیر کنتوری

هنگام خرید محافظ برق برای وسایل برقی بهتر است موارد زیر را حتما در خاطر داشته باشید:

  • اول اینکه به تعداد پریزها و نوع آن‌ها در محافظ توجه داشته باشید. بهتر است تعداد پریزها بیشتر باشد تا وسایل بیشتری به محافظ متصل شود. همچنین دارای روکشی برای پریزها باشند تا کودکان نتوانند انگشت خود را در پریز فرو ببرند.
  • بهتر است که تعدادی کلید روشن و خاموش نیز وجود داشته باشد. با داشتن تنها یک کلید مجبور می‌شوید همه دستگاه‌های متصل به محافظ را به طور همزمان خاموش یا روشن کنید.
  • به قدرت خروجی محافظ برق وسایل برقی توجه داشته باشید. این توان با واحد اندازه گیری وات نشان داده می‌شود. با توجه به توان نهایی محافظ وسایل مختلف برقی را به آن وصل کنید. اگر دستگاه‌های متصل شده به محافظ بیشتر از توان محافظ برق مصرف می‌کنند، می‌توان گفت وجود محافظ برای آن‌ها تقریبا بی معنا است.
  • بهتر است محافظی را انتخاب کنید که متناسب با جریان ورودی به دستگاه است. برای مثال اگر قصد خرید محافظ برای یخچال را داریم، می‌توانیم آن را برای تلویزیون نیز مورد استفاده قرار دهیم. چرا که جریان ورودی این دو دستگاه تقریبا یکسان می‌باشد.

نمونه‌هایی از محافظ‌های زیر کنتوری برای وسایل برقی

محافظ برق یخچال و فریزر

برد الکتریکی و کمپرسور، دو بخش الکتریکی مهم از یخچال و فریزر هستند. هر کدام از این قطعات حساسیت بسیار زیادی دارند. نوسانات برق احتمال دارد به برد الکتریکی آسیب نرساند اما ممکن است به دلیل ساختار حساس کمپرسور به آن آسیب برسد.

نوسان ولتاژ ورودی به کمپرسور، سبب سوختگی آن خواهد شد که غالبا تعمیر نمی‌شود و مجبور هستیم که آن را با یک قطعه نو جایگزین کنیم. کمپرسور، وسیله گران قیمتی است؛ پس حتما قبل از اینکه احتیاج به تعمیر یا تعویض اجزای الکتریکی و کمپرسور یخچال پیدا کنید، با خرید یک محافظ برق خطر آسیب دیدن آن‌ها را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

خرید محافظ برق برای یخچال‌های ساید بای ‌ساید باتوجه ‌به حساس‌تر بودن کمپرسور آن اهمیت بیشتری دارد. یک محافظ یخچال باید توان حداقلی 2450 ولت آمپر را دارا باشد.

محافظ ولتاژ کولر گازی

کولرهای گازی و اسپلیت برای ایجاد سرما و گرما باید به پریز متصل شوند، برای اینکه مدت‌ زمان زیادی در طول روز کار می‌کنند و ساختار بسیار حساسی دارند، واضح است که باید از یک محافظ ولتاژ پکیج برای آن‌ها استفاده گردد. محافظ کولر گازی حداقل باید توانی معادل 6500 ولت آمپر را دارا باشد.

محافظ برق سیستم صوتی و تصویری

ابزار‌های صوتی و تصویری مثل تلویزیون، کامپیوتر، لپتاپ و پخش‌کننده‌ها در منزل‌های شما به صورت مستقیم به پریز یا سه‌راهی متصل می‌شوند. از آنجا که گذشته از نوسانات برق پریز، موج‌هایی از آنتن و یا کابل نیز به این وسایل وارد می‌شود و در معرض خطر سوختگی هستند. اگر محافظ برق صوتی و تصویری بیش از 4 خانه داشته باشد و از توانی معادل 2450 ولت آمپر برخوردار باشد، بهتر است.

محافظ برق ولتاژ ماشین لباسشویی و ظرفشویی

اگر می‌خواهید یک محافظ برای ماشین لباسشویی و یا ظرفشویی تهیه کنید، بهتر است به دنبال مدل‌هایی با دو خانه و ارت دار بروید. بهتر است از محافظی با توان 5000 ولت آمپر برای این وسایل استفاده کنید. غالبا ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را اشخاص به صورت مستقیم به پریز برق یا محافظ مخصوص یخچال متصل می‌کنند. ولی بهتر است که این کار را انجام ندهید، برای اینکه محافظ مناسب این وسایل توان و قدرت بیشتری نیاز دارند.

محافظ زیر کنتوری برق کل ساختمان

می‌توانید به جای استفاده از چندین محافظ از یک محافظ پرتوان استفاده کنید. محافظ کل ساختمان پس از کنتور برق نصب می‌شود و تمامی ‌وسایل خانگی را در برابر نوسانات برقی محافظت می‌کند. البته ممکن است مانند محافظ‌های تکی و جدا بازدهی نداشته باشد ولی سبب  کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌شود. این محافظ غالبا توانی معادل 12000 ولت آمپر را دارد.

انتخاب بهترین محافظ زیر کنتوری برای خرید

محافظ زیر کنتوری از چه وسایلی مراقبت می کند؟

پیش از اینکه قصد خرید محافظ برق خانگی و چندراهی برق داشته باشید، ابتدا حتما باید تعداد وسایل و تجهیزات الکتریکی که در طول روز به طور همزمان از آنها استفاده می‌شود را بررسی نمایید تا بتوانید مدل و تعداد انشعاب صحیح را تشخیص دهید. برای مثال اگر شما در طول یک  شبانه روز از سه وسیله به صورت همزمان استفاده می‌کنید، بهتر است که یک چهارراهی تهیه کنید. بررسی درست و دقت در انتخاب چندراهی و محافظ برق  از ایجاد آشفتگی ظاهری سیم‌ها جلوگیری کرده واز ایجاد  فضای شلوغ جلوگیری میکند.

نکاتی که هنگام نصب محافظ زیر کنتوری باید رعایت کنیم

از آنجایی که که قرار دادن محافظ پای کنتور در مدار کمک قابل توجهی به حفاظت از لوازم برقی در برابر کم یا زیاد شدن ولتاژ یا قطع و وصل ناگهانی برق می‌کند، حتما توصیه‌های زیر را حین نصب محافظ برق ساختمان و استفاده از این محافظ در نظر بگیرید:

  • استفاده از این محافظ زیر کنتوری برای حفاظت کلیه لوازم منزل در یک واحد مسکونی حداکثر تا 30 آمپر شامل: یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی یا ظرفشویی، پکیج، لوازم صوتی و تصویری، کامپیوتر و … به طور همزمان در نظر گرفته شده است. به دلیل مصرف بالای المان‌های حرارتی بهتر است از ماشین لباسشویی و ظرفشویی بطور همزمان استفاده نشود.
  • برای هر دستگاه کولرگازی از یک محافظ برق جداگانه استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است که به سبب استفاده مشترک لوازم برقی کمپرسوردار مانند یخچال و فریزر و لوازم بدون کمپرسور مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و لوازم صوتی و تصویری، باید مدت زمان تاخیر محافظ برق کل ساختمان پنج دقیقه تنظیم شود.

کاربرد دیگر محافظ زیر کنتوری

در بعضی از محافظ‌های الکترونیکی علاوه بر حفاظت در مقابل نابهنجاری‌ها، عمل حفاظت جان در برابر برق گرفتگی هم صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر این دستگاه‌های محافظ خود نوعی کلید محافظ جان (RCCB) هم هستند که در برابر نشتی جریان یا (در مدل‌های RCBO) در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه و نشتی جریان برق هم عمل حفاظت را انجام می‌دهند.

قیمت محافظ زیر کنتوری برق چقدر است؟

این محافظ‌ها با توجه به مارک، جریان، قدرت و محدوده کاری ولتاژ، قیمت‌های متفاوتی دارند. به همین دلیل شما نمی‌توانید به راحتی قیمت این نوع محصولات را مشخص نمایید. توجه داشته باشید که امروزه برندهای متنوع در سراسر کشور انواع محافظ زیر کنتوری را تهیه می‌کنند. هر یک از این محصولات با توجه به نوع برندی که دارند، از قیمت‌های متفاوت برخوردار هستند‌.

در زمان خرید محافظ زیر کنتوری به قدرت دستگاه توجه داشته باشید که احتیاجات شما را برطرف کند و در طول مصرف با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوید. در کل قیمت این تجهیزات نسبت به مزایا و کاربردهای زیادی که دارند، بسیار مقرون به صرفه است.

1455 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط