تجهیزات دوربین مداربسته

آشنایی با تجهیزات دوربین مداربسته و نکات مربوط به انتخاب آن‌ها

290 بازدید آموزش در صنعت برق

اگرچه ممکن است برای برخی از افراد تجهیزات دوربین مداربسته و عملکرد آن‌ها کمی ‌گمراه کننده باشد، اما در واقع این سیستم نظارت تصویری از کنار هم قرار دادن قطعاتی مانند یک پازل تشکیل می‌شود. تنها کافی است بدانید که هر جزء چه کاری انجام می‌دهد و ویژگی‌های آن چیست. با شناخت این موارد به راحتی می‌توانید کلیه لوازم مربوط به نظارت تصویری مداربسته را مطابق با نیاز‌های خودتان انتخاب کنید.

صرف نظر از کاربرد‌های متفاوت سیستم نظارت تصویری برای اماکن مختلف، هنگام انتخاب تجهیزات دوربین مداربسته تنها کافی است روی چهار جز اصلی این فناوری تمرکز کنید. دوربین‌ها، سیستم ضبط، مانیتور و نرم افزار مدیریت ویدیو (VMS) که شاکله اصلی سیستم‌های نظارت تصویری را تشکیل می‌دهند. البته از تجهیزات پشتیبانی نیز نباید چشم پوشی کرد. مواردی مانند کابل‌های برق، ضبط کننده‌های ویدئویی، روترها، منابع تغذیه و غیره نیز برای دستیابی به عملکرد مطلوب ضروری هستند.

افزایش ایمنی با دوربین مداربسته

3 جزء اصلی تجهیزات دوربین مداربسته

سه جزء اساسی تمامی‌ سیستم‌های امنیتی دوربین مداربسته عبارتند از دوربین، مانیتور و کابل. هرچند سیستم‌های پیچیده‌تر شامل اجزای مکمل مختلف می‌شوند، اما دوربین، مانیتور و کابل ویدئو هسته اصلی تجهیزات دوربین مداربسته را تشکیل می‌‌دهند.

اجزای اصلی در تجهیزات دوربین مداربسته

الف. دوربین

دوربین‌ها در حکم پیشانی سیستم نظارت تصویری و در خط مقدم قرار دارند. بدون آن‌ها هیچ تصویری دریافت نمی‌شود. تنها عملکرد آن‌ها دریافت تصاویر از محل تحت نظارت و مخابره آن از طریق سیگنال‌های الکترونیکی در امتداد کابل‌های کنترل است. هرچند تصاویر دریافتی از طریق دوربین‌ها را نمی‌توان دقیقاً با تصاویر دریافتی توسط چشم انسان مقایسه کرد؛ اما آن‌ها مانند چشم‌های سیستم نظارتی عمل می‌کنند.

نمونه‌های مختلف دوربین برای سیتم نظارتی مداربسته

ب. کابل

برای انتقال سیگنال‌های الکترونیکی از کابل‌های کنترل یا کواکسیال استفاده می‌شود. بهترین کابل برای مخابره تصاویر در سیستم دوربین مداربسته کابل‌های کواکس 75 اهم هستند. کیفیت کابل‌ها در کیفیت مخابره و دریافت تصاویر نقش اساسی دارد. به همین منظور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کمتر تحت تأثیر پارازیت‌های مزاحم قرار بگیرند. در تجهیزات دوربین مداربسته، از هر دوربین یک کابل کنترل به سوئیچر می‌رود و از سوئیچر نیز یک کابل برای نمایش تصاویر به مانیتور متصل می‌گردد.

ج. مانیتور

دومین جزء اصلی از تجهیزات دوربین مداربسته مانیتور‌ها هستند. برای اینکه قادر باشیم تصاویر دریافتی توسط دوربین‌ها را مشاهده کنیم، به مانیتور نیاز داریم. این اجزا می‌توانند سیگنال‌های دریافتی از دوربین‌ها را در قالب تصاویر سایت تحت نظارت به ما نشان دهند.

دوربین و سوئیچر

انتخاب تجهیزات دوربین مداربسته بر چه اساسی انجام می‌شود؟

الف. دوربین‌ها

برای انتخاب دوربین مناسب ابتدا باید ویژگی‌های محیط استفاده و سایت نظارت را به دقت بررسی نمود. عواملی مانند نور فعال و غیرفعال محیط در روز و شب، دمای محیط، میزان رطوبت اشباع، قابلیت دسترسی و غیره می‌توانند روی انتخاب‌های ما تاثیر گذار باشند. بر اساس این پارامتر‌ها می‌توان تجهیزات دوربین مداربسته و دوربین‌ها را به سه گروه اصلی تقسیم بندی نمود.

  • نخست دوربین‌های با استفاده عمومی ‌هستند که برای عملیات در محیط خانه، اداره و انبار‌ها طراحی شده‌اند. این نوع دوربین‌ها برای مخابره تصاویر شفاف نیاز به نور محیطی بالا و یا نور فعال (سیستم‌های روشنایی خانگی) دارند.
  • دوربین‌های رنگی‌ رزولیشن معمولاً بالاترین کیفیت و شفافیت را ارائه می‌کنند، اما برای عملکرد مناسب به منابع نوری قوی نیاز دارند. روشنایی روز برای عملکرد آن‌ها در داخل و خارج از ساختمان مناسب است. اما در هنگام شب به منابع نوری 75 تا 150 وات نیاز دارند تا بتوانند تصویر و رنگ‌ها را به وضوح منعکس نمایند.
  • آخرین گروه از تجهیزات دوربین مداربسته دوربین‌های با لوکس (سطح اندازه گیری نور) پایین هستند که حتی با منابع نوری اندک نیز می‌توانند تصاویر مورد نظر را دریافت و آن را مخابره نمایند. باید توجه داشت که این دوربین‌ها با نمونه‌های مادون قرمز تفاوت دارند زیرا دوربین‌های مادون قرمز در لوکس کمتر از 0.5 که برای چشم انسان سیاهی مطلق است هم فعالیت می‌کنند، اما دوربین‌های لوکس پایین دارای لوکس بین 0.5 و 1 هستند. یکی از ویژگی‌های بارز این دوربین‌ها دریافت تصاویر به صورت سیاه و سفید است.

ب. مانیتورها

در بین تجهیزات دوربین مداربسته، انتخاب مانیتور‌ها ساده‌ترین پروسه را دارد، زیرا تنها باید به تعداد دوربین‌ها (تعداد تصاویر دریافتی)، فاصله مانیتور از محل مشاهده، کیفیت مانیتور و ابعاد آن توجه نمود. البته عواملی مانند نوع خروجی و کابل اتصال نیز می‌تواند در انتخاب مانیتور مؤثر باشند.

ج. سوییچرها

سوئیچر‌ها یا دستگاه‌های DVR تصاویر را از دوربین‌ها دریافت و ضمن ذخیره آن‌ها، سیگنال‌ها را برای نمایش در مانیتور ارسال می‌کنند. سوئیچر می‌تواند تصاویر دریافت شده را مدیریت و آن را مطابق با برنامه از پیش تعیین شده پردازش نماید.

تنوع سوئیچر‌ها بسیار زیاد است و هرکدام از آن‌ها قابلیت‌های بسیار متنوعی دارند. اما به طور کل می‌توان انواع سوئیچر‌های موجود در بازار تجهیزات دوربین مداربسته را به 4 گروه عمده تقسیم نمود.

  • سوئیچر‌های غیراتوماتیک دستی
  • سوئیچر‌های متوالی هومینگ (جابه‌جایی تصاویر از یک دوربین به دوربین دیگر به صورت خودکار انجام می‌شود)
  • سوئیچر‌های متوالی بریجینگ (علاوه بر نمایش تصاویر دوربین‌ها به صورت متوالی، امکان اتصال به مانیتور دوم برای نمایش تصاویر تمامی‌ دوربین‌ها به طور هم زمان را نیز فراهم می‌کنند)
  • سوئیچر‌های متوالی برنامه‌ریزی شده (این سوئیچر‌ها با دریافت اطلاعات از کنتاکت‌های مغناطیسی، آشکارسازهای حرکت ویدئویی و یا آشکارسازهای حرکت معمولی بر اساس برنامه از پیش تعیین شده عمل می‌کنند)

تجهیزات دوربین مداربسته

د. سایر تجهیزات دوربین مداربسته

تجهیزات دوربین مداربسته محدود به عوامل فوق نمی‌شود، بلکه براساس نیاز کاربران می‌توان از ابزار‌های کمک دیگری نیز استفاده نمود تا سیستم نظارت تصویری بر اساس عملکرد مورد انتظار عمل کند.

  • لنز‌ها تطبیق پذیری دوربین مداربسته را با سایت تحت نظارت افزایش می‌دهند. مانند لنز‌های زوم، لنز‌های مادون قرمز، لنز‌های تنظیم کننده نور، فیلتر نقطه‌ای و غیره
  • بازو‌های پن و تیلت می‌توانند با حرکت دوربین در محور افقی یا عمودی، شعاع بیشتری را تحت پوشش قرار دهند. این بازو‌ها را هم به صورت خودکار می‌توان انتخاب نمود و هم با قابلیت تنظیم به کمک کنترلر.
  • گارد دوربین برای محافظت در برابر آسیب‌های فیزیکی، آب و هوا، آفتاب، سرقت دوربین و غیره
  • پایه‌های نصب دوربین برای نصب روی دیوار، سقف، بالای دیوار و غیره
  • کنتاکت‌های مغناطیسی، آشکارسازهای حرکت ویدئویی، آشکارسازهای حرکت معمولی، سنسور نور محیط و سایر انواع حسگر‌های تشخیص دهنده برای ارسال خودکار تصاویر
  • ماژول RF برای امکان نمایش سیگنال‌های دوربین در تلویزیون‌های خانگی
  • کابل‌های کواکس مناسب و کانکتور‌ها
  • تقویت کننده تصاویر برای سایت‌هایی که فاصله دوربین از سیستم پردازش تصاویر زیاد است

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به تجهیزات دوربین مداربسته، کلیک کنید.

290 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط