کابل جوش مس

هر آنچه که باید درباره کابل جوش مس بدانید!

608 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

می‌دانیم کابل‌ها دارای انواع و کاربردهای متنوع و در عین حال بسیار زیادی هستند. از مهم‌ترین کابل‌ها برای جوشکاری می‌توان به کابل جوش مس اشاره کرد؛ امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم به توضیح بیشتر این موضوع بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

کابل جوش مس چیست؟

کابل جوش مس

کابل جوش مس از انواع کابل‌ برق است که برای پر کردن شکاف جوش استفاده می‌شود، این کابل از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود و به طور کلی یکی از بخش‌های اصلی جوشکاری محسوب می‌شود. کابل جوش مس از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل می‌شود و به طور معمول بخش داخلی یک رسانای استاندارد بوده و بیشتر از فلز مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود؛ بخش خارجی این کابل از یک نارسانا و عایق حرارتی به دست می‌آید. این کابل دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالایی است و عایق آن که از جنس پلاستیک است، در برابر هرگونه آسیب و رطوبت در امان است.

انواع کابل جوش مس

کابل جوش دارای دو نوع پراستفاده از جمله نوع افشان و نوع پلاستیکی است؛ در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

۱. کابل جوش مس افشان

این نوع کابل جوش دارای تنوع بسیار زیادی هنگام انتخاب مواد اولیه دارد؛ به عنوان مثال نوع آلومینیومی و مسی آن بسیار بیشتر است. نوع مسی این کابل کاربرد زیادی دارد و با توجه به اینکه در آن از مقادیری مس استفاده شده دارای قیمت بالاتری نسبت به آلومینیوم است. عایق و پوشش کابل جوش مس دارای مقاومت بسیار زیاد در برابر حرارت است و به طور معمول در مقابل انواع مواد شیمیایی دارای پایداری بسیار زیادی است. از کابل جوش افشان در محیط‌هایی که از لحاظ صنعتی خطرناک هستند می‌توان استفاده کرد؛ از جمله این محیط‌ها می‌توان به کوره‌های مذاب، موتورخانه‌ها و کارخانه‌ها اشاره کرد.

۲. کابل جوش مس پلاستیکی

یکی دیگر از انواع کابل جوش مس نوع پلاستیکی آن است که بر اساس نوع ساخت خاص و خارق‌العاده‌ای که دارد، دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است. به طول کلی در این نوع کابل جوش از رشته‌های خیلی باریک مس استفاده می‌شود که در نتیجه این قابلیت باعث می‌شود که کابل در برابر هر نوع خراشیدگی، خمیدگی و مواد اسیدی از خود مقاومت خوبی نشان دهد. این کابل گزینه خوبی برای فعالیت‌هایی با ولتاژ بالا و انعطاف‌پذیری خیلی زیاد محسوب می‌شود.

کابل جوش مس چه کاربردی دارد؟

به طور کلی کابل جوش مس برای پر کردن فضای خالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های جوشکاری به شمار می‌رود. باید بدانید که کیفیت کابل حوش در این کار بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل استفاده از کابل حوش مس خوب و باکیفیت باعث کاهش مصرف انرژی نیروی برق می‌شود.

از کابل جوش مس برای ایجاد اتصال دائمی استفاده می‌شود؛ این کابل فقط برای اتصال تجهیزات فلزی به کار گرفته نمی‌شود بلکه از آن برای اتصال دائمی سرامیک، پلیمر و کامپوزیت نیز استفاده می‌شود. از قابلیت‌ دیگر این کابل استفاده در صنایع متنوعی از جمله: کشتی‌سازی، جودروسازی، صنعت حمل و نقل و نوارهای نقاله است. کابل جوش مس دارای مقاومت بسیار بالای عایق و رسانای خوب فلز است. باید توجه کنید که از کابل جوش می‌توان به عنوان کابل ارت نیز استفاده کرد و ایمنی کار را تضمین کرد.

کابل جوش مس چه ویژگی‌هایی دارد؟

کابل جوش مس

می‌دانیم که کابل جوش یکی از اجزای اصلی در فرایند جوشکاری است و تأثیر بسیار زیادی بر روی مصرف انرژی و کیفیت جوش دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های خاص و قابل توجه این کابل اشاره می‌کنیم تا به هنگام تهیه محصول به این موارد دقت کنید.

۱. قدرت کابل جوش

از مهم‌ترین ویژگی‌های کابل جوش می‌توان به قدرت آن اشاره کرد. قدرت کابل جوش با مقدار یا درجه آمپر مشخص می‌شود؛ از عوامل تأثیرگذار در قدرت کابل حوش می‌توان به سطح مقطع سیم و کابل در کنار عوامل دیگری مثل طول، مقدار مقاومت حرارتی و دمای محیط اشاره کرد. در یک تعریف کلی از قدرت کابل جوشکاری می‌توان به میزان جریانی اشاره کرد که بدون وجود هیچگونه مشکلی قادر به انتقال جریان است.

۲. طول کابل جوش

از جمله ویژگی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید طول کابل جوش است؛ باید توجه کنید که هر چه طول یک کابل کمتر باشد قادر به انتقال جریان بیشتری است. اگر کابل جوش دارای طول زیادی باشد در نهایت شاهد افت ولتاژ در آن خواهیم بود.

۳. جنس رسانای مغزی کابل

جنس رسانای داخل کابل نیز بسیار مهم است؛ از بهترین رسانا برای کابل جوش می‌توان به نوع مسی آن اشاره کرد چرا که دارای انتقال جریان مقاومت خیلی زیادی است.

کابل جوش مس با کابل‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

باید توجه کنید که کابل جوش دارای انعطاف‌پذیری و دوام بسیار زیادی است. از آنجایی که جوشکاری نیازمند الکترودها در قوس و جهات مختلفی است به همین دلیل نیاز به یک کابل منعطف با تعداد رشته‌های زیاد و نظم و عایق مناسبی است. مقاومت و دوام این کابل برای محیط‌های صنعتی، فرسایشی و خشن گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث شده است که کابل جوش از دیگر کابل‌ها متفاوت باشد.

سؤالات رایج و متداول درباره کابل جوش

کابل جوش مس

۱. کابل جوش در چه نوع جوشکاری‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

این کابل در صنعت جوشکاری الکتریکی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی جوشکاری الکتریکی از دو بخش مقاومت و arc تشکیل می‌شود که به جوشکاری نوع arc قطعه کاری می‌گویند. کابل جوش مس در هر دو نوع این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جایگاه خوبی برخوردار است.

۲. ساختار کابل جوش به چه صورتی است؟

این نوع کابل از یک رسانای مسی با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا و مناسب تشکیل شده است. هادی این کابل از یک عایق محافظتی است که باعث می‌شود کابل در برابر عوامل آسیب‌زای بیرون از خود مقاومت خوبی نشان دهد. به طور کلی عایق کابل جوشکاری از جنس پلاستیکی است.

۳. حداکثر طول کابل جوشکاری چقدر باید باشد؟

طول این نوع کابل نباید بیشتر از ۷ یا ۸ متر باشد چرا که باعث کاهش افت آمپر می‌شود و ممکن است به دستگاه جوش آسیب وارد کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به صورت تمام‌کمال به توضیح کابل جوش مس بپردازیم. از ویژگی‌ها و کاربردهای این نوع کابل صحبت کردیم که شما با این مطالب می‌توانید انتخاب قابل توجه و باکیفییتی به هنگام تهیه این کابل داشته باشید. همچنین برای اطلاعات بیشتر به هنگام خرید این کابل می‌توانید به «راهنمای خرید کابل جوش مس» مراجعه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید آن را به علاقه‌مندان این حوزه بفرستید. آیا تا به امروز تجربه استفاده از کابل جوش را داشته‌اید؟ مطالبی که گفته شد برای شما مفید بود؟ شما می‌توانید تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی های مربوط به کابل جوش مس، کلیک کنید.

608 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط