نکات مهم در هنگام انتخاب و یا تعویض المنت لوازم خانگی

نکات مهم در هنگام انتخاب و یا تعویض المنت لوازم خانگی

603 بازدید آموزش در صنعت برق

تقریباً در هر خانه‌ای می‌توان حداقل یک یا دو لوازم خانگی که در ساختار آن‌ها از المنت برای تولید حرارت استفاده شده است را مشاهده نمود. المنت لوازم خانگی علی رغم کاربرد‌های گسترده آن عمر معینی دارد و مانند هر وسیله الکتریکی دیگری ممکن است به تعمیر نیاز پیدا کند. اطلاع از نحوه خرید المنت لوازم خانگی و انتخاب مناسب‌ترین گزینه می‌تواند کارکرد طولانی و بهینه  آن را تضمین نماید. این در حالی است که عدم شناخت مناسب از این تجهیزات گرمایشی باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی شما در هنگام تعویض و اتلاف وقت خواهد شد. علاوه بر این عدم تناسب بین المنت لوازم خانگی و وسیله برقی مورد نظر می‌تواند چرخه عمر کلی تجهیزات را کاهش دهد. تنوع المنت‌ها در بازار بسیار زیاد است و لوازم خانگی مختلف از سشوار تا فر‌های برقی، المنت‌های متنوعی را در ساختار خود جای می‌دهند. بنابراین بهتر است در گام نخست با معرفی انواع المنت لوازم خانگی شروع کنیم.

شناخت مدل‌های مختلف از المنت لوازم خانگی

از المنت‌های گوناگونی برای تولید حرارت در لوازم خانگی استفاده می‌شود، اما به طور کلی می‌توان آن‌ها را در چند کلاسه کلی تقسیم بندی نمود. هرچند مدل‌های مختلف المنت حرارتی که در یک کلاسه قرار می‌گیرند ممکن است از نظر ساختار، شکل، ابعاد، قطر و سایر ویژگی‌های فیزیکی با هم متفاوت باشند اما همگی آن‌ها برای تأمین هدف مشترکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و وجه اشتراک آن‌ها آستانه حرارتی است که تولید می‌کنند.

الف) المنت لوازم خانگی از نوع فلزی

در این نوع المنت لوازم خانگی از یک سیم پیچ یا کویل برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی استفاده می‌شود. فلزات مورد استفاده برای ساخت سیم پیچ‌ها دارای مقاومت بالایی هستند، در نتیجه با عبور جریان الکتریکی از آن‌ها، گرما تولید می‌شود. این فلزات را در وسایل گرمایشی رایج مانند سیستم گرمایش از کف، گرمایش سقف، بخاری برقی، توستر، سشوار، خشک کن‌ها و غیره می‌توان مشاهده نمود. متداول‌ترین فلزات مورد استفاده برای این نوع المنت خانگی شامل موارد زیر می‌شود.

  • آلیاژ نیکل کروم NiCr 80/20
  • آلیاژهای آلومینیوم کروم آهن FeCrAl (این نوع آلیاژ به دلیل عدم وجود نیکل ارزانتر است اما شدیداً مستعد خوردگی است و برای محیط‌های مرطوب نباید استفاده شود)
  • آلیاژ مس نیکل CuNi
  • فویل‌های فوتو اچینگ (نمونه‌های آن‌ها را تنها در لوازم با گرمایش دقیق می‌توان مشاهده نمود)

المنت فر برقی

ب) المنت لوازم خانگی از نوع فیلم ضخیم

هرچند المنت‌های لوازم خانگی از نوع فیلم ضخیم نسبت به نمونه‌های فنری فلزی که در بالا معرفی شد کمتر شناخته شده هستند، اما شاید تعجب کنید که چقدر روزانه آن‌ها را برای کاربرد‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌دهید. این نوع المنت‌ها مشابه المنت‌های فلزی، عناصر گرمایش مقاومتی هستند اما ضخامت آن‌ها بسیار کمتر است و روی یک بستر نازک پرینت می‌شوند. به طور معمول در لوازمی‌که سطح گسترده‌ای دارند و نیاز است که حرارت به طور یکنواخت در تمام سطح انتقال پیدا کند از المنت لوازم خانگی از نوع فیلم ضخیم استفاده می‌شود. الگوهای هیتر فیلم ضخیم بر اساس مقاومت صفحه چاپ آن بسیار قابل تنظیم هستند. آن‌ها را می‌توان با توجه به نوع کارکرد روی انواع سطوح اعم از فلز، سرامیک، شیشه، پلیمر با استفاده از خمیرهای فیلم ضخیم فلزی یا آلیاژی چاپ کرد.

المنت لوازم خانگی از نوع فیلم ضخیم

بیشترین کاربرد المنت لوازم خانگی از نوع فیلم ضخیم را می‌توان در اتوهای وافل، هدهای چاپ حرارتی، برخی آبگرمکن‌ها، صفحه اجاق گاز برقی، بخارشوی پارچه، کتری چای، دستگاه رطوبت ساز، دستگاه بخور، تشک‌های حرارتی، دستگاه‌های آب بندی حرارتی، اتوهای پارچه، اتو مو، چاپگرهای سه بعدی، خشک کن لباس، تفنگ‌های چسب حرارتی، دستگاه‌های مه زدا (پشت آینه‌های سرویس بهداشتی و حمام)، آینه‌های ماشین، دستگاه‌های یخ زدایی، سینی‌های گرم کننده، مبدل‌های حرارتی و غیره مشاهده نمود.

ج) المنت لوازم خانگی از نوع کامپوزیتی

المنت‌های کامپوزیتی خود به سه گروه عمده المنت‌های لوله‌ای، المنت‌های صفحه‌ای و المنت‌های تابشی تقسیم می‌شوند. در المنت‌های لوله‌ای تقریباً ساختار کلی مشابه المنت لوازم خانگی از نوع فلزی است با این تفاوت که سیم پیچ درون غلاف لوله‌ای قرار می‌گیرد و سپس دور آن با پودر اکسید منیزیم عایق شده است. در نهایت دو سر غلاف لوله‌ای به طور کامل با مواد عایق سیلیکونی مهر و موم می‌شود. این نوع المنت‌ها بیشترین کاربرد را در برخی از انواع کتری‌های برقی، اجاق‌های برقی و قهوه ‌سازهای خودکار دارند.

در المنت‌های صفحه‌ای به جای کویل فلزی از مسیر‌های کامپوزیتی (فلز – سرامیک) که روی یک صفحه پرینت می‌شوند استفاده شده است.  برخی انواع کفپوش‌های حرارتی، کتری‌های برقی و فر‌های برقی قدیمی‌ از این نوع المنت لوازم خانگی استفاده می‌کنند.

المنت لوازم خانگی از نوع کامپوزیتیو در نهایت المنت‌های تابشی هم تفاوت چندانی با لامپ‌های رشته‌ای ندارند و مانند آن‌ها از یک سیم پیچ درون محفظه شیشه‌ای تشکیل شده‌اند؛ با این تفاوت که ترکیب آلیاژ کویل به نحوی انتخاب شده است که به جای نور مرئی، امواج فرو سرخ را ساطع کند. المنت‌های تابشی معمولاً در گرمکن‌های فضایی تابشی و گرم‌کن‌‌های غذا بیشترین کاربرد را دارند و به شکل لوله‌ای بلند و یا لامپ بازتابنده هستند.

المنت لوازم خانگی از نوع تابشی (مادون قرمز)

نحوه انتخاب المنت لوازم خانگی مناسب

پس از شناخت مدل‌های مختلف از المنت لوازم خانگی نوبت به ویژگی‌های کاربردی المنت‌ها می‌رسد. باید توجه داشت که صرف نظر از مدل المنت، رعایت تناسب بین مشخصات کاربردی المنت و تجهیزات گرمایشی مورد نظر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از همین رو در هنگام خرید همواره موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • ولتاژ و منبع تغذیه مناسب برای المنت لوازم خانگی
  • تطابق متریال غلاف و سیم پیچ المنت لوازم خانگی با محیط مورد استفاده (به عنوان مثال المنت با غلاف آهنی برای کتری برقی مناسب نیست زیرا به سرعت اکسید می‌شود)
  • میزان گرمای مورد نیاز
  • رعایت اندازه کلی، طول، قطر، تعداد خمیدگی و سایر ویژگی‌های ظاهری
  • میزان وات مصرفی المنت خانگی
  • نوع پایانه‌ها یا ترمینال اتصال جریان اصلی برق

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به المنت لوازم خانگی، کلیک کنید.

603 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط