آنتن تلویزیون

آنتن تلویزیون چیست؟ انواع آن کدامند؟

1241 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

یکی از مهم‌ترین لوازم برای افزایش وضوح کیفیت تصاویر آنتن است. آنتن‌ها یکی از بخش‌های اساسی در سیستم‌های الکتریکی هستند. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم بیشتر درباره آنتن تلویزیون صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آنتن چیست؟

انواع آنتن

به طور کلی آنتن دستگاهی است که امواج الکترومغناطیسی را در یک خلاء جمع‌آوری می‌کند و این امواج را در خطوط مختلف انتقال پخش می‌کند. به فرایند دریافت امواج آنتن می‌گویند. یک آنتن توانایی پخش سیگنال‌های خطوط انتقال را به صورت امواج به فضا را دارد؛ در این شرایط به آن آنتن انتقال‌دهنده می‌گویند. به طور معمول آنتن یکی از بخش‌های مهم و اساسی رادیو، تلویزیون و به صورت کلی دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم است.

تاریخچه آنتن تلویزیون

برای اولین بار آنتن در سال ۱۸۸۸ میلادی توسط هاینریش هرتز فیزیکدان آلمانی به وجود آمد؛ بعد از آن در سال ۱۸۹۵ گوگلیمو مارکونی اقدام به طراحی آنتن‌هایی برای ارتباطات رادیوگرافی از راه دور کرد و موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

آنتن تلویزیون چیست؟

یکی از لوازم ضروری و اساسی در تلویزیون برای دریافت انرژی الکتریکی و تبدیل آن به امواج رادیویی، آنتن است. به طور کلی آنتن تلویزیون آنتنی است که به صورت ویژه برای جمع‌آوری سیگنال‌های تلویزیونی پخش‌شده تولید می‌شود. آنتن تلویزیون به ۲ نوع آنتن داخلی یا آنتن خارجی تقسیم می‌شود. در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

آنتن تلویزیون هوایی

از اولین نسل آنتن‌ها می‌توان به نوع هوایی آن اشاره کرد. تکنولوژی ساخت این نوع آنتن به مرور زمان پیشرفت کرد و بهبودی‌های متنوعی حاصل کرد. در زمان قدیم آنتن‌های هوایی به طور معمول دارای ابعاد بسیار بزرگی بودند و گیرندگی بسیار ضعیفی داشتند ولی این روزها علاوه بر گیرندگی عالی آن، مقاومت در برابر شرایط مختلف دمایی در آن‌ها نیز تقویت شده است و دارای ظاهر بسیار جذاب‌تری هستند.

آنتن تلویزیون رومیزی

این نوع آنتن در کنار یا روی تلویزیون قرار می‌گیرد. به طور کلی آنتن‌های رومیزی دارای تقویت‌کننده هستند و سیگنال‌های دریافتی را قبل از انتقال به تلویزیون تقویت می‌کنند. از مزایای استفاده از آنتن رومیزی می‌توان به نصب و اتصال آسان، ابعاد کوچک و امکان حرکت آزاد آن اشاره کرد. این روزها این مدل از آنتن تلویزیون دارای ظاهر و مدل‌های متنوعی در بازار است که شما بر اساس سلیقه‌تان می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

آنتن تلویزیون گردان

این نوع آنتن‌ها چرخان هستند و باید در فضای باز نصب شوند. امروزه انواع اتوماتیک آنتن‌های گردان نیز روانه بازار شده است که با کمک یک ریموت کنترل می‌توانید بهترین نقطه برای سیگنال‌دهی را پیدا کنید. این آنتن برای نقاط کور گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

آنتن تلویزیون ثابت

این آنتن در فضای آزاد و باز نصب می‌شود و دارای دو نوع ساده و برقی است. به طور معمول از این آنتن در مناطقی که سیگنال‌های قوی وجود دارد استفاده می‌شود.

چطور سیگنال آنتن تلویزیون را تنظیم کنیم؟

آنتن تلویزیون

۱. آنتن مناسب انتخاب کنید

باید توجه کنید که هر منطقه‌ای دارای سیگنال‌های منحصربه‌فردی است، به همین جهت سعی کنید پس از شناسایی گیرنده‌های موجود اقدام به خرید مناسب‌ترین آنتن کنید. این کار در گیرندگی آنتن بسیار کاربردی است. شما می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی خود اقدام به انتخاب آنتن تلویزیون داخلی یا خارجی کنید.

۲. ارتفاع آنتن را تنظیم کنید

باید بدانید که تنظیم ارتفاع آنتن در کیفیت تصویر و قدرت سیگنال آن بسیار اهمیت دارد. همیشه سعی کنید بهترین ارتفاع را برای گیرندگی بالای آنتن انتخاب کنید.

۳. ایستگاه مناسب پیدا کنید

دکل‌های مخابراتی و ارسال‌کننده‌های سیگنال در تنظیم کیفیت تصاویر آنتن تلویزیون بسیار تاثیرگذار هستند. سعی کنید آنتن خود را به سمت این ایستگاه‌ها قرار دهید.

۴. اختلالات را از بین ببرید

سعی کنید هرگونه عاملین بروز اختلالات مثل کابل‌های برقی، دستگاه‌های فرستنده سیگنال را حذف کنید چرا که این موارد باعث ایجاد تصویر نامناسب در محیط می‌شود.

۵. از تقویت‌کننده‌های آنتن استفاده کنید

امروزه دستگاه‌های تقویت امواج زیادی در بازار وجود دارند که خروجی سیگنال‌ها را تقویت می‌کنند و باعث قوی‌تر شدن و شفافیت تصاویر دریافتی می‌شوند.

اگر قصد خرید این محصول را دارید و در این مورد نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید برای اطلاعات تکمیلی جهت خرید به راهنمای خرید آنتن تلویزیون مراجعه کنید.

آنتن تلویزیون دیجیتالی چیست؟

 

آنتن دیجیتال

آنتن تلویزیون دیجیتال یک آنتن تلویزیونی است که به شما امکان می دهد سیگنال های دیجیتال را از طریق هوا دریافت کنید. این شبیه به آنتن آنالوگ است که سیگنال های دریافتی را تفسیر می کند تا سرگرمی های تلویزیونی و رسانه ای را برای شما فراهم کند. با این حال، سیگنال های دیجیتال به طور کلی تصویر واضح تری ارائه می دهند و تلویزیون دیگر از طریق سیگنال های آنالوگ منتقل نمی شود. برای دریافت سیگنال های RF آنالوگ از طریق هوا، از آنتن های آنالوگ معمولی یا “گوش خرگوش” استفاده می شود. آنتن می تواند اطلاعات را دریافت کند و برنامه های تلویزیونی را نمایش دهد. آنتن‌های دیجیتال اساساً همان عملکرد را انجام می‌دهند، اما اطلاعاتی که دریافت می‌کنند به‌جای سیگنال‌های RF آنالوگ به صورت دیجیتالی منتقل می‌شوند.

یک آنتن تلویزیون دیجیتال می تواند مستقیماً به تلویزیون شما متصل شود. با این حال، باید قابلیت دریافت سیگنال دیجیتال را داشته باشد. بنابراین یک سیگنال باید از یک ماهواره یا سایر منابع برنامه نویسی دیجیتال مانند ایستگاه پخش محلی در دسترس باشد. با دسترسی به سیگنال دیجیتال، می توان آنتن تلویزیون دیجیتال را نیز به پشت بام خانه متصل کرد. برای انتقال برنامه های تلویزیونی به تلویزیون، تلویزیون باید بتواند سیگنال های دیجیتالی را که از آنتن تلویزیون دیجیتال دریافت می کند رمزگشایی کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح آنتن تلویزیون بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم آنتن تلویزیون هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. تا به امروز از کدام نوع آنتن تلویزیون استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی های مربوط به آنتن تلویزیون، کلیک کنید.

1241 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط