کابل کواکسیال مس

کابل کواکسیال مس – مزایا، معایب و ساختار

146 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

از جمله کابل‌های مهم در آنتن‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی کابل کواکسیال مس است؛ این کابل از نفوذ انواع نویز جلوگیری می‌کند و دارای دو نوع مختلف است؛ امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم به توضیح بیشتر این نوع کابل بپردازیم.

کابل کواکسیال مس چیست؟

Coaxial cable کابل کواکسایل یا کابل هم محور برای انتقال اطلاعات و سیگنال در فرکانس‌های بسیار بالا در انواع تلویزیون، شبکه‌های کامپیوتری، شبکه Lan، دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های ریموت یا کنترل از راه دور به کار گرفته می‌شود. کابل کواکسیال مس از انواع بسیار مهم و در عین حال قدیمی کابل برای محورهای انتقال داده در پروژه‌های شبکه مخابراتی است که از سال ۱۹۳۶ میلادی تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل از یک عایق قوم به صورت متقارن و با یک غلاف فلزی احاطه شده است و در لایه بعدی آن یک کاور پلاستیکی قرار گرفته است. این کابل قادر است سینگنال‌های آنالوگ با طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها را حمل کند.

اگر بخواهیم از مزیت‌های کابل کواکسیال مس صحبت کنیم باید از ارزان‌ بودن و نصب و سیم‌کشی راحت آن بگوییم؛ همچنین این کابل دارای مقاومت بسیار بالا در برابر تداخل‌های الکترومغناطیسی است که قادر است انتقال اطلاعات را با سرعت بیش از ۱۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد.

ساختار کابل کواکسیال مس به چه صورت است؟

ساختار و اجزای کابل کواکسیال شامل یک سیم هادی مسی، یک پوشش یا عایق پلاستیکی محافظ، یک غلاف محافظ پلاستیکی و یک سپر فلزی است که امنیت داده‌های ارسالی را تضمین می‌کند. لایه مرکزی کابل کواکسیال دارای یک رسانای الکتریکی است که عایق‌بندی ‌شده است. این ساختار به بسته ماندن سیگنال‌ها کمک می‌کند و از نویزهای الکتریکی و تداخل در سیگنال‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. لایه مرکزی این کابل که دارای یک رسانای الکتریکی است را هم می‌تواند از یک سیم ساده باشد و هم می‌تواند از سیم‌های در هم تنیده شده به یکدیگر، تشکیل شده باشد. این سیم مسی با یک عایق به دور خود پوشیده شده که روی این عایق، با یک لایه بافته شده از جنس فلز یا مس کاور شده است. در آخر، تمام ساختار گفته شده، درون یک عایق بیرونی قرار گرفته و آماده برای استفاده قرار می‌گیرد.

لایه عایقی که روی هسته مرکزی را پوشانده است نوعی لایه محافظ برای هسته مرکزی است که به آن دی الکتریک گفته می‌شود. این لایه باعث پر شدن شکاف بین هسته مرکزی و لایه بیرونی می‌شود و خاصیت عایق کاری هسته مرکزی را نیز به عهده دارد؛ دلیل استفاده از مس به عنوان رسانا در این کابل‌ها این است که، مس یک فلز قلع شده و منعطف است و جریان الکتریکی را به خوبی هدایت می‌کند؛ همچنین مس می‌تواند به خوبی با سایر آلیاژها ترکیب شود و به طور کلی بهترین گزینه برای کابل کواکسیال  محسوب می‌شود.

ساختار کابل کواکسیال مس

انواع کابل کابل کواکسیال مس

اگر بخواهیم درباره دسته‌بندی این کابل صحبت کنیم باید بگوییم که کابل کابل کواکسیال مس از لحاظ ضخامت و کارآیی به دو دسته تقسیم می‌شود. اول: آنتن تین‌نت یا سبک و دوم: آنتن تیک‌نت یا سنگین است که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

۱. کابل کواکسیال تین‌نت

این کابل قابلیت انعطاف‌پذیری دارد و قطر آن حدود ۲۵/۰ اینچ است. کار کردن با این کابل بسیار آسان است و به طور معمول در بیشتر شبکه‌ها قابل استفاده است. باید توجه کنید که شبکه‌هایی که از کابل کواسیال تین‌نت استفاده می‌کنند، کابل به طور مستقیم به کارت شبکه وصل می‌شود. این نوع از کابل کواکسیال مس بیشتر در شبکه‌های کامپیوتر، سیستم‌های رادیویی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. کابل کواکسیال تیک‌نت

این کابل انعطاف‌پذیر دارای قطری حدود ۵/۰ اینچ است. این روزها خیلی کم از این نوع کابل استفاده می‌شود.

کاربردهای مختلف انواع کابل کواکسیال مس

در نظر داشته باشید که از کابل کواکسیال بلند، بیشتر در شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و تلفنی که دارای فاصله طولانی هستند جهت ارتباط استفاده می‌کنند. نوع کابل کوتاه مناسب برای وصل کردن انواع لوازم تصویری خانگی استفاده می‌شود. کابل کواکسیال مس دارای نوع میکرو نیز است که بهترین گزینه برای تجهیزات نظامی و تجهیزات مافوق صوتی محسوب می‌شود.

مزایا و معایب کابل کواکسیال مس

هر کابلی دارای مزایا و معایب به خصوصی است که کابل کواکسیال نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

مزایای کابل کواکسیال مس

۱. دارای تنوع بسیار بالا

۲. گزینه ایده‌آل برای انتقال اطلاعات در مسیرهای کوتاه

۳. گزینه خوب برای به کار گیری در بیشتر لوازم و سیستم‌های الکتریکی

۴. برطرف کننده انواع امواج و نویزها

۵. دارای انعطاف‌پذیری، وزن پایین و در عین حال قیمت مناسب

۶. دارای کیفیت و کارآیی بسیار بالا

۷. مقاوم در برابر پیچ‌خوردگی و تا خوردگی

مزایای کابل کواکسیال مس

معایب کابل کواکسیال مس

۱. نصب آن تقریبا دارای هزینه خیلی زیادی است

۲. مراحل نصب سخت و پیچیده‌ای دارد

۳. محدودیت فاصله وجود دارد و برای فواصل طولانی همیشه مناسب نیست

۴. در انشعابات این نوع کابل باید از عناصر خاص استفاده شود

سؤالات رایج و متداول درباره کابل کواکسیال مس

۱. ورودی کابل کواکسیال یعنی چه؟

به طور کلی ورودی کابل کواکسیال قسمتی است که باید به دیتا ژنراتور متصل شود. برای اتصال کابل‌های آنتن باید آن را از دکل رادیویی به گیرنده رادیو وصل کنید یا از ایستگاه‌های تلویزیون به گیرنده‌های تلویزیون نصب کنید تا مراحل انتقال سیگنال و داده به درستی و داده بدون نویز و تداخل انجام شود.

۲. خروجی کابل کواکسیال یعنی چه؟

خروجی کابل کواکسیال بخشی است که مولد سیگنال را به گیرنده شما متصل می‌کند. به عنوان نمونه؛ برای نصب دیش ماهواره از کابل کواکسیال استفاده می‌شود که یک سر آن به دیش ماهواره وصل شده که در نهایت به ورودی کابل تبدیل می‌شود؛ یک سر دیگر کابل را از پشت بام یا بالکن به دستگاه گیرنده مانند تلویزیون وصل می‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح کابل کواکسیال مس بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم کواکسیال مس دارای انواع مختلفی است که هر یک دارای کاربردهای متنوعی هستند. این کابل در سیستم‌های انتقال اطلاعات رادیویی و تلویزیونی و حتی تجهیزات نظامی به کار گرفته می‌شود. آیا تا به امروز از کابل کواکسیال مس استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی ها مربوط به کابل کواکسیال مس، کلیک کنید.

146 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط