کابل افشان کنترل مس

کابل افشان کنترل مس را بیشتر بشناسید

162 بازدید آموزش در صنعت برق

از مؤلفه‌های مهم در راه‌اندازی سیستم‌های الکترونیکی می‌توان به کابل کنترل افشان اشاره کرد. این کابل از جمله کابل‌هایی است که وظیفه انتقال سیگنال را به عهده دارد. امروز در این مقاله از تکه کابل قصد داریم بیشتر با این نوع کابل آشنا شویم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کابل افشان کنترل مس چیست؟

کابل فرمان یا کابل کنترل افشان از جمله کابل‌هایی است که موظف به انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال است. به طور کلی سیگنال‌های آنالوگ دارای جریان‌های عبوری از خط و ولتاژ نقاط مختلف است؛ همچنین سیگنال‌های دیجیتال نیز با باز و بسته کردن کلید و دستورات مرتبط است. کابل کنترل افشان مس به دلیل پایین بودن میزان ولتاژ و شدت جریان قادر است کیفیت لازم را فراهم کند و میزان تلورانس را به طور قابل قبولی کاهش دهد. به طور معمول تعداد رشته‌های به کار رفته شده در این کابل متغیر است ولی اگر بخواهیم آن‌ها را شرح دهیم می‌توانیم به تعداد رشته‌های ۲، ۳، ۴، ۶، ۱۰، ۲۰، ۴۰ و ۸۰ اشاره کنیم.

کابل‌ کنترل افشان مس رگ حیات سیستم‌های اتوماتیک، ابزار دقیق و سایر کاربردهای مشابه هستند. کابل کنترل معمولاً با غلاف‌های ساخته شده از پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی اورتان (PUR) پوشانده می‌شود. کابل‌ باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا امکان مسیریابی و کابل‌کشی بدون مشکل را در هر مکانی فراهم کند. کابل کنترل افشان توسط یک محافظ محافظت می‌شود. سیستم‌های اتوماتیک به کابلی با انعطاف‌پذیری بالا نیاز  دارد که در سناریوهای مختلف قابل نصب و راه اندازی باشد. انعطاف‌پذیری کابل افشان کنترل مس نیز عملکرد بی‌عیب و نقص سیستم را تضمین می‌کند.

مشخصات کلی کابل کنترل افشان مس

مرجع استاندارد: استاندارد ملی ایران ۶۰۷۷ و استاندارد بین‌المللی ۶۰۲۲۷۷

جنس بافت مرکزی: مس ساده یا مس قلع اندود

بازه دمای کاری: +۵ تا +۴۰ درجه سلسیوس

رنگ روکش: طوسی یا مشکی

رشته ارت: دارد و اغلب به رنگ زرد و سبز است.

محل نصب: تابلوهای فرمان و کابل‌کشی داخل ساختمان

تعداد رشته‌ها ۲ تا ۴۰ رشته

روش شناسایی رشته‌ها: پنج رشته دارای رنگ‌بندی عایق و بیش از ۵ رشته از طریق شماره‌گذاری.

مشخصات کابل افشان کنترل مس

مشخصات فنی کابل کنترل افشان مس

البته مشخصات کابل کنترل افشان به منطقه و کاربرد آن بستگی دارد ولی به صورت کلی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

گیج: از سایزهای شروع از ۲ AWG تا ۲۸ AWG

مشخصات ولتاژ: ۳۰۰ تا ۶۰۰ ولت

محدودیت دما: تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد

انواع کابل فرمان افشان

کابل کنترل افشان در دو نوع شیلددار و بدون شیلد تولید می‌شود. نوع بدون شیلد یا محافظ آن مانند کابل فرمان معمولی است که مواد هادی آن از مس آنیل‌کاری شده گروه پنج ساخته شده است. عایق رشته‌های کابل فرمان بدون محافظ از PVC گرید D و پوشش نهایی PVC/ST5 است. روکش کابل کنترل افشان بدون شیلد از جنس پی‌وی‌سی خاکستری رنگ ولی نوع شیلددار آن مشکی، دو رشته تنیده شده و پلی استر است.

کابل کنترل افشان شیلددار به دلیل داشتن شیلد و عایق مضاعف امکان اتصال مستقیم به جریان الکتریکی را فراهم می‌کند. اما استفاده از این کابل در مکان‌هایی که نیاز به خم شدن و انعطاف دارد توصیه نمی‌شود. محدوده دمایی مناسب برای نصب و راه‌اندازی این نوع کابل بین پنج تا 40 درجه سانتی‌گراد بالای صفر است. محدوده ولتاژ نامی قابل پشتیبانی طبق استاندارد بین المللی IEC و استاندارد داخلی ISIRI بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. همچنین کابل شیلددار به طور معمول در تابلوهای کنترل و کاربردهایی که میدان مغناطیسی وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای کابل کنترل افشان مس

کابل کنترل افشان مس مطابق با فرآیندهای دقیق تضمین کیفیت و کنترل کیفیت تولید می‌شوند. این کابل‌ها برای ارائه خدمات برای مدت زمان از پیش تعریف شده در نظر گرفته شده‌اند و در طول عمر خود بی‌عیب و نقص عمل خواهند کرد. البته که این کابل‌ها دارای ویژگی‌های خاص و در عین حال فوق‌العاده‌ای هستند؛ از مزایای کابل کنترل افشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سبک بودن

۲. انعطاف پذیری متناسب با هر ساختار

۳. راندمان مکانیکی قابل قبول

۴. عملکرد ضد تداخلی باالا

۵. عمر مفید بسیار بالا و در عین حال مفید

۶. قابلیت مقاومت در برابر انواع ساییدگی

۷. قابلیت مقاومت در برابر خوردگی‌ها

۸. مقاومت قابل قبول در برابر اشعه ماوراء بنفش

۹. ضد روغن و هیدروکربن‌ها

۱۰. مقاومت در برابر حیوانات موذی

۱۱. خم شدن کمتر

۱۲. صرفه جویی در مقدار کابل

مزایای کابل افشان کنترل مس

کاربرد کابل کنترل افشان مس

این نوع کابل در بخش‌های متنوع اتوماسیون و ابزار دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت کلی می‌توان به کاربردهای زیر اشاره کرد:

۱. کابل‌کشی در زیر زمین

۲. کابل‌کشی در آب

۳. کابل‌کشی در فضاهایی که احتمال ضربه وجود دارد

۴. ارسال سیگنال‌های فرمان

۵. استفاده در بخش توزیع برق

۶. سیستم‌های الکتریکی با قابلیت‌های متنوع

۷. سیستم‌هایی که دارای مانیتور، کنترل، تنظیم و اندازه‌گیری هستند

۸. تمامی سیستم‌های اتوماتیک

۹. تمامی سیستم‌هایی که با چندین ورودی و خروجی نصب می‌شود

۱۰. تمامی مراکز تولید

۱۱. تمامی خطوط مونتاژ

۱۲. در فناوری رباتیک

قیمت کابل افشان کنترل مس

عوامل زیادی در تعیین قیمت این نوع کابل اثرگذار هستند که عبارت است از:

۱. نوع کابل

۲. میزان متراژ سیم‌کشی

۳. تعداد رشته کابل ( تک رشته یا چند رشته)

۴. برند تولیدکننده کابل (ایرانی یا خارجی)

۵. میزان مقاومت و جریان عبوری کابل

۶. نوسانات متنوع قیمت ارز

۷. کیفیت مواد اولیه ساخت کابل

۸. نحوه تولید کابل

۹. دستمزد کارکنان کارخانه تولیدکننده کابل

۱۰. هزینه حمل‌ونقل و باربری

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح کابل افشان کنترل مس بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم کابل افشان کنترل مس به دلیل دارا بودن هسته مرکزی از جنس فلز مس می‌تواند رسانایی بالایی داشته باشد و به همین دلیل در صنایع متنوعی از آن استفاده می‌کنند. آیا تا به امروز از این کابل استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کابل افشان کنترل مس، کلیک کنید.

162 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط