سیم و کابل مس فشار قوی

کابل مس فشار قوی مناسب برای جریان بیشتر از 36 کیلوولت

243 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

کابل مس فشار قوی در محدوده ولتاژ عملیاتی بالاتر از 36 کیلوولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها دارای ساختار تماماً عایق هستند تا از بروز حوادث ناخواسته و تلفات انرژی جلوگیری نمایند. علاوه بر لایه عایق، ساختار‌های دیگری هم در کابل مس فشار قوی وجود دارد تا هدایت بهینه جریان را میسر کند. بیشترین استفاده از کابل مس فشار قوی با طول بلند در شبکه‌های هوایی یا زمینی توزیع و انتقال نیرو و یا در زیر دریا است، در حالی که برش‌های کوچکتر آن به عنوان کابل زمینی در مجتمع‌های مسکونی و تجاری، کارخانجات صنعتی، تأسیسات کارگاهی و همچنین پست‌های آب و برق کاربرد دارند.

فناوری ساخت کابل مس فشار قوی در گذر زمان

فناوری ساخت کابل مس فشار قوی به طور دائم در حال تغییر و تحول به منظور بهینه سازی هدایت جریان الکتریکی است. در اوایل قرن بیستم استفاده از لایه نیمه رسانا برای مقابله با بی نظمی‌های جریان الکتریکی در سطوح ناهمگن هادی مسی آغاز شد. در ابتدا این فناوری تنها برای جریان الکتریکی تا یک کیلوولت مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه برای دستیابی به این اهداف در کابل مسی فشار قوی از دو لایه نیمه رسانا استفاده می‌شود، لایه نخست به طور مستقیم روی هادی قرار می‌گیرد که به اسکرین هادی مشهور است و لایه دوم با ضخامت کمتر نسبت به نخستین سطح نیمه رسانا، به سطح عایق می‌چسبد و به آن اسکرین عایق می‌گویند.

استفاده از این دو لایه نیمه رسانا در کابل مس فشار قوی، این اجازه را به هادی می‌دهد تا ضمن ایجاد یک میدان مغناطیسی همگن و یکنواخت در مرکز هسته، از بروز تنش‌های الکترواستاتیکی بین هادی و عایق نیز جلوگیری نماید. علاوه بر استفاده از اسکرین نیمه رسانا، تغییرات بنیادی لایه عایق نیز جزء تحولات بسیار مهم کابل مس فشار قوی به حساب می‌آید. امروزه از مواد عایق پلیمری اتیلن پروپیلن (EPR) و پلی اتیلن شبکه‌ای (XLPE) به عنوان عایق کابل مس فشار قوی استفاده می‌شود. البته از آنجایی که EPR در ولتاژ‌های بیشتر از 35 کیلووات پایداری کمتری از خود نشان می‌دهد، استفاده از آن‌ها در این بازه کمتر رایج است. اما عایق XLPE یکی از متریال‌های قابل اعتماد برای مدیریت و ایزوله کردن هادی‌های ولتاژ بالا می‌باشد.

از آنجایی که دامنه ولتاژ قوی براساس استاندارد‌های امروزی با آنچه قبلاً در نظر گرفته می‌شد تفاوت دارد، دیگر شاهد استفاده از لایه‌های PILC یا عایق کاغذی با پوشش سرب و یا کابل‌های نفتی، گازی و لوله‌ای به عنوان کابل مس فشار قوی نیستیم.

کابل فشار قوی با هادی مسی، عایق XLPE و شیلد صفحه ای مسی

امروزه کابل مس فشار قوی با چه ویژگی‌هایی ساخته می‌شود؟

امروزه کابل مس فشار قوی طراحی پیچیده‌تری نسبت به نمونه‌های پیشین دارد و از لایه‌های ترکیبی بیشتری ساخته شده است. در اغلب این نوع هادی‌ها، به ترتیب از مرکز به سمت بیرون می‌توان لایه‌های زیر را مشاهده نمود.

هادی: مس کلاس یک یا مس کلاس دو به صورت فشرده (Compact)

اسکرین (شیلد) هادی: لایه نیمه رسانا

لایه عایق: معمولاً از جنس EPR یا XLPE

اسکرین (شیلد) عایق: لایه نیمه رسانای دوم

اسکرین یا شیلد فلزی: سیم‌‌های مسی رسانا، نوار مسی یا فویل فلزی، سرب و یا آلومینیوم

نوارهای مسدودکننده آب، نوارهای ریپ‌ کورد و سایر موارد مشابه در صورت نیاز

غلاف یا روکش داخلی: پلی وینیل کلراید (PVC) یا مواد‌هالوژن فری (LSFOH)

زره یا آرمور: در صورت نیاز و برای کابل‌های زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غلاف یا روکش خارجی: پلی وینیل کلراید (PVC) یا مواد‌هالوژن فری (LSFOH)

مواردی که در بالا ذکر شد به عنوان بیس و پایه کابل مس فشار قوی در نظر گرفته می‌شود. نمونه‌های مختلف کابل مس ولتاژ بالا برحسب نیاز کاربران ممکن است فاقد برخی از این سطوح باشد یا اینکه سطوح دیگری (مانند غلاف مقاوم در برابر مواد شیمیایی خورنده، عایق میکا در کابل‌های ضد حریق و غیره) بر حسب نیاز مشتریان به این لایه‌ها اضافه گردد.

موارد استفاده از کابل مس فشار قوی

کابل مس فشار قوی یکی از متنوع‌ترین و قدرتمندترین محصولات در بین رساناهای الکتریکی موجود در بازار است. این نوع هادی‌ها با پیکربندی‌های متفاوت برای تکمیل پروژه‌های مختلف در دسترس هستند. تنوع بالای آن‌ها این اجازه را به کاربر می‌دهد تا قادر باشد برای تمامی ‌سناریو‌های مصرف، گزینه مورد نظر خود را پیدا کند. علاوه بر این کابل مس فشار قوی یکی از قابل اعتمادترین انواع هادی‌های جریان الکتریکی در خطوط توزیع و انتقال نیروی برق در نظر گرفته می‌شود، زیرا ویژگی‌های کابل امکان استفاده ایمن و پایدار از آن‌ها را فراهم می‌کند. موارد زیر شناخته شده‌ترین کاربرد‌های کابل مس فشار قوی می‌باشد.

مدار‌های اولیه تولید برق در نیروگاه‌ها

شبکه‌های توزیع و انتقال نیروی برق

تأسیسات صنعتی و مجتمع‌های مسکونی و تجاری

سیستم‌های اکستروژن و سامانه‌های حمل مواد خام بسته

مدارهای قدرت در نیروگاه‌های تولیدی که در آن خط تا جریان خطای زمین در محدوده قابلیت‌های محافظ است

شبکه‌های هوایی و زمینی توزیع شهری و بین شهری

پست‌های انتقال و تبدیل ولتاژ بالا

برای مشاهده آگهی‌های مربوط به کابل مس فشار قوی و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

243 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط