المنت لوله ای

تمام اطلاعات مورد نیاز شما در مورد المنت لوله ای

320 بازدید آموزش در صنعت برق

المنت لوله ای یکی از تجهیزات گرمایشی است که به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا می‌توان به راحتی آن‌ها را در طرح‌ها و اشکال دلخواه پیکر بندی نمود. المنت لوله ای بسیار مقرون به صرفه است و می‌تواند نیاز به گرمایش سریع را تأمین نماید. در اینجا خلاصه‎‌ای کوتاه از آن چیزی که باید در مورد این قطعات همه کاره بدانید آورده شده است.

المنت لوله ای چگونه کار می‌کند؟

المنت‌های لوله ای حرارت تولید شده را از طریق هدایت، همرفت و یا تابش به محیط اطراف انتقال می‌دهند و با توجه به این که کویل‌ها درون غلاف پرس شده قرار می‌گیرند، می‌توان آن‌ها را برای انواع محیط‌های مایع و گاز استفاده نمود. صرف نظر از تفاوت‌های ساختاری المنت‌های لوله ای با یکدیگر، حرارت تولید شده در آن‌ها ابتدا مستقیماً به محیط اطراف تابش می‌شود؛ در ادامه با توجه به محیط اطراف این تجهیزات گرمایشی (مایع، گاز یا هوا)، انرژی گرمایی از طریق جریان همرفت منتقل می‌گردد. همچنین می‌توان به کمک سیستم‌های تهویه یا دمنده‌های هوای گرم در محیط‌های گازی و یا به کمک پمپ یا هم زن در سیالات مایع، گرما را هدایت نمود.

انواع مختلف المنت لوله ای

المنت لوله ای در چه مواردی کاربرد پیدا می‌کند؟

تجهیزات گرمایشی مجهز به المنت لوله ای را تقریباً در تمامی ‌صنایع می‌توان مشاهده نمود. از خرده فروشی مواد غذایی گرفته تا ساخت و سازهای مسکونی و صنایع پیچیده‌تر حتی آزمایشگاه‌ها و به طور کل هرجایی که نیاز به گرم کردن آب، روغن، گریس و یا سایر سیالات باشد، المنت لوله ای کاربرد دارد. یکی از مزیت‌های المنت لوله ای قابلیت سفارشی سازی بالای آن است به نحوی که تنوع مدل‌های مختلف آن بی شمار می‌باشد. صاف بودن ساختار المنت لوله ای و یا تعداد خم‌های آن با توجه به کاربرد مورد نظر و خواست مشتریان در نظر گرفته می‌شود؛ همچنین قطر آن را نیز می‌توان مطابق با شرایط مختلف طراحی نمود.

تنوع غلاف المنت لوله ای این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از آن‌ها در محیط‌های مختلف، حتی محیط‌های خورنده و تهاجمی ‌هم استفاده کرد. غلاف‌ها بر اساس متریال مورد استفاده برای ساخت آن‌ها، قادرند دمایی بین 100 درجه سانتیگراد الی 850 درجه سانتی‌گراد را تحمل نمایند.

کاربرد‌های رایج المنت لوله ای
انکوباتور حیوانات برای مراقبت‌های دوران بارداری هیتر‌ها و رطوبت گیر‌های سیلو و انبار غلات هیترهای تابشی / همرفتی ترکیبی
خودروسازی، کشتی سازی و صنایع ساخت هواپیما انواع بخاری‌های آکواریومی ‌و استخر‌های پرورش تجهیزات بسته بندی کششی و ذوب و تزریق پلاستیک
بخاری‌های تابشی هیتر‌های آزمایشگاهی مایعات خشک کن نساجی و شیمیایی
کیورینگ اپوکسی کوره‌های ذوب یا پخت ماشین‌های شکل دهی حرارتی
تجهیزات سرو غذای گرم تجهیزات پخت رنگ و مینا جوشکاری و لحیم کاری
تهویه هوای گرم اسپا و جکوزی هیتر مخازن مواد شیمیایی
فیوزینگ ورق‌های چند لایه تجهیزات تولید بخار استریلایزر و اتوکلاو

پیکربندی و نحوه ساخت المنت لوله ای چگونه است؟

ساختار المنت لوله ای چندان متفاوت از سایر انواع المنت‌ها نیست. در این نوع المنت‌ها نیز از یک سیم پیچ با مقاومت جریان بالا برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی استفاده می‌شود؛ با این تفاوت که کویل مورد نظر درون یک غلاف لوله ای قرار دارد. به همین دلیل به این نوع المنت، المنت تیوبیولار هم می‌گویند.

المنت‌های لوله ای تک پایانه یا تک سر در ابعاد مختلف

جنس سیم پیچ با توجه به نیاز‌های کاربری، چگالی وات و میزان حرارت مورد نیاز انتخاب می‌شود اما به طور کل آلیاژ نیکل و کروم با نسبت 80 به 20 بسیار رایج‌تر است. این سیم پیچ پس از قرار گرفتن درون غلاف لوله‌ای به پین‌های ترمینال جریان الکتریکی جوش داده می‌شود و پس از آن دو طرف غلاف لوله‌ای مهر و موم می‌گردد تا از نفوذ هر گونه ماده خارجی به آن جلوگیری شود. در برخی از نمونه‌ها ممکن است پیش از مهر و موم کردن غلاف، درون المنت لوله ای را با پودر اکسید منیزیم پر کنند. این پودر به ثابت ماندن کویل درون غلاف کمک می‌کند، همچنین با توجه به ضریب دی الکتریک مناسب، امکان انتقال حرارت عالی و استحکام دی الکتریک بین سیم پیچ و غلاف را فراهم می‌نماید.

نمای شماتیک از المنت لوله ای

انواع مختلف المنت لوله ای و کاربرد‌های آن‌ها

همان گونه که بیان شد، المنت لوله ای یکی از متنوع ترین تجهیزات گرمایشی مورد استفاده در صنایع و کاربرد‌های مختلف است. در هنگام نیاز می‌توان آن‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر شده است سفارشی نمود تا نیازهای مختلف را برای وظایف خاص برآورده کند.

  • مشخصات ظاهری المنت لوله ایبر اساس شکل و اندازه غلاف؛ غلاف المنت لوله ای می‌تواند با سطح مقطع دایره‌ای، مثلثی یا مسطح طراحی شود. همچنین می‌توان طول، ضخامت و تعداد خم‌ها را متناسب با کاربرد مورد نظر تعیین نمود.
  • متریال مورد استفاده برای سیم پیچ هسته المنت لوله ای و میزان فشردگی آن نیز با توجه به میزان حرارت تولیدی مورد نیاز و توان مصرفی تجهیزات گرمایشی تعیین می‌شود.
  • متریال‌های رایج برای غلاف المنت تیوبیولار نیز عموماً از نوع مس، آلومینیوم، برنج، فولاد، آهن، استیل ضد زنگ، پلی آمید و غیره است. در برخی از کاربرد‌های حساس‌تر روی غلاف فلزی را با یک لایه سرامیکی نازک می‌پوشانند. همچنین استفاده از تیتانیوم برای هیتر‌های آزمایشگاهی نیز بسیار رایج است. به طور کل برای انتخاب غلاف باید به محیط مورد استفاده توجه نمود.
  • امکان سفارشی کردن قدرت (رتبه ولتاژ) و همچنین توان مصرفی نیز در آن‌ها وجود دارد.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، امکان تعیین تک پایانه یا دو پایانه بودن المنت لوله ای می‌باشد. در نمونه‌های تک سر، ترمینال‌های فاز و نول هر دو از یک سمت غلاف خارج می‌شوند اما در مدل‌های دو پایانه یا دو سر، ترمینال فاز به یک انتهای المنت لوله ای و ترمینال نول به انتهای دیگر آن متصل است.
  • امکان شخصی سازی برای کاربرد‌های تخصصی خاص نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال می‌توان آن‌ها را با قابلیت‌های مقاوم در برابر انفجار، قابل حمل، پره دار، دارای کنترولر زمان بندی و سیستم تنظیم دمای خودکار طراحی نمود.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به المنت لوله ای، کلیک کنید.

320 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط