کابل مسی زمینی فشار متوسط

کابل مسی زمینی فشار متوسط

285 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

با توجه به استاندارد‌های رایج در کشور ما، انواع ‌هادی‌های الکتریکی که در رنج ولتاژ بیشتر از 1000 ولت و کمتر یا مساوی 35 کیلوولت قرار دارند، در گروه‌ هادی‌های فشار متوسط طبقه بندی می‌شوند. کابل‌های ولتاژ متوسط با دو نوع‌ هادی مس و آلومینیوم تولید می‌گردند که برای استفاده در شبکه‌های توزیع و انتقال هوایی یا برای نصب در خطوط زمینی و کانال‌ها طراحی شده‌اند. کابل مسی زمینی فشار متوسط به طور اختصاصی دارای ویژگی‌هایی است که ضمن انتقال جریال الکتریکی از 1 الی 35 کیلوولت، در برابر آسیب‌های فیزیکی و سایر شرایط نصب مربوط به خطوط زمینی سازگاری پیدا کرده است.
از این کابل‌ها در پروژه‌های بسیاری نظیر راه اندازی، تعمیر و نگهداری تاسیسات و پست‌های توزیع و انتقال برق صنعتی، شبکه توزیع برق در معادن و همچنین تأسیسات نفتی، گازی و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. از این رو کابل مسی زمینی فشار متوسط یکی از پرکاربردترین انواع‌ هادی‌های الکتریکی به شمار می‌رود.

تفاوت کابل مسی زمینی فشار متوسط با سایر انواع کابل‌های فشار متوسط

بزرگ‌ترین تفاوت کابل مسی زمینی فشار متوسط با سایر انواع ‌هادی‌های هم رده خود در ساختار آن‌هاست به طوری که در برابر آسیب‌های فیزیکی و شرایط تهاجمی ‌زیر زمین و درون کانال‌ها مقاومت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. به همین منظور استفاده از زره یا آرمور در پیکربندی این نوع ‌هادی‌ها بسیار رایج است. زره علاوه بر محافظت مکانیکی در برابر خرد شدن و ضربه، یک نقش ثانویه نیز ایفا می‌کند. انواع مختلف زره، کابل مسی زمینی فشار متوسط را قادر می‌سازند تا در برابر اختلالات الکترومغناطیس مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

افزون بر این، ساختار کابل مسی زمینی فشار متوسط به طور اختصاصی برای مقابله با شریط تهاجمی ‌درون خاک و مقاومت در برابر تجزیه، خوردگی و پوسیدگی طراحی شده است. به همین دلیل می‌توان در لایه‌های پیکربندی آن‌ها، مواردی نظیر غلاف درونی و بیرونی، غلاف آب بندی، عایق درونی و بیرونی با ضخامت قابل توجه و متریال‌های متناسب با محیط استفاده را مشاهده نمود. در ادامه بخش‌های مختلف پیکر بندی این ‌هادی‌ها را ملاحظه می‌فرمایید.

کابل مسی زمینی فشار متوسط

پیکربندی و ساختار کابل مسی زمینی فشار متوسط

1) هادی

هادی‌ها از نوع کلاس 2 و از مس الکترولیتی با خلوص بالا ساخته شده‌اند.

2) صفحه نیمه رسانا داخلی

به بهبود توزیع میدان الکتریکی در سطح رسانا کمک می‌کند.

3) عایق

عایق جزء حیاتی کابل مسی زمینی فشار متوسط است، زیرا باید در برابر میدان الکتریکی بالای داخل مقاومت کند. حداکثر ولتاژی که یک کابل می‌تواند تحمل کند به مواد و ضخامت عایق بستگی دارد که با ولتاژ نامی‌کابل افزایش می‌یابد. مواد مورد استفاده در عایق کاری این نوع ‌هادی‌ها به شرح زیر است:
 پلی اتیلن متقاطع (XLPE)
 مدول بالا اتیلن پروپیلن (HEPR)
 اتیلن پروپیلن (EPR)

4) لایه نیمه رسانای خارجی

این لایه به طور کامل عایق کابل مسی زمینی فشار متوسط را می‌پوشاند و به صورت متقاطع در تماس مستقیم با آن است تا شرایط آماده سازی کابل را تسهیل نماید. نقش این لایه نیز مشابه لایه نیمه رسانای داخلی بهبود توزیع میدان الکتریکی در سطح رسانا است.

5) صفحه فلزی

سیم‌ها و یا نوار مسی (در اطراف هسته‌های جداگانه) هستند که به صورت مارپیچ و یکنواخت متریال نیمه‌هادی خارجی را می‌پوشانند. مهم‌ترین وظایف آن‌ها جلوگیری از بروز اختلالات الکترومغناطیس در هنگام عبور جریان الکتریکی و همچنین محافظت از لایه‌های داخلی در برابر زره است.

6) نوار داخلی و خارجی محافظ در برابر آب

به صورت طولی در امتداد کابل و در زیر غلاف قرار می‌گیرد تا از انتشار آب در طول کابل مسی زمینی فشار متوسط جلوگیری نماید. این بخش تنها در کابل‌های زمینی آب بندی شده قابل مشاهده است.

پیکربندی و ساختار کابل مسی زمینی فشار متوسط

7) غلاف (روکش) داخلی

تمامی ‌انواع کابل‌های زره دار دارای یک پوشش جداکننده (پد زرهی) بین صفحه فلزی و زره هستند که به آن Inner Sheath یا روکش داخلی می‌گویند. به طور معمول جنس این غلاف مشابه روکش بیرونی کابل‌های زمینی فشار متوسط است.

8) زره یا آرمور

زره‌ها قادرند تا مقاومت کابل را در برابر عوامل تهاجمی‌خارجی بهبود ببخشند. استفاده از آن‌ها در تمام تاسیساتی که خطر تهاجم مکانیکی زیاد وجود دارد مانند کابل مسی زمینی فشار متوسط توصیه می‌شود. ساختار زره متشکل از سیم‌ها یا نوارهای فلزی است که روی غلاف داخلی قرار گرفته‌اند. انواع مختلف کابل مسی زمینی فشار متوسط از نظر نوع و ساختار زره شامل گروه‌های زیر می‌شود.
کابل مسی زمینی فشار متوسط با زره سیم بافته
این نوع زره به زره سبد بافی نیز مشهور است و بیشترین کاربرد آن در مواقعی می‌باشد که نیاز‌های پروژه حفاظت سبک و انعطاف پذیر را طلب کند. معمولا زره سیم بافته را از فولاد گالوانیزه، مس، برنز یا آلومینیوم می‌سازند.

کابل مسی زمینی فشار متوسط با زره سیم فولادی

کابل مسی زمینی فشار متوسط با زره سیم فولادی را در صنایع با عنوان کابل SWA (Steel Wire Armour) می‌شناسند. کابل‌های SWA برای مناطق با افت زیاد مناسب هستند زیرا قادرند نیروهای مکانیکی خارجی و کشش گسترده را تحمل نمایند.

کابل مسی زمینی فشار متوسط با زره نوار فولادی

نماد اختصاری برای این نوع کابل مسی زمینی فشار متوسط STA (Steel Tape Armour) است و مناسب ترین گزینه برای دفن در مناطقی هستند که امکان اعمال نیروهای مکانیکی زیادی بر روی کابل وجود دارد؛ اما قابلیت تحمل نیروهای کششی در آن‌ها بسیار کمتر از SWA است.
کابل مسی زمینی فشار متوسط با زره سیم آلومینیوم یا آلیاژ آلومینیوم
نماد اختصاری برای این نوع کابل مسی زمینی فشار متوسط AWA (Aluminium Wire Armour) است. آن‌ها بهترین گزینه برای پروژه‌هایی هستند که چندین کابل فشار متوسط و قوی درون یک کانال زیرزمینی در کنار هم قرار می‌گیرند. زیرا ماهیت غیر مغناطیسی آلومینیوم مانع بروز هرگونه جریان القایی در طول زره و همچنین اختلال در جریان الکتریکی‌ هادی می‌شود. کابل مسی زمینی فشار متوسط با زره سیم آلومینیوم به طور گسترده در شبکه‌‌های برق، تأسیسات زیرزمینی، کاربردهای بیرونی و داخلی و همچنین کابل‌های برق و کنترل کمکی برای کانال‌‌های کابل استفاده می‌شود.

غلاف (روکش) داخلی

9) غلاف (روکش) بیرونی

غلاف (روکش) بیرونی کابل مسی زمینی فشار متوسط خارجی‌ترین لایه آن و در تماس مستقیم با محیط خارج است، لذا مسئولیت مقابله با تهاجمات مکانیکی، شیمیایی، رطوبت، عوامل خورنده و فرساینده به عهده این بخش می‌باشد. این لایه از یک پوشش یکنواخت، پیوسته (بدون هیچ منفذی) و کاملاً ضد آب تشکیل می‌شود که در برابر ضربه، ساییدگی و همچنین آب، مقاومت قابل توجهی دارد. بهترین متریال برای ساخت غلاف بیرونی کابل مسی زمینی فشار متوسط پلی ونیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن با چگالی کم یا متوسط (LDPE/MDPE)، پلی اولفین‌های بدون‌هالوژن (LSZH) است. اما در صورت نیاز می‌توان افزودنی‌هایی نظیر مواد مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، روغن‌ها و گریس‌ها، آب، شعله‌های آتش، موریانه‌ها و سایر عوامل محیطی به آن اضافه کرد. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کابل مسی زمینی فشار متوسط کلیک کنید.

285 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط