سینی کابل برق

سیم‌کشی آسان ساختمان با کمک سینی کابل برق

257 بازدید آموزش در صنعت برق

در سیستم برق‌کشی و سیم‌کشی ساختمان از یک روش خاص برای نگهداری، تفکیک و هدایت کابل‌های الکتریکی استفاده می‌شود. به این روش سینی کابل برق گفته میشود که در آن از سینی کابل برق به عنوان بستری برای انتقال برق در ساختمان بهره ‌برده می‌شود.

سینی کابل برق

از سینی کابل برق به منظور حفاظت، نگهداری، هدایت و همچنین جداسازی کابل­ها در تاسیسات الکتریکی ساختمان استفاده می­شود. به جرات می­توان گفت سینی­‌های کابل برق یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد در صنایع برق ساختمان­ها بوده و باعث سهولت برق کاری ساختمان شده است.

به دلیل راحتی و سرعت در اجرا و قابلیت گردش هوای بالا در کابل‌ها که باعث خنک شدن کابل­‌ها می­‌شود،­ سینی کابل از محبوبیت بالایی بین ساختمان‌سازها و برق‌کاران برخوردار شده است. به طور کلی استفاده از این روش، جایگزین سایر روش‌های قدیمی در کابل‌کشی انواع سازه‌­ها شده و آن‌ها را منسوخ کرده است.

امروزه سینی‌های کابل به بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت ساخت و ساز صنعتی و تجاری تبدیل شده است. این سینی‌ها با ارائه راه‌حل‌های سریع، اقتصادی و قابل انعطاف برای مسائل اجرایی سبب تثبیت خود در صنعت ساختمان شده‌اند. سینی‌های کابل قادر به پشتیبانی از سیم‌کشی‌های زیر هستند:

  1. خطوط برق ولتاژ بالا  (High Voltage)
  2. کابل‌های توزیع برق
  3. سیم‌کشی سیستم‌های کنترلی حساس
  4. سیم‌کشی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی
  5. کابل‌های نوری (فیبر نوری)

سینی کابل یک روش بسیار مناسب و پر استفاده برای مدیریت کابل‌های برق ساختمان و عایق‌بندی آن‌ها است. این وسیله انواع و کاربرد زیادی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

یک نمونه سینی کابل

جنس سینی کابل برق

جنس بیشتر سینی‌های کابل برق از فلز مقاوم در برابر ضربه، خوردگی و پوسیدگی (مانند فولاد با کربن پایین، فولاد ضدزنگ و یا یک نوع آلیاژ آلومینیوم) و یا از فلزی با آبکاری مقاوم در برابر خوردگی (مانند روی یا اپوکسی) می‌باشد. در کل نوع سینی با توجه به شرایط محیط و بودجه کار تعیین می‌شود اما به طور کلی از نظر جنس این وسیله به چهار دسته تقسیم می‌شود:

جنس فولادی

این سینی‌ها از کیفیت ساختاری و مقاومتی بالایی برخوردار بوده و در فرایند شکل‌گیری آن‌ها از نورد مستقیم و مستمر و فرم‌دهی به روش اکسترود استفاده می‌شود. از مزیت‌های سینی کابل فولادی می‌توان به کیفیت بالا، مقاومت بالا در برابر ضربه و هزینه پایین اشاره کرد. اما این سینی‌ها علاوه بر مزایایی که دارند شامل معایب مختلفی هم هستند. از معایب این سینی‌ها می‌توان به وزن بالای این سینی‌ها و مقاومت پایین آن‌ها در برابر خوردگی اشاره کرد.

صنعتگران برای حل خوردگی این سینی‌ها، از آبکاری و یا پوشش‌های ضدخوردگی استفاده می‌کنند. از همین رو، بسیاری از شرکت‌ها از پوشش‌های اپوکسی و گالوانیزه برای محصولاتشان استفاده می‌کنند. از این سینی‌های کابل می‌توان به عنوان جایگزینی مناسب برای لوله‌های گالوانیزه برق نام برد.

جنس استیل

سینی کابل استیل (به سینی کابل فولاد ضدزنگ یا همان ضدزنگ هم مشهور است) از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، خمش، رنگ‌دانه‌ها، دما و مواد شیمیایی آلی و غیرآلی برخوردار است. جنس سینی کابل استیل از فولاد ضدزنگ AISI نوع 316 نورد بوده و به همین دلیل نسبت به خمش و دما مقاوم است. استفاده صحیح از آلیاژهای کروم و نیکل در ریختگری استیل سینی کابل، می‌تواند مقاومت سینی کابل را در برابر خوردگی افزایش داده و جوشکاری روی آن را تسهیل کند.

سینی کابل استیل

جنس آلومینیومی

سینی کابل آلومینیوم عموما از آلومینیوم اکسترود شده ساخته می‌شود که این موضوع سبب استقامت و مقاومت بالا در برابر خوردگی، فرسودگی و همچنی نصب راحت این سینی‌های کابل شده است. جنس سینی کابل آلومینیوم از سیلیکات منیزیم بوده که گرما و حرارت را به راحتی دفع می‌کند. سیلیکات منیزیم از شکل‌پذیری خوب، مشخصات ساختاری مناسب و همچنین مقاومت در برابر خوردگی بالا برخوردار است. خود اکسید آلومینیوم هم از خاصیت ضد خورندگی بالایی برخوردار بوده که سبب محافظت از سطح سینی کابل می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این سینی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک وزن (وزن آن‌ها نصف وزن سینی فولادی است)
  • عدم نیاز به تعمیرات و نگهداری‌های دوره‌ای
  • عدم تاثیر بر جریان الکتریکی (زیرا آلومینیوم مغناطیسی نمی‌باشد)
  • جنس پی‌وی‌سی

سینی کابل پی‌وی‌سی یکی از جدیدترین مدل‌های سینی کابل برق است که به دلیل داشتن خواص و ویژگی‌های خاص خود در بسیاری از سیستم‌های تاسیساتی به کار می‌رود. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع در قطعات و اتصالات و در نتیجه شکل‌پذیری بالا
  • غیر قابل اشتعال
  • لبه‌های صاف
  • مقاوم در برابر ضربه
  • مناسب برای مناطق با آب و هوای مرطوب
  • عمر طولانی
  • سایزهای متنوع
  • تحمل وزن بالا

سینی کابل پی ‌وی ‌سی

انواع سینی کابل برق

سینی کابل با توجه به کاربردی که دارد، انواع متفاوتی را می‌پذیرد. برای انتخاب نوع مناسب سینی کابل بهتر است محیط را از نظر موارد مختلفی مانند میزان رطوبت، آلایندگی، فرسودگی و خورندگی مواد مورد بررسی قرار دهید. انتخاب سینی کابل مناسب هنگام خرید باعث افزایش طول عمر آن و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهد شد.

انواع سینی کابل در انواع گالوانیزه گرم، سرد، استیل، توری و رنگ کوره‌ای وجود دارند که انتخاب نوع مناسب آن به شرایط محیطی که قرار است کابل‌کشی در آن انجام شود بستگی دارد. در ادامه انواع سینی‌های کابل برق را بررسی  و معرفی خواهیم کرد.

سینی کابل گالوانیزه گرم

در روش سینی کابل گالوانیزه گرم، در مرحله آبکاری از ورق روغنی یا ورق سیاه استفاده می­شود. سینی کابل با قرار گرفتن در حوضچه یا حمام فلز مذاب روی، با دمای 45 درجه سانتیگراد آبکاری شده و در نتیجه پوششی از فلز روی سرتاسر آن را فرا می­گیرد. دقت کنید که این فرایند نباید در محیط بسته و یا محیط‌های کارگاهی انجام شود زیرا در طی این فرایند گازهای سمی تولید می‌شوند که برای انسان خطرناک هستند. استفاده از سینی کابل گالوانیزه گرم که با این شرایط تولید می­شود برای محیط‌هایی که رطوبت بالا دارند و تحت تاثیر مواد خورنده هستند، بسیار مناسب است.

سینی کابل گالوانیزه گرم

سینی کابل گالوانیزه سرد

یکی دیگر از انواع پرکاربرد سینی کابل، سینی کابل گالوانیزه سرد است که پوشش روی در این گالوانیزه ضخامت کمتری نسبت به نوع گرم دارد. در این روش، سینی با استفاده از فرایند الکترولیز و غوطه‌ور شدن در یک محلول نمک روی (حمام نمک روی)، پوشیده از روی می‌شود. سینی کابل گالوانیزه سرد مقاومت کمتری در برابر آلاینده‌ها و یا رطوبت و خورندگی محیط داشته و به همین دلیل بیشتر در مکان‌های داخلی مانند پارکینگ‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سینی کابل استیل

همان طور که در قسمت قبل از سینی‌های کابل استیل گفته شد، استفاده از این مدل در محیط‌هایی که رطوبت و خورندگی بالا دارند، بسیار کاربردی است. در واقع روکش استیل استفاده شده در این نوع سینی‌ها مانع زنگ‌زدگی سینی شده و از پوسیدگی و خوردگی جلوگیری می‌کند. این مدل دیگر نیازی به حمام مواد جهت جلوگیری از خوردگی یا پوسیدگی ندارد. معمولا در کارخانجات صنایع غذایی از سینی‌های کابل برق استیل استفاده می­شود. کیفیت سینی کابل استیل بسیار بالا می‌باشد به­طوری که نسبت به سینی کابل گالوانیزه مقاومت بالاتر و طول عمر بیشتری دارد و به همین دلیل قیمت آن نیز بالاتر است.

سینی کابل توری

در برخی از مکان‌ها، به دلیل حرارت بالای محیط، کابل­ها نیاز به هوای بیشتری دارند تا خنک شوند، استفاده از سینی کابل توری در این موارد بسیار مفید و کاربردی است. برای مثال در اتاق‌های سرور که هوا بسیار گرم است، احتمال از بین رفتن سیم‌ها و کابل‌ها در برابر حرارت وجود دارد و به همین دلیل استفاده از این سینی‌ها گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. قابلیت تنظیم، کاهش هزینه، جلوگیری از اتلاف انرژی و وزن سبک سازه از مزایای سینی کابل توری محسوب می­شود.

سینی کابل رنگی

در سینی کابل رنگی ورق گالوانیزه ابتدا برش داده شده و پس از پانچ  به وسیله رنگ استاتیک روی آن پوشش داده می‌شود و سپس آن را در کوره‌های مخصوص قرار می­دهند تا رنگ آن به طور کامل پخته شود. رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز و سبز متناسب با نیاز و سلیقه مشتری قابل سفارش هستند. در اکثر مراکز تجاری و ساختمان­هایی که در معرض دید عموم قرار دارد از سینی کابل رنگی استفاده می­شود.

سینی کابل رنگی

دلیل محبوبیت سینی کابل برق 

 همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، سینی کابل برق از مزیت‌های متعددی برای جابه‌جایی، انتقال و حفاظت از کابل­های برق برخوردار است. با استفاده از آن می­توان کابل برق را به صورت عمودی و یا افقی در قسمت‌های مختلف ساختمان جابه‌جا کرده و یا به هر نقطه دلخواه انتقال داد. گاهی اوقات از درب سینی نیز استفاده می‌شود. البته در مواردی که سینی روی دیوار نصب می‌شود و در موارد مشابه، از درب آن استفاده نمی‌شود. شکل‌پذیری بالا و قابلیت نصب در مکان‌های متعدد از دیگر دلایل محبوبیت سینی کابل برق است.

مشخصات فنی سینی کابل برق

مشخصات سینی‌های کابل برق با توجه به نوع و کاربرد آن‌ها متفاوت است اما می‌توان یک استاندارد برای مشخصات سینی‌های کابل برق بیان کرد:

 ضخامت

ضخامت ورق­های استفاده شده در سینی‌های کابل برق متناسب با کاربرد آن از0.7 تا 2.5 میلی‌متر متغیر است. در واقع نیاز مشتری و کاربرد سینی کابل، تعیین‌کننده ضخامت سینی کابل است.

 تعداد خم

 هرچقدر تعداد خم‌های درون سینی کابل افزایش پیدا کند، مقاومت سینی و تحمل بار در آن نیز بالاتر خواهد رفت. کارشناسان واحد فروش این محصول متناسب با نوع کاربرد و محل نصب این سینی تعداد خم مورد نیاز را مشخص می­کنند.

آبکاری

 همانطور که قبلا اشاره کردیم، در نصب سینی در محیط‌هایی با شرایط آب و هوایی مختلف، نوع خود سینی برق و همچنین آبکاری آن حائز اهمیت است. ضخامت و نوع آبکاری به مقدار زیادی وابسته به رطوبت و آلایندگی محیط است؛ بدین صورت که هر چقدر در محل و محیط نصب سینی رطوبت و یا آلایندگی بیشتری وجود داشته باشد، ضخامت آبکاری افزایش می­یابد.

مشخصات سینی کابل برق

 روش تولید سینی کابل برق

سینی کابل برق توسط دستگاه‌های CNC و پانچ پیشرفته تولید می­شود. استفاده از این دستگاه‌ها علاوه بر تولید محصول با کیفیت، باعث افزایش سرعت در تولید نیز می‌شود. دستگاه‌های CNC قابلیت تولید سینی‌ها در اشکال و سایزهای مختلفی را دارند و به دلیل دقت بالا، در حین ساخت هیچگونه تیزی در محصول وجود نخواد داشت.

ویژگی‌های سینی کابل برق مناسب

از ویژگی­های یک سینی کابل برق خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر انواع ضربه
  • کیفیت و طول عمر بالا
  • سایز مناسب با کاربرد
  • قابلیت استفاده در انواع مناطق با رطوبت بالا
  • عدم وجود تیزی در لبه­های آن
  • استحکام بالا که مانع از آسیب کابل می‌‌شود
  • تولید بر اساس استانداردهای جهانی و بین‌المللی
  • سهولت در نصب و افزایش طول عمر کابل­ها

قیمت سینی کابل برق

قیمت محصولات متناسب با نوع و کاربرد آن‌ها متفاوت است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سینی‌های کابل برق در انواع و مدل‌های سرد، گرم، استیل، رنگی و توری موجود هستند که هرکدام قیمتی متفاوت دارند. توجه کنید که مقدار مصرف سینی کابل در پروژه مورد نظر و همچنین نوع سینی کابل استفاده شده در پروژه تعیین کننده قیمت کار است. به عبارت دیگر قیمت سینی کابل برقی با توجه به نیازهای افراد برای آن‌ها متفاوت خواهد بود.

قیمت سینی کابل برق

نتیجه‌گیری

سینی کابل برق وسیله‌ای برای حفاظت و نگهداری، هدایت و همچنین جداسازی کابل­ها در تاسیسات الکتریکی ساختمان بوده که در جنس‌ها و انواع متفاوتی موجود است. این سینی‌ها با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز تولید شده و به دست مشتریان می‌رسند. توجه کنید که انتخاب نوع و مدل سینی کابل به نیاز و بودجه شما بستگی داشته و شما می‌توانید از هرکدام از موارد بالا استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سینی کابل برق، انواع، قیمت، روش تولید و مشخصات فنی آن بپردازیم. از آنجا که انتخاب صحیح سینی‌های کابل برق از اهمیت به سزایی برخوردار است و انتخاب نامرغوب و نامناسب سبب خسارت‌های سنگینی به مشتری می‌شود، سعی کردیم به بررسی ویژگی‌های یک سینی کابل مرغوب هم بپردازیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به سینی کابل برق، کلیک کنید.

257 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط