محافظ کلی برق ساختمان

محافظ کلی برق ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

1143 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

محافظ کلی برق ساختمان وسیله‌ای است که از لوازم برقی در برابر نابهنجاری‌های الکتریکی برق ساختمان محافظت می‌کند. این دستگاه هر گونه مشکل و ایراد را در برق ساختمان را تشخیص داده و اتصال وسایلی که به آن متصل است را از برق ساختمان قطع می‌کند. سپس تا زمان بازگشت وضعیت برق به حالت عادی، این وسایل را خاموش نگه می‌دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا بیشتر درباره محافظ کلی برق ساختمان صحبت کنیم.

محافظ کلی برق ساختمان چگونه کار می‌کند؟

محافظ کلی برق ساختمان

 

مشکل‌های الکتریکی در برق ساختمان عبارتند از هرگونه نوسان در ولتاژ برق، افت یا خیزش ولتاژ بیش از حد نرمال، تغییر شکل موج برق متناوب ساختمان، تغییر فرکانس برق، دو فاز شدگی و هرگونه تغییراتی از این قبیل در دیمانسیون‌‌های برق ساختمان که باعث آسیب به دستگاه‌‌های برقی متصل به شبکه می‌شود.

در بعضی از محافظ‌‌های الکترونیکی علاوه بر محفاظت در برابر نابه‌هنجاری‌ها، عمل محفاظت جان در برابر برق گرفتگی نیز انجام می‌شود، یعنی این دستگاه‌‌های محافظ دارای نوعی کلید محافظ جان (RCCB) نیز هستند که در برابر نشتی جریان یا (در مدل‌های RCBO) در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه و نشتی جریان نیز عمل حفاظت از جان  را نیز انجام می‌دهند.

محافظ کلی برق ساختمان همان کار و عمل محافظ تکی را انجام می‌دهد؛ با این تفاوت که کارایی این دستگاه نیز خیلی بالاتر از محافظ‌های معمولی است و از لحاظ قیمت نیز به صرفه‌ ترو بهتر است. این دستگاه بعد از کنتور برق نصب می‌شود و به صورت کلی برق ورودی کل ساختمان را از نوسانات ولتاژ حفظ می‌کند. در این صورت از بروز اتفاقات ناگوار در ساختمان پیشگیری می‌شود و هیچ خطری جان ساکنان را تهدید نمی‌کند.

 محافظ کلی ساختمان در شرایطی مثل ایراد برق‌ رسانی در سازمان برق و یا نیروگاه‌های نقل و انتقال، رعد و برق و حوادث طبیعی که مصرف برق بیش از حد مجاز رخ می‌دهد، باعث قطع ورود برق می‌شود. بعد از طی شدن مدت زمان مشخص، چنانکه شرایط به حالت استاندارد بر می‌گردد، ﻭﻟﺘﺎﮊ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻻﻳﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ بیشتر ﺩﺳﺘﮕﺎه‌های ﺑﺮﻗﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ آﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻣﯽﺳﻮﺯﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﺍﻳﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺗﺎﻳﻤﺮ ﺗﺎﺧﻴﺮﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ کند ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺩ ﺷﺪﻥ ﺷﻮﮎ‌ﻫﺎ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻣد ﻧﻈﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺑﺮﻕ ﺳﺮﺍﺳﺮﯼ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽﻧﻤﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ گونه ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﺷﻮﮐﯽ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺑﺮﻗﯽ ﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﻳﮑﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﻮﺩ.

چرا بهتر است که از محافظ برق کلی ساختمان استفاده کنیم؟

محافظ برق کلی ساختمان

در اکثر اوقات، افت یا افزایش ولتاژ برق، باعث می‌شود که وسایل پر کاربرد خانه بسوزند. سوختن موتورهای دستگاه‌‌های برقی، کاهش طول عمر و از کار افتادن دستگاه در اکثر اوقات اتفاقی عادی به نظر می‌آید. در حالی که با نصب کردن محافظ برق ساختمان می‌توان از بسیاری حوادث ناخواسته پیشگیری کرد.

نصب و تعمیر محافظ  کلی برق ساختمان یک اقدام بسیار ضروری در هر مکانی است که هر فردی باید آن را جدی بگیرد. با تهیه بهترین محافظ برق ساختمان در هزینه تعمیرات لوازم برقی، صرفه‌ جویی کنید و انواع خطراتی را که جان افراد را تهدید می‌کند، کاهش دهید. با نصب این محافظ دیگر نیازی به استفاده از چندین محافظ برق جداگانه در خانه نخواهید داشت.

چه دستگاه‌هایی نیاز به محافظ برق دارند؟

طبق استانداردها همه دستگاه‌‌های برقی باید از محافظ برق استفاده کنند. یخچال، فریزر، اتو، ماشین‌ لباسشویی و ظرفشویی، لامپ ال ای دی و کم مصرف، آیفون‌های تصویری و تلویزیون، شارژر موبایل و دیگر وسایل ریز و درشت برقی کلا باید به یک محافظ برق متصل باشند. با در نظر گرفتن تعداد دستگاه‎های برقی منزل معمولا برای خرید محافظ برق یخچال یا کامپیوتر و دستگاه‌های گران قیمت اقدام می‌شود و بقیه دستگاه‌‌ها دیگر بدون محافظ باقی می‌مانند.

به عنوان مثال کسی برای آیفون تصویری از یک دستگاه نوسان‌ گیر و محافظ برق استفاده نمی‌کند در واقع امکان ندارد اتصال محافظ یا ترانس مجزا برای آیفون و درب بازکن‌‌های برقی به وجود بیاید. نوسانات برق امکان دارد که روی همه لوازم بزرگ و کوچک برقی تاثیر جبران‌ ناپذیری داشته باشد. در ساختمان‌‌هایی که فاقد دستگاه ترانس و محافظ برق ساختمان هستند به ناچار برای وسایل‌های برقی و گران‌ قیمت و کاربردی از محافظ برق معمولی استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز برای چند دستگاه به طور مشترک از یک محافظ استفاده می‌شود.

محافظ الکتریک چه تفاوتی با محافظ  چند راهی دارد؟

هنگامی ‌که تعداد پریزهای برق برای وسایل مورد نظر کافی نباشد می‌توان از چند راهی برای اتصال دستگاه‌های بیشتر نیز استفاده کرد. این چند راهی‌ها امکان استفاده هم زمان چند وسیله برقی از یک پریز برق را باهمدیگر فراهم می‌کنند.

بعضی از این دستگاه‌ها دارای سوئیچ‌های قطع کننده مدار برق هستند اما دارای محافظ الکتریکی نیستند. همچنین با این کلیدهای قطع و وصل می‌توان بار الکتریکی روی دستگاه و یا هر پریز اضافی را قطع یا برقرار کرد. در صورت نوسان داشتن احتمالی برق، حتی با وجود اتصال چند راهی همیشه امکان سوختن وسایل برقی وجود دارد. چند راهی‌ها هیچ سیستمی برای قطع اتومات مدار ندارند.

از این رو محافظ الکترونیک می‌تواند یک یا چند راهی با چندین پریز جداگانه باشد. اما تفاوت در اینجاست که در محافظ الکتریک، مدارهای داخلی جهت محفاظت از وسایل برقی در برابر ولتاژ زیاد نصب شده است.

این نوع دستگاه‌ها شاید به ظاهر شبیه به چند راهی باشند ولی از نظر مدارات داخلی در برابر افزایش ولتاژ واکنش نشان می‌دهند. محافظ‌های الکتریک معمولی وظیفه بهترین محافظ برق ساختمان را دارند با این تفاوت که تنها دستگاه‌های متصل را پوشش می‌دهد. این دستگاه‌های کوچک می‌توانند توان زیاد ورودی را ردیابی کرده و با قطع کردن مدار از آسیب دیدن وسایل برقی متصل به محافظ جلوگیری کنند.

برخی از انواع محافظ برق ساختمان

مزایای استفاده از محافظ کلی برق ساختمان

محافظ کلی برق ساختمان، به عنوان یک وسیله محافظتی برای ساختمان انواع مختلفی دارد. که شما باید با توجه به شرایط ساختمان و احتیاجات خود بهترین مدل محافظ برق را برای ساختمان خود انتخاب نمایید. محافظ کل ساختمان با توجه به نوع فاز برق مدل‌های مختلفی دارد که عبارت است از:

محافظ برق تک فاز

دراین مدل محافظ برق تک فاز دارای 40 است که از آن برای حفاظت از برق کل ساختمان که دارای کنتور تک فاز است استفاده می‌کند. این دستگاه توانایی این را دارد  تا در برابر افزایش یا کاهش ولتاژ از آسیب رسیدن به لوازم الکتریکی حفاظت کند.

تمام لوازم الکتریکی که با استفاده از برق تک فاز کار می‌کنند، در این گروه قرار می‌گیرند و محافظ جان تک فاز برای آن‌ها به کار می‌رود. محافظ برق باید بدنه مقاومی ‌داشته باشد تا در مقابل گرما تا 90 درجه و رطوبت 95 درصد مقاومت بسیار بالایی از خود نشان بدهد. حداقل ولتاژ برای این محافظ‌ها حدود 170 ولت می‌باشد و در صورتی که جریان ورودی کمتر یا بیشتر از این رقم باشد برق به صورت خودکار توسط محافظ قطع می‌گردد.

محافظ برق سه فاز

 یک نوع دیگر از محافظ برق ساختمان شامل محافظ سه فاز است. دارای چهار پل یا ترمینال می‌باشد. در ساخت این محافظ برق و به منظور قطع و وصل کردن آن از تکنولوژی بسیار قوی تری استفاده کرده‌اند. همچنین دارای دکمه ON و OFF روشن و خاموش بودن هستند که می‌توان در مواقع غیر ضروری جهت صرفه جویی در میزان مصرف برق آن را خاموش نمود. این محافظ‌ها خود در مدل‌های مختلفی هستند که مقاومت و طول عمر بالایی دارند.

مزایای داشتن بهترین محافظ برق در ساختمان در مقایسه با محافظ‌های معمولی چیست؟

یکی از بهترین مزایا نصب محافظ بعد از کنتور این است که دیگر نیازی به خرید چندین محافظ معمولی نیست. به جای خرید جداگانه محافظ برق برای هر دستگاه، فقط لازم است تا یک محافظ برای برق ساختمان نصب کنید. هزینه و نگهداری از محافظ برق ساختمان در طولانی مدت کمتر از محافظ‌های معمولی می‌باشد. علاوه بر آن، کارایی این دستگاه نیز خیلی بالاتر از محافظ معمولی است.

– آیا تجهیزات محافظ کلی برق ساختمان قابل تعمیر است؟

محافظ الکترونیک و همه تجهیزات آن در معرض آسیب هستند. ایراد داشتن و خرابی لوازم الکتریکی موضوعی دور از ذهن نیست. البته باید توجه کرد که می‌توان انواع محافظ الکتریک را  تعمیر کرد و مجدد مورد بهره برداری قرار داد.

تعمیرات این دستگاه‌ها توسط نیروهای متخصص و برقکار حرفه‌ای انجام می‌شود. سیستم بسیار ظریف و پیچیده‌ای در این تجهیزات قرار دارد که بایستی توسط یک فرد حرفه‌ای و آموزش دیده تعمیر شود. اگر در این مورد تجربه‌ای ندارید اصلا اقدام به تعمیر محافظ برق نکنید. مدار کنترل فاز و نول استابلایزر، فیوز، میکروسوییچ‌ها، خازن، ترانس و … همگی و به طور کلی می‌توانند دچار ایراد شوند. عیب یابی کردن و تشخیص علت خرابی محافظ نیاز به تخصص دارد.

– هزینه تعمیر‌های  محافظ برق ساختمان چقدر است؟

قبل از عیب یابی و بررسی علت خرابی دستگاه محافظ نمی‌توان در مورد هزینه تعمیرات، تصمیم گرفت. تعیین کردن قیمت با توجه به نوع ایراد، میزان خرابی و مدت زمانی که صرف تعمیر می‌شود، متفاوت می‌باشد. اکثر این دستگاه‌ها دارای گارانتی هستند و توصیه می‌شود در شرایط گرانی کالا و خدمات برگه گارانتی و فاکتور فروش برای استفاده از خدمات گارانتی تولید کنندگان کالاها را نزد خود نگه دارید.

سخن پایانی

محافظ برق ساختمان از انواع ابزارهایی است که از لوازم برقی شما حفاظت می‌کند. همچنین شما با خرید بهترین محافظ برق ساختمان می‌توانید از خراب‌ شدن و سوختن دستگاه‌های برقی خانه و محل کارتان به طور کلی جلوگیری کنید. یکی از مهم ترین مزایای این تجهیزات محافظت از جان افراد در برابر برق گرفتگی است.

1143 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط