بالابر

همه چیز درباره بالابر؛ انواع، کاربرد آن

746 بازدید آموزش در صنعت برق

از جمله وسیله‌های مهم در دنیای حمل افراد و بار را می‌توان بالابر شناخت. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم بیشتر درباره آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بالابر چیست؟

بالابر وسیله‌ای است که برای حمل افراد، بار و یا کار در ارتفاع برای انتقال بار و افراد استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابرها از مکانیسم‌های مختلفی برای بالا بردن استفاده می‌کنند و تفاوت‌های اساسی با لیفتراک و جرثقیل دارند. مکانیزم‌های مختلفی مانند آکاردئون یا قیچی، هیدرولیک، وینچ، پانتوگراف، تلسکوپ و … وجود دارد که هر کدام با توجه به نیاز، نوع کاربرد و نیاز مشتری طراحی و ساخته می‌شوند.
در هر یک از بالابرها عوامل تعیین کننده مختلفی از جمله محیط کار، ظرفیت، نوع کاربرد، ایمنی و قیمت کل آسانسور تعیین کننده نوع مکانیزم آسانسورها است.

آسانسور و بالابر چه تفاوتی با هم دارند؟

با توجه به اینکه آسانسور و بالابر تقریباً کارکردهای مشابهی دارند ممکن است باعث انتخاب اشتباه ساختمان شود به همین دلیل تفاوت آنها را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

۱. سرعت آسانسورها کمتر از بالابر است

۲. برای آسانسور باید هزینه بیشتری برای خرید و نصب تجهیزات پرداخت شود

۳. آسانسورها فضای بیشتری را نسبت به بالابر اشغال می‌کنند

۴. مصرف برق در آسانسور بیشتر از بالابر است

۵. در فضاهایی که طبقات کمتری دارند، استفاده از بالابر راحت تر از آسانسور است

انواع بالابر و کاربرد آنها

طراحی انواع بالابر و ساخت آنها باعث شده است که بالابر بر اساس نوع حرکت، به دو گروه سیار و ثابت تقسیم‌بندی شوند.

۱. بالابرهای سیار

برای کارهای ساختمانی، کار در ارتفاع، رنگ‌آمیزی، نصب تجهیزات و … استفاده می‌شود. این نوع به دو دسته بالابر متحرک عمودی و بالابر متحرک عمودی-افقی تقسیم می‌شود که هر کدام بر اساس نیاز مشتریان کاربردهای متفاوتی دارند.
انواع بالابر سیار عبارت است از:

  • بالابر سیار با دسترسی عمودی
  • بالابر سیار با دسترسی عمودی و افقی
  • بالابر آکاردئونی خودکشنده
  • بالابر بکسل شده یا بکسل شده
  • بالابر ریلی دستی

۲. بالابرهای ثابت

از این نوع بالابرها به‌طور معمول در خطوط تولید و انبارها استفاده می‌شود، این نوع بالابرها برای جابجایی و حمل بارهای سنگین، بارگیری و تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین‌طور با مکانیزم‌های مختلفی مانند هیدرولیک، زنجیری، کابلی و یا ترکیبی استفاده می‌شوند.
انواع بالابر ثابت عبارت است از:

  • بالابرهای هیدرولیک ثابت با جک مستقیم؛
  • بالابر آکاردئونی ثابت؛
  • بالابرهای کابلی زنجیری و هیدرولیک ثابت.

بالابر

انواع بالابر بر اساس نوع مکانیزم آن

۱. بالابرهای هیدرولیک

در این نوع نیروی بالابر توسط هیدرولیک و مدار هیدرولیک تأمین می شود، بالابر هیدرولیک نامیده می‌شود. بالابرهای هیدرولیک به دلیل ایمنی و قابل اطمینان بودن، محبوبیت بیشتری نسبت به بالابرهای کششی برای مصارف خانگی و جابجایی افراد دارند.

۲. بالابرهای زنجیری

در این نوع از مکانیزم زنجیر و وینچ استفاده می‌شود و اگر از ترمزهای ضد سقوط و زنجیر دوگانه استفاده شود، می‌تواند ایمنی بسیار بالاتری داشته باشد.

۳. بالابر کابلی

در این مدل مکانیزم بالابر به کمک کابل و وینچ طراحی شده و حرکت می‌کند. استفاده از کابل‌های دوبل و ترمزهای ضد سقوط نیز در این نوع بالابرها، استفاده از کابل‌های دوبل و ضد. می‌توان از ترمزهای سقوط استفاده کرد.

۴. بالابر شخصی

بالابر شخصی نوعی بالابر است که به افراد امکان کار در ارتفاعات و دسترسی به تجهیزات را در آنجا می‌دهد.

۵. بالابر کامیون

این نوع بالابر به‌طور معمول در پشت کامیون‌ها قرار می‌گیرد و برای جابجایی در فواصل طولانی و یا کار در ارتفاع کاربرد زیادی دارد.

۶. بالابر ساختمانی

این نوع برای استفاده در ساختمان چه به صورت آماده و چه به صورت نیمه ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابر ساختمانی ابعاد مختلفی دارد و همچنین می‌تواند موتورهای متفاوتی با قدرت‌های متفاوت داشته باشد، بنابراین قیمت این نوع بالابرها بر اساس ابعاد، نوع و قدرت موتور و نوع عملکرد دستگاه متفاوت خواهد بود.

۷. بالابر پله

این نوع بیشتر در ساختمان ها و خانه‌ها استفاده می‌شود. این بالابر می‌تواند هم قابلیت جابجایی بار و هم افراد را داشته باشد.

۸. بالابر خانگی

می‌توان گفت یکی از پراستفاده‌ترین انواع آسانسور بالابر خانگی است. این مدل بیشتر به صورت هیدرولیکی ساخته می‌شود و باید از نظر امنیت امکانات قابل قبولی داشته باشد. بالابرهای خانگی در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند که با توجه به ابعاد و ظرفیت باربری دستگاه، نوع موتور آن نیز بر اساس نیاز ساخته می‌شود.

۹. بالابر برقی

بالابرهای برقی همان وینچ‌ها یا بالابرهای کششی هستند که به جای نیروی هیدرولیک از نیروی الکتریکی استفاده می‌کنند. این مدل نسبت به مدل هیدرولیک قیمت ارزان‌تری دارد. در این مدل از نیروی کششی استفاده شده است. به این مدل از آسانسورها، آسانسور وینچی نیز گفته می‌شود. به‌طور معمول بدون کابین توری بوده و برای حمل و جابجایی بار مناسب است و مانند بالابر هیدرولیک برای جابجایی افراد امنیت ندارد.

۱۰. بالابر دستی

بالابرهای دستی یا لیفتراک دستی نوع دیگری از بالابرها هستند که می‌توانند بار و پالت را در ارتفاع حمل کنند. جک هیدرولیک این مدل از بالابرها باید با نیروی انسانی کار کند، این مدل می تواند بار را در ارتفاع های مختلف بارگیری و تخلیه کند.

۱۱. بالابر فروشگاه

این نوع بالابرها برای استفاده در فروشگاه ها استفاده می‌شوند، بالابرهای فروشگاهی به دو صورت کششی و هیدرولیک ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این نوع بالابرها برای انتقال بار بین طبقات یک فروشگاه و زیرزمین و انبار آن در طبقات دیگر استفاده می‌شود. بالابرهای فروشگاهی در ابعاد مختلف و با موتورهای مختلف بنا به سفارش مشتری طراحی و ساخته می‌شوند.

۱۲. بالابر مغازه

بالابر مغازه در ابعاد مختلف و بر اساس خواست مشتری قابل ساخت و استفاده به صورت هیدرولیکی یا کششی است. بالابرهای مغازه به‌طور معمول به صورت طبقاتی ساخته می‌شوند تا بارگیری و تخلیه به راحتی انجام شود. ابعاد این نوع بالابر استاندارد ۹۰ در ۹۰ است.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح بالابر بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم بالابر هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. آیا تا به امروز از بالابر استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به بالابر، کلیک کنید.

746 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط