جک های هیدرولیک و پنوماتیک

7 مورد از تفاوت‌های جک های هیدرولیک و پنوماتیک

483 بازدید آموزش در صنعت برق

تقریباً تمامی‌ جک‌هایی که برای انجام اعمال مکانیکی طراحی شده‌اند از یکی از ساختار‌های الکتریکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی تبعیت می‌کنند. بین این سه مدل مکانیسم عملکرد، جک های هیدرولیک و پنوماتیک از نیروی سیالات برای انجام وظایف خود بهره می‌برند. بنابراین می‌توان انتظار داشت شباهت‌های زیادی بین این دو سیستم وجود داشته باشد. اما نخستین تفاوت در بین این دو سیستم، تفاوت در نوع سیال است. جک‌های پنوماتیکی نیروی سیال را با استفاده از جریان هوا یا گاز‌های تحت فشار تأمین می‌کنند؛ در حالی که در سیستم‌های هیدرولیک، نیروی مذکور توسط مایعاتی مانند آب یا روغن در بدنه سیستم انتقال می‌یابد.

نمی‌توان تنها بر اساس نوع سیالات، سیستم مناسب را انتخاب نمود؛ زیرا در انتخاب مناسب جک های هیدرولیک و پنوماتیک باید عواملی نظیر مقرون به صرفه بودن، عملکرد مورد انتظار از جک، فضایی که در اختیار داریم و سایر شرایط را در نظر گرفت. در ادامه با 7 مورد از تفاوت‌ها و کاربردهای جک های هیدرولیک و پنوماتیک آشنا خواهید شد.

جک های هیدرولیک و پنوماتیک؛ کدام یک برای جابجایی اجسام سنگین مناسب‌تر است؟

قطعاً برای دستیابی به قدرت بیشتر، هیدرولیک بهترین گزینه است زیرا مایعی که در این سیستم‌ها استفاده می‌شود چگالی جرمی ‌بالایی دارد و تقریباً تراکم ناپذیر است. این بدان معنی است که سیستم‌های هیدرولیکی می‌توانند سطوح بیشتری از فشار را ایجاد کنند و از این فشار برای انتقال نیرو استفاده نمایند. به همین دلیل از میان جک های هیدرولیک و پنوماتیک، در کاربرد‌های صنعتی سنگین مانند ماشین آلات معدن یا جرثقیل‌های پر قدرت از سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. از سیستم‌های پنوماتیک نمی‌توان انتظار نیروی زیادی را داشت، چرا که سیستم‌های پنوماتیک از هوای فشرده و یا گاز برای انتقال نیرو استفاده می‌کنند و بسیار تراکم پذیر هستند. علاوه بر این هوای فشرده بسیار ناپایدار است و ممکن است در صورت اعمال فشار بیشتر کل عملیات را به مخاطره بیاندازد.

استفاده از جک هیدرولیک برای سیستم های سنگین

بهداشت و پاکیزگی جک های هیدرولیک و پنوماتیک

در این مورد سیستم‌های پنوماتیک برتری مطلق دارند زیرا تنها چیزی که از تجهیزات شما نشت می‌کند، هواست و با توجه به این که جک‌های پنوماتیک برای عملکرد دقیق طراحی شده‌اند، هوای فشرده پیش از ورود به درون سیستم پنوماتیک، از طریق فیلتراسیون روغن، ذرات معلق و هرگونه آلودگی دیگری، تصفیه می‌شود. به همین دلیل در تجهیزاتی که به رعایت بهداشت و پاکیزگی مضاعف نیاز دارند (مانند آزمایشگاه‌ها، صنایع غذایی، داروسازی، صنایع شیمیایی و غیره) از بین جک های هیدرولیک و پنوماتیک، سیستم‌های هوای فشرده را انتخاب می‌کنند.

جک های پنوماتیک

تفاوت سرعت عملکرد بین جک های هیدرولیک و پنوماتیک چگونه است؟

یکی از بزرگترین مزیت‌های سیستم‌های پنوماتیکی سرعت عملکرد آن‌هاست. هوای فشرده دارای سرعت جریان بالایی است که باعث آزاد شدن سریع انرژی و حرکت سریع محرک‌ها می‌شود. هوا چگالی جرمی ‌بسیار کمتری دارد و می‌تواند درون لوله‌ها بسیار سریع‌‌تر و راحت‌‌تر جریان یابد. این ویژگی در تجهیزات کوچک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا هوای فشرده قادر است در سریع‌ترین زمان ممکن جک‌های پنوماتیکی را باز کند. علاوه بر این می‌توان با تخلیه مستقیم هوا در جو، محرک‌ها را به سرعت به حالت اولیه خود برگرداند.

مکانیسم عملکرد جک های پنوماتیک

جک های هیدرولیک و پنوماتیک هرکدام مزیت‌های خود را دارند اما قطعاً سرعت را نمی‌توان به عنوان یک مزیت برای سیستم هیدرولیک در نظر گرفت. این سیستم‌ها نیروی بیشتری تولید می‌کنند و قادرند مدت طولانی‌تری این فشار را حفظ کنند، اما سرعت حرکت مایعات هرگز به اندازه هوای فشرده نیست. این ویژگی در زمان استارت کار جک های هیدرولیک و پنوماتیک بیشتر به چشم می‌خورد، زیرا در سیستم‌های هیدرولیکی زمان طولانی‌تری نیاز است تا سیال از مخزن به درون جک تزریق شود و با پایان مأموریت مجدداً باید صبر کرد تا تمام آب یا روغن دوباره به مخزن بازگردد.

کدام یک از سیستم‌های هیدرولیک و یا پنوماتیک از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند؟

در مقایسه جک های هیدرولیک و پنوماتیک از نظر مصرف انرژی، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. هر دو سیستم معمولاً برای استارت به یک جریان ورودی برق نیاز دارند. علاوه بر این موضوع، یک سیستم پنوماتیکی به فعالیت مداوم یک کمپرسور برای تأمین هوای فشرده نیز نیاز دارد زیرا منبع هوا قابل بازیافت نیست و نیاز است به طور مداوم مخزن پر شود، بنابراین مصرف انرژی سیستم‌های پنوماتیک می‌تواند بیشتر از جک‌های هیدرولیکی باشد. تجهیزات هیدرولیک می‌توانند پس از راه‌اندازی اولیه، بارها و بارها از همان روغن یا آب استفاده کنند. یک سیستم هیدرولیک می‌تواند در دراز مدت بسیار کارآمد باشد، به شرطی که سیستم فیلتراسیون خوبی داشته و آن را به درستی نگهداری کنید.

مصرف بهینه انرژی در جک های هیدرولیک

ایمنی سیستم‌های هیدرولیک بیشتر است یا سیستم‌های پنوماتیک؟

با توجه به مکانیسم عملکرد جک های هیدرولیک و پنوماتیک در محیط‌های صنعتی، بدون شک پنوماتیک گزینه ایمن‌تری است. نشت هوای فشرده باعث آلودگی نمی‌شود، زیرا هوا سمی‌ یا خورنده نیست. همچنین هوای فشرده به طور کلی خطر آتش سوزی ندارد و منفجر نمی‌شود. با این حال باید توجه داشت که خروج اجباری هوا از طریق شکست مکانیکی ممکن است باعث آسیب فیزیکی کاربران شود.

از طرف دیگر، مایعات هیدرولیک همیشه در معرض خطر نشت بالقوه قرار دارند. حتی آب هم می‌تواند باعث آسیب شود زیرا دمای سیال در جک‌های هیدرولیک به سرعت بالا می‌رود. سایر مایعات رایج در سیستم‌های هیدرولیک مانند روغن، اتیلن گلیکول، پلاسما و مایعات پلیمری ممکن است خورنده یا سمی‌ بوده و یا در محیطی استفاده شوند که قابلیت احتراق دارد. بنابراین می‌توان گفت در بین جک های هیدرولیک و پنوماتیک، عملکرد پنوماتیکی ایمنی بیشتری را ایجاد می‌کند و در فضای بسته نیز کاربرد دارد.

جک های هیدرولیک و پنوماتیک، کدام یک پیچیده‌تر است؟

سیستم‌های هیدرولیک معمولاً قطعات متحرک کمتری دارند و ممکن است به راحتی با دکمه‌های فشاری و اهرم‌های ساده کنترل شوند. از سوی دیگر، هیدرولیک به مهندسی پیچیده‌ای متکی است که به سیستمی ‌از شیرها، شیلنگ‌ها و همچنین پمپی که دارای یک مخزن برای ذخیره‌سازی محیط مایع بوده و توسط یک منبع انرژی خارجی تغذیه می‌شود، نیاز دارد. بین جک های هیدرولیک و پنوماتیک، سیستم‌های هوای فشرده از قطعات پیچیده‌تری استفاده می‌کنند، اما نیاز نیست که تجهیزات ایمنی زیادی را برای آن‌ها طراحی کرد.

تعمیر و نگهداری جک‌های هیدرولیکی ساده‌تر است یا سیستم‌های پنوماتیکی؟

سیستم‌های پنوماتیک تمیزتر و راحت‌تر از سیستم‌های هیدرولیک نگهداری می‌شوند، زیرا ماهیت سیال هوا است. یک برنامه منظم بازرسی و نگهداری پیشگیرانه معمولاً تمام چیزی است که برای کارکردن یک سیستم پنوماتیکی نیاز خواهید داشت. در سیستم‌های هیدرولیک، مسئله اصلی خوردگی است، مگر اینکه بتوانید لوله‌های ساخته شده از مواد مقاوم مانند فولاد گالوانیزه را نصب کنید. علاوه بر این نظارت منظم برای ارزیابی وضعیت لوله‌ها تحت تأثیر محیط سیال بسیار ضروری است.

کلام آخر؛ هدف کاربری مهم‌ترین عامل انتخاب است

جک های هیدرولیک و پنوماتیک هر کدام دارای مزیت‌های بیشماری هستند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. متعاقباً هر دو سیستم ضعف‌هایی دارند که در صورت قرار گرفتن در پروژه اشتباه می‌توانند عملکرد نهایی را مختل کنند. بنابراین انتخاب شما برای استفاده باید بر اساس نیاز‌های کاربری شما صورت پذیرد. به عنوان مثال در فضای باز، جایی که انتقال نیروی بسیار زیاد و در عین حال مصرف کم انرژی ملاک است، جک‌های هیدرولیکی برتری دارند. اما در مواردی که نیاز دارید عملیات خود را در محیط بسته با سرعت، دقت و ایمنی زیاد انجام دهید، می‌توانید از بین جک های هیدرولیک و پنوماتیک، سیستم‌های پنوماتیک را برگزینید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به جک های هیدرولیک و پنوماتیک، کلیک کنید.

483 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط