مودم اینترنت

هر آن چیزی که باید در مورد مودم اینترنت بدانید

316 بازدید معرفی محصولات در صنعت مخابرات

قطعاً تا به حال برایتان پیش آمده است که با مودم اینترنت سر و کار داشته باشید و یا اسم مودم اینترنت را شنیده باشید. مودم ابزاری برای اتصال دو یا چند رایانه به یکدیگر از راه خطوط گوناگون مخابراتی می‌باشد البته که هر یک از این دو کامپیوتر خود می‌توانند راهی به یک شبکه رایانه‌ای داشته باشند. در واقع وظیفه مودم تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و برعکس می‌باشد که این کار مودم سبب دسترسی شما به اینترنت می‌شود.

مودم اینترنت چیست؟!

مودم اینترنت تلفیقی از دو کلمهModulator  (به معنای تلفیق کننده) و Demodulator (به معنای تفکیک کننده) می‌باشد که مودم (modem) برگرفته از سه حرف ابتدایی هر کدام از کلمات بالا می‌باشد. مودم وظیفه تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و برعکس را برعهده دارد که این کار سبب دسترسی کاربران به اینترنت می‌شود.

در حالت کلی مودم‌ها به دو بخش مودم‌های داخلی و مودم‌های خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. مودم‌های داخلی مودم‌هایی هستند که در قسمت سخت‌افزاری دستگاه‌هایی همانند موبایل و یا لپ‌تاپ وجود داشته و شرایط اتصال به اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کنند؛ برای مثال موبایل شما دارای یک مودم داخلی می‌باشد که اتصال اینترنت به اپراتورهای موبایل ایرانسل و همراه اول و … را برای شما فراهم می‌کند. مودم‌های خارجی دستگاه‌هایی مستقل از سایر دستگاه‌های الکترونیکی بوده که تنها وظیفه فراهم کردن اینترنت را برای سایر دستگاه‌ها دارند.

مودم اینترنت چیست؟!

کاربرد مودم اینترنت

کاربرد اصلی مودم، فراهم کردن امکان اتصال کاربر به اینترنت است. مودم با تغییر دادن سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ سبب دسترسی کاربران به اینترنت می‌شود.

همانطور که گفته شد، مودم از دو بخش Modulator و Demodulator تشکیل شده است. بخش مدولاتور (Modulator) در مودم اطلاعات دیجیتال خروجی از یک کامپیوتر و یا دستگاه الکترونیکی را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌سازد تا امکان ارسال آن‌ها از طریق خطوط تلفن وDSL  یا کابل‌های شبکه به وجود آید. بخش دمدولاتور  (Demodulator)هم وظیفه تبدیل سیگنال‌های ورودی آنالوگ را به سیگنال‌های دیجیتال برعهده دارد تا امکان استفاده این سیگنال‌ها توسط کامپیوتر فراهم شود.

در واقع مودم، کامپیوترها و روترها را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات از طریق شبکه‌ای مانند اینترنت می‌کند که این شبکه نیازی به سیم و یا سخت‌افزار خاصی ندراد و تنها یک مودم کافی است. مودم کلید اصلی ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی، سرویس‌های آنلاین تجاری، ایمیل‌ها و سیستم‌های آنلاین جهانی می‌باشد.

تفاوت روتر و مودم اینترنت

روتر (router) توانایی ایجاد یک شبکه‌ بین رایانه‌های یک خانه را دارد در حالی که مودم توانایی ایجاد شبکه و اتصال رایانه‌های موجود در دسترس شبکه را به اینترنت داراست. زمانی یک کاربر به Wi-Fi وصل می‌شود در واقع به روتر وصل شده است که در این حالت باعث ایجاد ترافیک بین رایانه و شبکه اینترنت می‌شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان شبکه وب و اینترنت یک دستگاه ترکیبی مودم/روتر را ارائه می‌کنند که توانایی و عملکرد هر دو دستگاه را در قالب یک دستگاه انجام می‌دهد. بیشتر کاربران اینترنت برای استفاده از اینترنت در منزل و یا محل کار از مودم استفاده می‌کنند. به طور خلاصه تفاوت‌های بین مودم و روتر به شرح زیر است:

  • مودم می‌تواند یک سیگنال از یک ISP را رمزگشایی کند اما روتر نمی‌تواند از یک سیگنال یک ISP را رمزگشایی ‌کند.
  • مودم می‌تواند به صورت مستقیم به اینترنت وصل شده و از سرویس شبکه استفاده کند اما روتر برای اتصال به اینترنت نیاز به یک مودم دارد.
  • روتر توانایی ایجاد و مدیریتWiFi را برعهده دارد اما مودم مسئولیتی در WiFi ندارد.
  • مودم شبکه محلی ایجاد نکرده و با شبکه جهانی و یا همان اینترنت کار می‌کند اما روتر می‌تواند یک شبکه محلی و کوچک تشکیل دهد.

تفاوت مودم و روتر

مودم اینترنت چگونه کار می‌کند؟!

سیستم‌های کامپیوتری به صورت دیجیتال و سیستم‌های تلفن به صورت آنالوگ کار می‌کنند. برای انتقال اطلاعات از سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال و بالعکس باید از سیستم‌های متنوع و پیوسته‌ای استفاده شود. برای تبادل اطلاعات میان این دو دستگاه، که توانایی تبدیل و انتقال اطلاعات به یکدیگر را داشته باشند، نیازمند یک دستگاه مودم هستیم که بتواند با تبدیل سیگنال‌ها و اطلاعات به یکدیگر کار ما را راحت کند.

مودم از یک سمت به خط تلفن و از سمت دیگر به کامپیوتر وصل شده و اطلاعات آنالوگ را به دیجیتال و دیجیتال را به آنالوگ تبدیل می‌کند. نحوه کار modem به این صورت است که سیگنال‌های دیجیتال را از کامپیوتر دریافت کرده و سپس آن‌ها را به سیگنال‌های آنالوگ اضافه می‌کند (به این عمل مدوله کردن هم گفته می‌شود)، سپس این سیگنال‌ها می‌توانند از طریق خط تلفن منتقل شده و اطلاعات جدید را دریافت کنند.

انواع مودم اینترنت

مودم نیز همانند سایر دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی، دارای انواع و مدل‌های زیادی است که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • مودم ADSL: استفاده از مودم ADSL یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین روش‌های اتصال به اینترنت به شمار می‌رود و ساختاری متنوع برای برقراری ارتباط دارد. مودم‌های ADSL با استفاده از پورت تلفن یا همان RJ-11  به شبکه‌ تلفن و در نهایت به ISP (سرویس‌دهنده‌‌ی اینترنت) متصل می‌شود. پس از تأیید صحت اطلاعات و پیکربندی، شرایط لازم را برای اتصال به اینترنت بررسی و ایجاد می‌کند. انتقال داده‌های تحت وب یا شبکه از دو طریق سیمی (با بهره‌‎گیری از پورت LAN  یا همان RJ-45) و یا وایرلس (به ‌وسیله‌ فناوری Wi-Fi) شکل می‌گیرد.

با گذشت زمان مودم‌های ADSL کمی قدیمی شده و مودم‌های با سرعت بالاتر جانشین آن‌ها شده‌اند.

  • مودم VDSL: در مودمVDSL سرعت انتقال داده‌ها و پهنای باند شبکه بسیار بالا بوده و سرعت بسیار بالاتری نسبت به مودم‌های ADSL دارد. در این فناوری انتقال داده‌ها با استفاده از فیبر نوری از ISP به محل کار و یا خانه شما انجام شده و شما به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنید. با توجه به اینکه در همه نقاط کشور فیبرهای نوری در دسترس نیستند این روش (استفاده از مودم VDSL) برای همه نقاط توصیه نمی‌شود.
  • مودم WiMAX: اولین روش ارائه اینترنت بدون استفاده از خط تلفن در کشور، استفاده از فناوری وایمکس (WiMAX) بود. این فناوری پهنای باند 30 الی 40 مگابیتی بر ثانیه داشته و تا 40 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کرد. وایمکس در سال 2001 ارائه و بعد از 10 سال آخرین نسخه آن (در سال 2011) با نام WiMAX2+ به بازار جهانی معرفی شد که پهنای باند آن تا حداکثر 100 مگابیت در ثانیه افزایش پیدا کرد. در حقیقت، وایمکس 2 پلاس رقیب اصلی فناوری TD-LTE شناخته می‌شود.

اولین شرکتی که در کشور که اقدام به ارائه این نوع فناوری نمود، شرکت مبین‌نت بود که پس از آن هم ایرانسل روی کار آمد و از این مودم‌ها استفاده نمود اما پس از مدتی، به علت قیمت بالای این تکنولوژی و استقبال کم از آن که توسط کاربران، اعلام به عدم پشتیبانی از این فناوری کرده و تمامی مودم‌های وایمکس کاربران خود را به صورت رایگان با مودم‌های TD-LTE  تعویض نمود.

مودم وایمکس

  • مودم G/4G LTE3: چگونگی اتصال به اینترنت از طریق مودم‌های G3 و G4 از طریق سرویس‌دهی‌های موبایل و به صورت بی‌سیم انجام می‌شود؛ بدین صورت که اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ خدمات موبایل با قرار دادن چندین ایستگاه فرستنده‌ امواج یا BTS، شرایط لازم را برای ارائه‌ خدمات اینترنت نسل 3 و یا 4 فراهم می‌کنند. تفاوت این دو فناوری تنها در سرعت و پهنای باندی است که ارائه می‌دهند، همان طور که مشخص است سرعت G4 بیشتر از G3 بوده و پهنای باند بالاتری دارد. فناوری G/LTE 4 در نسخه‌های مختلفی عرضه شده است که هر کدام در میزان پهنای باند تفاوت‌های خاص و کوچکی دارند.
  • مودم TD-LTE: فناوری TD-LTE همانند فناوری WiMAX بوده و سیستم کاری مشابهی دارند اما TD-LTE کمی بهتر از WiMAX بوده و توانایی ارائه‌ اینترنت با سرعت بالاتری را دارد. این فناوری در مودم‌هایی با دو خصوصیت مجزا قابل ارائه است: 1- مودم‌هایی که با استفاده از آداپتور و برق کار می‌کنند 2- مودم‌های قابل حملی که با استفاده از باتری کار می‌کنند. هر دوی این مودم‌ها قابل حمل هستند بدین معنا که برای اتصال به اینترنت نیازی به سیم تلفن  ندارند اما دقت کنید که برای استفاده از مودم نوع اول باید از پریز برق برای تأمین انرژی کاری مودم بهره برد.

مودم‌های TD-LTE دارای دو نوع قفل (Lock) و غیرقفل یا به اصطلاح باز (Unlock) هستند. مودم‌های قفل مودم‌هایی هستن که فقط می‌توانند از سیم‌کارت شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پشتیبانی کرده و تنها به سیم‌کارت این شرکت سرویس ارئه دهند. بنابراین اگر سیم‌کارت شرکت دیگری را داخل این دستگاه قرار دهید مودم از آن پشتیبانی نکرده و هیچ‌گونه خدماتی به شما ارائه نمی‌کند. مودم‌های غیرقفل و یا باز، مودم‌هایی هستند که می‌توانند از انواع سیم‌کارت پشتیبانی کرده و به هر کدام از سیم‌کارت‌ها خدمات ارائه دهند.

مودم TD-LTE

خرید مودم اینترنت

شما به دو صورت می‌توانید یک مودم اینترنت برای خود خریداری کنید. روش اول خرید سرویس اینترنت است که شما بایستی یک مودم هم بر روی سرویس خریداری نموده و از اینترنت استفاده کنید. روش دوم خرید مودم و سپس خرید تعرفه و بسته اینترنت با توجه به نوع مودم است.

توجه کنید که نوع مودم و بسته سرویس اینترنت آن بستگی به نیاز و مصرف شما داشته و شما باید با توجه به نیاز خود نسبت به خرید مودم مناسب اقدام نمایید. برای خرید مودم اینترنت مناسب و اطلاعات از قیمت انواع مودم می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه فرمایید.

نتیجه‌گیری

مودم اینترنت وسیله‌ای برای اتصال راحت و بی‌دردسر کاربران به شبکه جهانی یا همان اینترنت است. مودم اینترنت با تبدیل سیگنال‌ها و اطلاعات آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ سبب دسترسی کاربران اینترنت به این شبکه جهانی می‌شود. مودم اینترنت دارای مدل‌های ADSL، VDSL، WiMAX، G/4G LTE3 و TD-LTE می‌باشد که هر کدام کاربر، کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی مودم‌های اینترنت و انواع و کاربرد آن‌ها بپردازیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به مودم اینترنت، کلیک کنید.

316 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط