برد مخابراتی کف طلا

همه چیز در مورد برد مخابراتی کف طلا

2362 بازدید آموزش در صنعت مخابرات

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که سیگنال‌‌های زیادی بین تجهیزات کامپیوتری و موبایلی رد و بدل می‌‌شوند. اجرای هر فرمان، نیازمند این است که بین دو یا چند برد مدار، ارتباط ایجاد شود. چنین سیگنال‌هایی بدون وجود قطعه‌ای به نام Gold Finger جابجا نمی‌شوند. Gold Finger رابطی است که بین مادربرد و قطعه‌هایی مانند کارت گرافیک و یا کارت صدا اتصال ایجاد می‌کند. این قطعه نقش قابل توجهی را در بردهای مخابراتی داراست و به دلیل وجود آن مقداری طلا در هر برد مخابراتی وجود دارد. لازم است بدانید که  در هر یک کیلو از بردهای موجود، یک گرم از طلای بیست و چهار عیار وجود دارد. تا انتها با ما همراه باشید تا با ساختار بردهای مخابراتی و مقدار طلا موجود در هر برد آشنایی بیشتری پیدا کنید.

ساختار برد‌های مخابراتی

 از سطح بالا ترین دستاورد‌ها، ساخت بردهای مخابراتی است که در مکان‌های متنوع برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و ایجاد این بردها با قطعات الکترونیک فراوان و پیچیده بر روی آن‌ها کار چندان آسانی نیست و حقیقتا نمی‌توان با دست، این حجم المان الکترونیکی را روی برد کار قرارداد و معمولا با ابزارها و ربات‌های مونتاژ بردها در خطوط تولید صورت می‌گیرد. محیط طراحی این بردها باید حتما پاک و تمیز باشد و دقیقا مانند خط تولید کارخانه‌های داروسازی که خط‌های تولید دائما باید از یک پاکی و تمیزی یا استریل فوق العاده  بالایی بهره مند باشد و هر شخصی هم که وارد محیط تولید این برد‌های مخابراتی می‌شود باید حتما ماسک زده  و با پوشش تمام وارد شود. این مسئله نشان دهنده حد بالای  حساسیت طراحی بردهای مخابراتی است.

هر روزه طراحی بردهای مخابراتی سخت‌تر و حساس‌تر می‌شود و روش‌های جدید وارد  این عرصه میشود و کارخانه‌های ایجاد کننده‌ی این بردهای مخابراتی را وا میدارد که خود را با این سرعت با تغییرات هماهنگ نمایند؛ در غیر اینصورت جایی برای آن‌ها در صنعت‌های مخابرات و ارتباطات باقی نمی‌ماند. اما باز هم ما به عنوان مهندسین مخابراتی در توان داریم که بردهای کوچک و با تعداد المان محدود تر را  بطور دستی هم طراحی کنیم و ایجاد نماییم. ولی حقیقتا ظرافت‌ها و اصول طراحی  و ایجاد یک برد مخابراتی  و حساسیت‌های آن در طراحی به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از یک برد صرفا الکترونیکی است که قطعا باید این ظرافت‌ها و حساسیت‌ها در برد‌های مخابراتی اعمال شود در غیر این صورت نتیجه دلخواه و مورد نظر به دست نمی‌آید.

ساختار بر مخابراتی کف طلا

انواع طلای مناسب برای برد مخابراتی

برای برد‌های مخابراتی دو نوع طلا وجود دارد که در ذیل به آن‌ها اشاره شده است:

  • طلای غوطه وری نیکل الکتروس: لحیم‌کاری این نوع طلا از بهتر از طلای آبکاری شده است، ولی ترکیب نرم و نازک آن که به طور عادی بین دو تا پنج اینچ است، موجب می‌شود وجود این طلا در برد مخابراتی جهت اثرات سایشی درج و حذف برد مدار زیاد مناسب نباشد، این طلا مقرون به صرفه تر از نوع بعدی است.
  • – طلای سخت آبکاری شده: این نوع طلا به سبب اینکه جامد و ضخیم است و ضخامتش به طور معمول به سه اینچ می‌رسد، مقاومت بیشتری داشته و برای اثرات سایشی و استفاده مداوم  مناسب تر است.

طلا، بهترین گزینه برای ساخت برد‌های الکترونیکی است

طلا یکی از کمیاب ترین و با ارزش ترین عناصر موجود در طبیعت است. بودن این عنصر در برد مخابراتی، برای عملکرد درست برد حقیقتا ضروری است. از ویژگی‌های اصلی طلا، رسانایی الکتریکی خوب و مقاومت آن در برابر خوردگی و ضربه است، همین ویژگی‌ها سبب می‌شود که طلا بهترین گزینه برای ساخت برد‌های مخابراتی باشد.

بازیافت طلا از برد‌های مخابراتی

حجم فراوانی از برد‌های الکترونیکی مثل گوشی هوشمند، لپ تاپ و رایانه را طلا تشکیل می‌دهد که در طول انجام فرآیندی، میتوان ذره‌های طلا را از این قطعات استخراج کرد. شایان ذکر است که یکی از حرفه‌های مربوط به این کار استخراج طلا از برد‌های الکترونیکی است. واقعا می‌توان ماده به این ارزشمندی را دوباره بازیافت کرد؟ ممکن است در بحث بازیافت طلا از اینگونه سوال‌ها  برای شما پیش بیاید. پاسخ این سوال اینگونه است که، طلا هم مثل سایر موادی که قابلیت بازیافت دارند مجددا بازیافت می‌شود و برای ساخت مواد جدید مجددا به کار می‌رود. خوب است بدانید که بیشتر مردم نمی‌دانند که تراشه‌های موجود در کامپیوتر‌های آن‌ها و چیپ‌های کوچک هم از جنس طلا هستند.

بخش‌هایی از موبایل که طلا دارند

 در حقیقت اینطور نیست که گوشی موبایل شما تماما طلا باشد یا به اندازه نصف وزنش در آن از طلا استفاده شده باشد. چهار قسمت اصلی در گوشی همراه  که دارای طلا هستند به شرح ذیل است:

  • برد مدار (circuit board) که روکش طلا دارد
  • پین‌های اتصال (connection pins) که روکش طلا دارند
  • مدارهای مجتمع (IC)
  • خازن‌ سرامیکی یکپارچه

طلای موجود در برد مخابراتی

دلیل وجود طلا بازیافتی در برد مخابراتی

کارکرد طلای موجود در بردهای مخابراتی چند منظوره است. با هر تنظیم کامپیوتری، تعدادی از لوازم جانبی را مشاهده خواهید کرد که با استفاده از این بخش، به خود کامپیوتر اتصال پیدا می‌کنند. برای متصل کردن این قسمت‌های برد از طلا استفاده می‌شود. از بیشترین کاربردهای طلای موجود در برد مخابراتی به موارد زیر اشاره میکنیم:

  • نقاط اتصال:

زمانی که که یک PCB ثانویه با مادربرد اصلی به هم اتصال پیدا می‌کنند، ارتباط آن‌ها به وسیله یکی از چندین اسلات مادگی مانند اسلات PCI، ISA یا AGP صورت می‌گیرد. از طریق این شکاف‌ها، طلا، سیگنال‌هایی را بین یک دستگاه جانبی یا یک کارت داخلی و خود کامپیوتر به جریان می‌اندازد.

  • آداپتورهای ویژه:

 طلای بازیافتی در برد مخابراتی این امکان را ایجاد می‌کنند که پیشرفت‌های عملکردی زیادی را به سیستم شخصی بیفزایید. از طریق PCB‌های ثانویه که به صورت عمود بر مادربرد شکاف پیدا کرده‌اند، یک کامپیوتر می‌تواند گرافیک پیشرفته و صدایی با کیفیت بالا خدمت شما ارائه دهد.

  • اتصالات خارجی:

لوازم جانبی بیرونی که به ایستگاه کامپیوتری اضافه شده اند به وسیله طلا به مادربرد وصل می‌شوند.

امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله به بیشتر سوالات شما در خصوص برد مخابراتی کف طلا پاسخ داده باشیم.

2362 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط