دستگاه جوش اینورتر

همه چیز درباره دستگاه جوش اینورتر

1192 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

دستگاه جوش یک ابزار کاربردی و مهم در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که استفاده از آن بسیار رایج است. اما در سال‌های اخیر نوعی از دستگاه جوش به بازار ابزارآلات صنعتی آمده که هم استفاده از آن آسان است و هم به راحتی قابل حمل است. نام آن دستگاه جوش اینورتر است که از فناوری بسیار پیشرفته‌ای برای تولید آن بهره گرفته شده است. این دستگاه دارای یک منبع تغذیه بسیار قوی است که امکان انجام جوشکاری با جریان برق زیاد را به کاربر می‌دهد. در عین حال مقدار جریان برق خروجی این دستگاه به راحتی قابل تنظیم است و کابل برق ورودی آن نیز تک فاز دو رشته‌ای است.

دستگاه جوش اینورتر در مقایسه با دستگاه جوش ترانسفورماتور اندازه و وزن کمتری دارد و مصرف برق آن نیز بسیار پایین‌تر است. این دستگاه انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می‌شود به موارد زیر اشاره کرد: دستگاه جوش برق، دستگاه جوشCO2 ، دستگاه جوش CO2 دبل پالس، دستگاه جوش آرگون، دستگاه جوش آرگون AC/DC و دستگاه جوش آرگون پالسی.

دستگاه جوش اینورتر

تولید دستگاه جوش اینورتر انقلابی در صنعت جوشکاری

پیش از تولید دستگاه جوش اینورتر،‌ مردم از دستگاه جوش ترانسفورماتور استفاده می‌کردند که هم وزن بالایی دارد و جابه‌جایی آن مشکل است و هم مصرف برق آن بسیار زیاد است. در واقع دستگاه‌های جوشکاری معایبی دارند که باعث شده است بشر به فکر تولید دستگاه جوش اینورتر بیفتد. به طوری که این دستگاه دوره جدیدی در صنعت جوشکاری ایجاد کرده است.

این فناوری مدت کوتاهی است که در کشورهای صنعتی به کار گرفته شده است. در ایران نیز در سال‌های اخیر تولید و استفاده از این دستگاه جوش به میزان قابل توجهی رواج پیدا کرده است. در واقع کارخانه‌های داخلی تولیدکننده دستگاه‌های جوش توانایی بالایی در تولید تجهیزات این دستگاه و عرضه آن به بازار به دست آورده‌اند. از جمله این تجهیزات می‌توان به کابل جوش، انبر جوش، کانکتور جوش، کابل برق و بردهای الکترونیکی اشاره کرد که همگی در ایران با کیفیت مطلوب تولید می‌شود.

دستگاه اینورتر با دستگاه رکتیفایر‌ چه تفاوت‌هایی دارد؟

اینورتر نسل جدید ابزار جوشکاری است که در آن از المان‌های الکترونیکی با فرکانس بالا برای انجام عمل جوشکاری استفاده می‌شود. در این دستگاه‌ها موج تولیدی مربعی شکل است و البته امکان تنظیم میزان فرکانس و سطح ولتاژ بر اساس سطح دلخواه در این دستگاه وجود دارد. این ابزار به دو صورت تک فاز و سه فاز در بازار موجود است. مهم‌ترین کاربرد این دستگاه در بخش تاسیسات ساختمانی است، در عین حال می‌توان از ان برای انجام موارد جزئی و سبک از جمله کارگاه‌های جوشکاری نیز استفاده کرد.

این در حالی است که دستگاه‌های رکتیفایر‌ مانند دستگاه‌های ترانسفورماتور ویژه کارهای بسیار سنگین و عمده هستند، اما نسبت به دستگاه‌های ترانسفورماتور جابه‌جایی آنها آسان‌تر است. در واقع رکتیفایر از نوع دستگا‌های جوشکاری بزرگ است که دارای دو قسمت اینورتر و ترانس است. میزان آمپر دریافتی در دستگاه‌های اینورتر ۱۸ تا ۲۲ آمپر است، اما دستگاه‌های رکتیفایر جریان برق تا ۲۵ آمپر را نیز از خود عبور می‌دهند که این مورد باعث ایجاد نوسانات برق خواهد شد.

نحوه عملکرد دستگاه جوش اینورتر چگونه است؟

برق شهری معمولا سه فاز یا تک فاز است. هنگام فعالیت دستگاه اینورتر، این برق وارد دستگاه می‌شود و سپس به جریان متناوب موج مربعی با فرکانس بالا تغییر پیدا می‌کند. پس از آن از مبدل‌های هسته عبور می‌کند که بر اثر آن یک جریان برق تولید می‌شود و از این طریق جریان مستقیم برق ایجاد و دستگاه آماده کار می‌شود.

منظور از فناوری آی‌جی‌بی‌تی(IGBT) چیست؟

این فناوری در واقع مخفف Insulated Gate Bipolar Transistor به معنای ترانزیستور دوقطبی گیت عایق است که نقش افزایش فرکانس را برعهده دارد. این فناوری باعث شده تولیدکنندگان دستگاه جوش اینورتر از آن در دستگاه خود استفاده کنند. در نتیجه استفاده از این فناوری اندازه و وزن دستگاه جوش به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در نتیجه مصرف انرژی نیز به میزان بسیار مطلوبی کاهش پیدا کرده است.

اینورتر

مزایای استفاده از دستگاه جوش اینورتر

مهم‌ترین ویژگی اینورتر جوشکاری این است که این دستگاه وزن کم و اندازه کوچکی دارد و به همین دلیل به آسانی قابل حمل است. در واقع علت این است که تولیدکنندگان این دستگاه در آن از مبدل‌های بسیار کوچکتر استفاده کرده‌اند، به همین دلیل از اندازه و وزن آن کاسته شده است. با توجه به این مسئله می‌توان از این وسیله در فضاهای کوچکتر نیز به راحتی استفاده کرد، در حالی که دستگاه‌های قدیمی این امکان را ندارند.

از سوی دیگر مصرف برق این دستگاه بسیار پایین است و شما حتی می‌توانید از برق خانگی برای این دستگاه استفاده کنید. مصرف انرژی کمتر باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های شما می‌شود. ضمن اینکه این دستگاه به میزان مطلوبی نوسانات برق را تحمل می‌کند و به همین دلیل شما در انجام کار مربوط به فعالیت‌های جوشکاری در زمان سریع‌تری به نتیجه مورد نظر خود دست می‌یابید. دستگاه جوش اینورتر دارای جریان خروجی منظم است، به همین دلیل شما می‌توانید به راحتی جریان آن را بر اساس نوع فعالیت و میزان نیاز خود تنظیم کنید.

معایب مهم دستگاه جوش اینورتر

در صورت تمایل به استفاده از این دستگاه، این نکته را مدنظر داشته باشید که نمی‌توانید از این دستگاه برای جوشکاری‌های خیلی پیچیده و در صنایع پیشرفته و بزرگ استفاده کنید. ضمن اینکه این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های قدیمی ضعیف‌تر هستند و به همین دلیل احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها بیشتر و عمر مفید آن‌ها کمتر است.

مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در دستگاه‌های جوش اینورتر

در شرایط کنونی استفاده از فناوریIGBT در دستگاه‌های جوش اینورتر به یک مسئله مهم و جالب توجه تبدیل شده است و به همین دلیل است که استفاده از این دستگاه رواج بسیاری پیدا کرده است. با توجه به این مسئله بسیاری از تولید کنندگان ابزارهای جوشکاری تلاش کرده‌اند از این فناوری در تولید محصولات خود بهره ببرند.

مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه جوش اینورتر به شرح زیر است:

  • این دستگاه دارای جوش بدون قطع و وصل است
  • می‌تواند حوضچه جوش و قوس الکتریکی مناسب ایجاد کند
  • هیچ نوع آلودگی صوتی ندارد
  • شما می‌توانید در هنگام استفاده جریان برق را کنترل کنید
  • دستگاه بازدهی و قدرت بالایی دارد، وزن آن سبک است و اندازه کوچکی نیز دارد

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به دستگاه جوش، کلیک کنید.

1192 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط