تیر برق بتنی فشار ضعیف

تیر برق بتنی فشار ضعیف

451 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

تیر برق‌ها برای نگه‌داری خط انتقال هوایی، کابل برق و فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور معمول انواع مختلفی دارند. در این مقاله از «تکه کابل» قصد داریم درباره تیر برق بتنی فشار ضعیف صحبت کنیم؛ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

تیر برق چیست؟

تیر برق‌ها که با نام‌ها ستون برق، پایه شناخته می‌شوند را به طور حتم در سرتاسر کوچه و خیابان‌ها دیده‌اید. به طور معمول تیر برق‌ دارای انواع مختلفی از جمله: تیر برق بتنی، تیر برق فلزی، تیر برق چوبی و نوع مدرن آن تیر برق کامپوزیت است.

تیر برق بتنی فشار ضعیف چیست؟

همان‌طور که گفتیم تیر برق‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هر یک از آنها دارای ولتاژ متفاوتی هستند، تیر برق بتنی فشار ضعیف دارای ولتاژ ۴۰۰ است. به دلیل استفاده از بتن، این پایه‌ها به طور معمول از استحکام بسیار بالاتری برخوردار هستند. پایه‌های بتنی را به صورت تو خالی یا لانه زنبوری می‌سازند تا وزن آنها، که عیب این نوع پایه ها است کم شود، زیرا سنگینی آنها بخصوص در محل‌های نامناسب یا سطوح شیب‌دار مانند کوهپایه‌ها کار نصب را با مشکل مواجه می‌کند. امروزه تکنولوژی ساخت پایه‌های توخالی نوع گرد که بر اساس اصول دوران قالب و نیروی گریز از مرکز ساخته می‌شوند و باعث کمتر شدن وزن پایه ها می‌شود باید جایگزین سایر روش‌ها شده و توسعه داده شود. در ادامه درباره انواع تیر برق بتنی فشار ضعیف صحبت می‌کنیم.

انواع تیر برق‌های بتنی فشار ضعیف

۱. تیر برق ۹ متری با قدرت اسمی ۲۰۰

این نوع از تیرها که با عنوان تیر برق‌های وسط نیز شناخته می‌شوند حدود ۹ متر طول دارند و وزن آنها چیزی برابر با ۲۰۰ کیلوگرم است. در وسط این نوع از تیر برق‌ها قسمتی برای تحمل وزن سیم‌ها تعبیه شده است.

۲. تیر برق ۹ متری با قدرت اسمی ۴۰۰

این تیر نیز ۹ متر طول داشته و قابلیت تحمل بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند و در انتهاي فواصل كوتاه به عنوان تير انتهايي و در زوايا تك‌ فاز و سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. تیر برق ۹ متری با قدرت اسمی ۸۰۰

از قوی‌ترین تیر برق‌ها در شبکه فشار ضعیف به این نوع تیر برق می‌توان اشاره کرد. به طور معمول این ستون برقی در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قرار است فشار زیادی تحمل شود. این تیر در شبکه سه فاز در زوایای تند و انتهای خط سه فاز نیز کاربرد دارد.

انواع تیر برق‌های بتنی فشار ضعیف

مزایای استفاده تیر برق‌های بتنی

۱. بسیار سبک با حمل و نقل راحت و همچنین نصب آسان و بدون دردسر

۲. قابلیت تحمل بادهای بسیار شدید به دلیل آئرودینامیک بودن ستون‌ها

۳. عدم تخریب سطوح خارجی و ترک ستون به دلیل فشردگی شدید بر روی دستگاه‌های سانتیریفیوژ

۳. قابلیت تولید در انواع رنگ‌های مختلف و متنوع

۴. دارای طول عمر بسیار زیاد و طولانی

۵. عدم امکان بالا رفتن از پایه به دلیل نداشتن پلکان جهت بالا بردن سطح امنیت شبکه

۶. قابلیت مقاومت در برابر انواع ضربه‌های بسیار شدید و تحمل ایستایی بالا

۷. زیبا سازی شهر به دلیل بافت خاص

۸. مقرون ‌به ‌صرفه بودن و داشتن توجیه اقتصادی به دلیل استفاده حدوداً یک‌ سوم مواد اولیه در مقایسه با پایه‌های H شکل

۹. قابلیت انتقال شبکه در چهار راه و سه ‌راه‌ها به دلیل نداشتن گوشه و سطوح نر و مادگی

۱۰. قابلیت نصب انواع دوربین‌های مداربسته، فیلم‌برداری، تابلو فرمان و…

۱۱. به حداقل رساندن خطر برق‌ گرفتگی و عدم سرقت از شبکه به دلیل عبور کابل‌های برق و فرمان از درون این ستون‌ها

۱۲. عدم سقوط پایه توسط رانش زمین به دلیل داشتن سطح مقطع مناسب

۱۳. مقاوم در برابر یخ‌ زدگی به دلیل عدم وجود ترک‌های مویی در سطوح خارجی

مزایای استفاده تیر برق‌های بتنی

مشخصات کلی تیر برق بتنی فشار ضعیف

به هنگام ساخت تیر برق بتنی وزن تحمیلی باید با ساختار تیر برق سازگاری داشته باشد. این نوع از تیر برق‌ها در برابر باد، یخ‌بندان و لرزش بسیار مقاوم بوده و از تحمل بسیار زیادی برخوردار هستند. داخل تیر برق های بتنی حلقه‌هایی وجود دارد که با میله‌هایی از جنس فولاد تقویت شده‎اند؛ داخل حلقه‌ها با بتن پر می‌شود و در ابعاد و اشکال مختلف توزیع می‌گردند. انواع تیر برق های بتنی، مقاطع و اندازه و قطب‌های آنها باید طبق مقررات هر کشور باشد. از تیر برق بتنی به عنوان پشتیبان خطوط انتقال برق و بهتر شدن سیستم توزیع برق استفاده می‌شود. تیر برق های بتنی را برای انتقال برق داخلی که ولتاژ پایین یا متوسط دارند، به کار می‌برند.

قیمت تیر برق بتنی فشار ضعیف

قیمت این نوع از ستون‌ها به دلیل متغیر بودن برند و نوسانات شدید قیمت سیمان در حال تغییر است.

در آخر

ما در این مطلب در رابطه با تیر برق و انواع آن صحبت کردیم و سپس با مزایای استفاده از تیر برق بتنی فشار ضعیف آشنا شدیم. اگر این مقاله از تکه کابل برایتان مفید بود می‌توانید آن را برای دوستان‌ خود نیز ارسال کنید و در قسمت دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان‌مان به اشتراک بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به تیر برق بتنی فشار ضعیف، کلیک کنید.

451 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط