المنت استخر و سونا

المنت سونا و استخر؛ بهترین دمای المنت سونا و استخر

164 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

استخر و سونا یکی از بهترین و لذت بخش‌ترین تفریحات فصول مختلف هستند که افراد مختلف همیشه از آن‌ها استقبال می‌کنند. اما دمای مناسب یکی از چالش‌های قرار گرفتن در این مکان‌ها است، مخصوصاً در فصل زمستان که هوا سرد است و باید آب استخر به خوبی گرم شود. برای این منظور از المنت سونا و استخر استفاده می‌شود.این روش برخلاف روش‌های سنتی برای گرم کردن استخر و سونا، مزیت‌های فراوانی دارد و امنیت و آن‌ها بیشتر است. در این مقاله با این نوع المنت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. با تکه کابل همراه باشید.

المنت چیست؟

المنت یک رشته سیم نیمه هادی است که مقاومت بالایی دارد؛ از این روی می‌تواند حرارت شدید و دمای بالا را تحمل کند. اگر جریان الکتریکی با آمپر بالا در یک سیم نازک جاری شود، سیم داغ و ذوب می‌شود. اما از آنجا که المنت‌ها مقاومت بالایی دارند، ذوب نمی‌شوند و جریان‌های بسیار زیادی را تحمل می‌کنند. المنت‌ها را در بخاری برقی‌، آبگرمکن‌ برقی، سماور برقی و اتو بخار می‌توانید مشاهده کنید. البته المنت کاربردهای دیگری نیز دارد به عنوان مثال در سشوار برای افزایش حرارت باد سشوار استفاده می‌شود. حتی در استخر پرورش آبزیان نیز برای فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای آبزیان، از المنت استفاده می‌شود.

در گذشته برای گرم کردن سونا و استخرها از دیگ‌ها و گرمکن‌های بزرگ استفاده می‌شد که معایب خود را داشتند، به عنوان مثال مشکلات استفاده از هود و عدم امکان تنظیم دمای دقیق آب. اما المنت سونا و استخر این مشکلات را حل کرده است.

ساختار المنت

المنت سونا و استخر به صورت سیم پیچ بوده و با استیل روکش شده‌اند، البته از مس و آلومینیوم نیز برای روکش کردن آن‌ها استفاده می‌شود. بین بدنه و سیم پیچ هیچ اتصال الکتریکی برقرار نیست. این المنت‌ها در اندازه‌ها و طول‌های مختلف ساخته می‌شوند و  به صورت خم شده نیز وجود دارند. با توجه به کاربرد مدنظر خود می‌توانید در آن‌ها را در زوایای مختلف تهیه کنید.

المنت سونا و استخر انرژی برق را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند و دما را با توجه به ابعاد مکان مورد نظر گرم می‌کند. برق مورد استفاده نیز به صورت تک فاز یا سه فاز است. علاوه بر این موضوع، این المنت‌ها به صورت میله‌ای نیز تا عمق دو متر در استخر قابل استفاده هستند و می‌توانند آب استخر را مانند آب گرمکن گرم کنند.

ساختار المنت

المنت سونا و استخر چگونه کار می‌کند؟

المنت استخری لوله‌های استخر را داغ می‌کند تا آب لوله کشی گرم شود و این کار را تا زمانی ادامه می‌دهد که دما به درجه مورد نظر برسد. این گرمکن‌ها مشابه گرمکن‌های گازی هستند و تنها تفاوتشان در این است که در این المنت‌ها به جای گاز طبیعی، تجهیزات الکتریکی با مقاومت الکتریکی بالا داغ می‌شوند. همچنین اندازه گرمکن‌های الکتریکی کوچکتر است و در استخرهای کوچک با کمتر از 15000 گالن کاربرد دارند.

گرمکن‌های استخری الکتریکی و گازی هر دو برای گرمادهی استفاده می‌شوند. یک گرمکن گازی سریع‌تر از گرمکن الکتریکی داغ می‌شود، اما میزان مصرف بخاری برقی و گازی تقریبا مشابه است؛ این در حالی است که یک هیتر پمپ حرارتی از نظر کارایی مقرون به صرفه‌تر است. منبع تغذیه گرمکن‌های استخری الکتریکی و پمپ‌های حرارتی استخر هر دو برق تغذیه است.

مزایای استفاده از المنت سونا و استخر چیست؟

  • بازدهی و کارآمدی بیشتر المنت‌های استخری نسبت به موتور خانه‌های قدیمی بسیار قابل توجه است
  • امکان تنظیم دقیق دمای آب استخر برای آن وجود دارد
  • کم حجم بودن، اشغال نکردن فضای زیاد و قابل حمل بودن یکی از مزایای فوق العاده آن است
  • اتلاف انرژی آن کمتر است
  • آلودگی هوا و صوتی ایجاد نمی‌کند
  • امکان اتصال به ژنراتور برق را دارد
  • امکان اتصال به برق منزل را دارد
  • در استخرهای پرورش و تولید آبزیان نیز کاربرد دارد
  • ما را از مبدل‌های حرارتی بی‌نیاز می‌کند
  • قابل استفاده در استخرهای رو باز یا بسته است چون گرما را متساعد می‌کند
  • ایمنی المنت‌های سونا و استخر نسبت به گرمکن‌های قدیمی بیشتر است

نحوه استفاده صحیح از المنت سونا و استخری

المنت‌های استخری باید در گوشه‌ی استخرها داخل آب قرار بگیرند و مدت زمان روشن بودن آن‌ها با توجه به حجم استخر طول می‌کشد. المنت میله‌ای داغ می‌شود و در نتیجه باعث گرم شدن آب استخر می‌گردد.

استخر المنت میله ای

دماهای مناسب برای المنت سونا و استخر

با توجه به ابعاد استخر و نوع آن، باید دمای استاندارد آن را تعیین کنید و طبق آن سیستم گرمایشی را تنظیم کنید. آب استخرها را با توجه به نوع استفاده به شرح زیر درجه بندی کرده‌اند:

  • دمای 24 تا 29 درجه مناسب برای استخرهای تفریحی
  • دمای 29 تا 35 درجه مناسب برای استخرهایی با کاربری درمانی
  • دمای 28 تا 30 درجه برای استخرهایی با کاربری عمومی مثل هتل‌ها
  • دمای 29 تا 32 درجه برای استخرهایی با کاربری سالمندان

در هر محیطی که استخر وجود دارد، چه ورزشی و چه تفریحی، باید دمای آب استخر در محدوده‌ی استاندارد تعریف شده باشد و ثابت بماند. چرا که سلامت شناگرها به دمای آب بستگی دارد و باید متعادل باشد. البته هنگام خرید المنت سونا و استخر مناسب باید حتما با یک کارشناس حرفه‌ای صحبت کنید و شما را راهنمایی کند تا المنت مناسب خود را تهیه نمایید.

جمع بندی

در این مقاله آشنا شدیم که المنت سونا و استخر برای گرم کردن آب استخر و سونا به کار می‌رود و یک جایگزین مناسب برای روش‌های سنتی می‌باشد. این المنت‌ها از یک میله تشکیل شده‌اند که به حالت سیم پیچ درمی‌آید. جریان الکتریکی بالا از این المنت عبور می‌کند و به دلیل مقاومت بالای آن ذوب نمی‌شود. یکی از مزیت‌هایی که این المنت‌ها دارند، این است که مصرف برق کمتر و بازدهی بالاتر دارند. همچنین این المنت‌ها حجم فضای کمتری اشغال می‌کنند و امنیت بالاتری دارند. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به المنت سونا و استخر کلیک کنید.

164 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط