چیلر چیست؟

چیلر چیست؟ هر آنچه که درباره چیلر باید بدانید

501 بازدید آموزش در صنعت برق

چیلر چیست؟ شاید با تنوع دستگاه‌های خنک کننده شما نیز با شنیدن نام چیلر از خود پرسیده باشید که چیلر چیست؟ یکی از دستگاه‌هایی که به جرأت می‌توان گفت قلب اصلی موتورخانه‌ها محسوب می‌شود چیلر است؛ امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

چیلر چیست؟

چیلر نوعی دستگاه خنک کننده است که وظیفه آن جذب گرمای جریان سیال با کمک سیکل تبرید است. از این مایع می‌توان برای خنک کردن هوا یا وسایلی استفاده کرد و به طور معمول در یک چرخه و در داخل مبدل حرارتی جریان دارد. در حقیقت چیلر نوعی دستگاه خنک کننده است که با گرم شدن هوا نیاز به استفاده از این سیستم خنک کننده نیز افزایش پیدا می کند.

به طور کلی چیلرها بر اساس نوع تبرید دارای دو دسته‌بندی هستند که عبارت است از: چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی؛که در ادامه در مورد هر یک از آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

مکانیزم چیلر چگونه است؟

اساس کار مدل‌های چیلر خانگی و صنعتی کولر گازی بر مبنای تبخیر است؛ به همین دلیل دستگاه باید گرما را دریافت کرده و سپس گرما را به سرما تبدیل کند. در چیلرها با کاهش فشار، عملیات تبخیر در دماهای پایین انجام می شود.

به عبارت دیگر مبرد چیلرهای جذبی که به طور معمول آب است با دمای پایین در داخل اوپراتور چیلر که دارای فشار خلاء است تبخیر می‌شود و در طی این فرآیند محیط اطراف اوپراتور خنک شده و در آخر آب را هم خنک می‌کند. آب خنک شده توسط پمپ و لوله‌کشی به دستگاه‌های توزیع هوای سرد مانند فن کویل ها و تهویه مطبوع انتقال پیدا می‌کند.

اما به طور کلی برای پاسخ به این که چیلر چه وظیفه‌ای دارد باید گفت که وظیفه اصلی آن پایین آوردن دمای آب و خنک‌سازی آن است.
چیلر چگونه کار می‌کند؟ عملکرد چیلر بر اساس سیکل تبرید تراکمی یا جذبی است که با گرفتن گرما از محیط و انتقال آن به مبدل تجهیزات تهویه مطبوع تابستانی یا دستگاه های صنعتی باعث خنک شدن می شود.

مکانیزم چیلر چگونه است؟

مهم ترین نکات برای انتخاب چیلر چیست؟

با توجه به تنوع  مختلف ساخت در چیلرها، برای انتخاب نوع مناسب باید موارد مختلفی را در نظر گرفت، که در ادامه به توضیح موارد مهم می‌پردازیم.

۱. شرایط اقلیمی و محیطی که چیلر در آن نصب شده است

۲. ظرفیت تبرید مورد نیاز

۳.  بودجه اولیه برای خرید چیلر

۴.  هزینه های تعمیر و نگهداری چیلر

۵. در دسترس بودن تعمیرکار و قطعات یدکی

۶. نوع کاربرد چیلر (تهویه مطبوع، خنک کننده فرآیند، خنک کننده دستگاه ها و تجهیزات)

۸. در دسترس بودن آب برای خنک کردن کندانسور چیلر

۷. دمای کارکرد چیلر (زیر صفر یا بالای صفر)

۹. محدودیت فضا برای قرار دادن و نصب چیلر

۱۰. امکان یا عدم امکان دسترسی به هوای آزاد

۱۱. امکان یا عدم امکان تامین برق مورد نیاز چیلر

۱۲. وجود مولد حرارت و امکان استفاده از سیستم CCHP

۱۳. امکان یا عدم امکان نصب برج خنک کننده و سایر الزامات آن

مزایای استفاده از چیلر چیست؟

استفاده از چیلر در مقایسه با داکت اسپلیت و سایر دستگاه‌های خنک کننده مزایایی دارد که عبارت است از:

۱. می‌توانید از نوع چیلر خانگی در ساختمان های کوچک استفاده کنید و آن را در تراس، حیاط یا پشت بام نصب کنید

۲. قابلیت استفاده از مدل سیستم چیلر ac برای مسافت بیش از 150 متر

۳. تنظیم دمای مورد نظر برای سرمایش و گرمایش هر اتاق به  طور جداگانه

۴. قابلیت ویژه هر چیلرخانگی این است که می‌توانید در هر اتاق یک فن کویل قرار دهید و آن را به چیلر مرکزی متصل کنید

۵. اگر فضای بزرگی مانند سالن‌های ورزشی، سینما، مراکز صنعتی دارید، استفاده از چیلر می‌تواند انتخاب خوبی برای تأمین هوای مطبوع منزل شما باشد.

۶. چیلرها نسبت به کولرها برق کمتری مصرف می‌کنند و هوا را قبل از آزاد شدن توسط فیلترهای مختلف تصفیه می‌کنند

مزایای استفاده از چیلر چیست؟

قیمت چیلر

همان‌طور که می‌دانیم هرروز شاهد نوسانات ارز هستیم و نمی‌توان قیمت دقیق و واضحی را برای محصولات تعریف کرد؛ چیلر نیز از این موضوع در امان نیست. به طور کلی قیمت چیلر بر اساس برند، نوع چیلر، استانداردها متغیر است و شما برای رسیدن به پاسخ این پرسش می‌توانید از فروشنده‌های معتبر در بستر آنلاین یا حضوری چیلر استعلام قیمت کنید.

انواع چیلر

چیلرها را از نظر چرخه عملکردی می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

۱. چیلر تراکمی

چیلر تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی، خنک‌کننده تولید می کند. این نوع چیلر بر اساس چرخه تراکم و تبخیر کار می‌کند و با خنک کردن آب داخل اوپراتور و ارسال آن به فن کویل یا کولر، فضای تهویه شده را خنک می‌کند. چیلرهای تراکمی به طور گسترده برای تهویه مطبوع زمستانی و خنک‌کننده تجهیزات صنعتی و خنک‌کردن فرآیندها به کار گرفته می‌شوند. چیلرهای چگالشی در ظرفیت های 2 تا 2000 تن خنک کننده طراحی و تولید می‌شوند. همچنین چیلرهای تراکمی در هر جو آب و هوایی قابل نصب و استفاده هستند.

۲. چیلر جذبی

چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی، خنک کننده تولید می‌کنند و به طور معمول در ظرفیت‌های خنک‌کننده بالا تولید می‌شوند. منبع انرژی گرمایی مورد نیاز چیلر جذبی می‌تواند آب داغ، بخار یا شعله مستقیم مشعل باشد. چیلر جذبی با خنک کردن آب و ارسال آن به فن کویل یا کولر گازی باعث ایجاد سرمایش در محیط می‌شود و در پروژه‌های بزرگ مسکونی، تجاری، تفریحی و فرهنگی به کار گرفته می‌شود.

تعمیر و نگهداری چیلر

مهمترین عامل در افزایش راندمان و عمر مفید چیلر کیفیت تعمیرات و نگهداری آن است.

عدم توجه به نگهداری و تعمیرات منظم و به موقع باعث کاهش راندمان و ایجاد مشکلات و ضررهای مالی می‌شود.

از نظر نگهداری و تعمیرات چیلر، چهار مرحله زیر باید در نظر گرفته شود:

۱. آماده سازی و ایجاد شرایط در ابتدای فصل

۲. کنترل و نگهداری و مدیریت چیلر در حین کار

۳. عملیات پایان فصل و سرویس خارج از چیلر

۴. تعمیر یا تعویض قطعات معیوب در صورت خاموش بودن چیلر

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح چیلر بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم چیلر هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. استفاده از چیلر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های شما شده و اثر خنک کنندگی بالایی برای فضا ایجاد کند. در این مطلب به توضیح عملکرد یا اساس کار چیلر پرداختیم تا به صورت ساده، بیشتر با این دستگاه کاربردی آشنا شوید. آیا تا به امروز از چیلر استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ به نظر شما نکات گفته شده کافی است؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به چیلر، کلیک کنید.

501 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط