دستگاه پرس کابلشو

همه چیز درباره دستگاه پرس کابلشو

988 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

دستگاه پرس کابلشو قطعه‌ای است که کمک می‌کند کابل‌ها به وسایل برقی مختلف متصل شوند. نام دیگر کابلشو، وایرشو است و برای اتصال کابل‌ها به کار می‌رود. در صنعت برق به کابلشو، سرسیم نیز گفته می‌شود. در مواقعی که راه اتصال مستقیمی وجود ندارد، با استفاده از دستگاه پرس کابلشو، یک کابلشو به سرِ سیم نصب می‌کنیم.

در گذشته برای اتصال سیم‌ها به صورت دستی آن‌ها را به یکدیگر می‌پیچاندند حتی گاهی اوقات از چسب برق نیز استفاده می‌کردند. عیب این روش این است که هم خطرناک است و هم مطمئن نیست! اما با استفاده از دستگاه پرس کابلشو می‌توانیم سرسیم به کابل و سپس کابل‌ها را به هم متصل کنیم. این روش هم خطر برق گرفتگی ندارد و هم مطمئن است.

در واقع مزایای استفاده از کابلشو این است که سطح ایمنی بالاتری دارد و مانع از ضربه دیدن و آسیب کابل‌ها می‌شود. کافیست یک پرس کابلشو داشته باشید و کابل خود را به هر وسیله‌ای که می‌خواهید متصل کنید.

در ادامه مقاله با انواع پرس کابلشو، نحوه عملکرد آن و کار کردن با آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

دستگاه پرس کابلشو

پرس کابلشو چیست؟

پرس کابلشو یک نوع ابزار است که کابلشو را روی سیم مسی و آلومینیومی فشار می‌دهد و آن‌ها را به هم متصل می‌کند. این ابزار با توجه به کارکردهایی که در جاهای مختلف دارد، در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. البته بعضی از کابل‌ها که سطح مقطع بزرگتر دارند، بهتر است به جای پرس، از لحیم استفاده کرد.

انواع پرس کابلشو

پرس‌های کابلشو در سه دسته طبقه بندی می‌شوند:

  • دستی
  • هیدرولیکی
  • هیدرولیک شارژی

پرس کابلشو دستی

شبیه انبردست و دارای دو فک متحرک است و نیروی آن را خودمان به صورت دستی وارد می‌کنیم. پرس کابلشو دستی، برای کابل‌هایی با سطح مقطع 6 تا 120 میلی متر مربع کاربرد دارد. از نظر قیمتی هم مناسب و مقرون به صرفه است ضمن اینکه وزن آن سبک نیز می‌باشد.

نحوه کار با آن به این صورت است که ابتدا سرِ سیم را لخت می‌کنیم، کابلشو را روی آن قرار می‌دهیم. سپس هر دو را با هم بین دو فک پرس کابلشو قرار می‌دهیم و با فشار دادن دسته‌ها، سیم به کابلشو پرس می‌شود. در نهایت هم از سیم استفاده کنید و به هر وسیله برقی می‌خواهید متصل کنید.

انواع پرس کابلشو

پرس کابلشو هیدرولیکی

برای کابل‌های که قطورتر هستند و نیاز به نیروی بیشتری دارند، از پرس کابلشو هیدرولیکی استفاده می‌‌شود. به صورت نیروی مکانیکی کار می‌کند و تنظیمات هم دارد که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد دستگاه را به دلخواه خود تغییر دهید. مثلاً شیر فشار شکن را می‌توان به صورت خودکار تنظیم کرد.

لقمه‌های آن شش ضلعی هستند و می‌توانید اندازه آن‌ها را از 6 تا 300 میلی لیتر مربع تعویض کنید.  این پرس برای کابل‌هایی که از جنس آلومینیوم، مس و آرموردار است، کاربرد دارد. ضمن اینکه دو پمپ با دو سرعت دارد که کمک به افزایش سرعت می‌کند. جالب است بدانید که قابلیت چرخش تا 360 درجه و برگشت اتوماتیک دارد.

پرس کابلشو هیدرولیکی

پرس کابلشو هیدرولیک شارژی

این پرس کابلشو با باتری و نیروی الکتریسیته کار می‌کند. سرعت پرس آن بالاست اما طوری که به راحتی و آسانی می‌توان آن را در دست گرفت و استفاده کرد. شامل دو پمپ دو سرعته است که کارها را سرعت می‌بخشد.

فک‌های پرس کابلشو شارژی از جنس فولاد درجه یک است. لقمه‌های شش ضلعی آن را می‌توانید برای ابعاد 6 تا 300 میلی متر مربع، تنظیم کنید. ضمن اینکه قابلیت کاربرد دستی هم دارد برای مواقعی که برق در دسترس نباشد.

پرس کابلشو هیدرولیک شارژی

نحوه کار با پرس کابلشو

  1. ابتدا سیم و وسیله‌ای که می‌خواهید سیم به آن وصل شود را انتخاب کنید. فقط دقت کنید که سایز سیم با ترمینال متناسب باشد. اگر سیم لق باشد یا داخل استوانه جا نشود، یعنی سایز آن متناسب نبوده است و باید آن را با سیم با اندازه متناسب‌تر تغییر دهید.
  2. به اندازه‌ای که سیم داخل ترمینال قرار می‌گیرد آن را لخت کنید. دقت داشته باشید که زیاد پوست سیم را نَکَنید تا هنگام گذاشتن در ترمینال، لختی آن معلوم نباشد.
  3. رشته سیم‌های لخت شده را با دست بپیچانید که راحت‌تر داخل پایانه قرار گیرد.
  4. سپس سیم‌ها را به کابلشو وارد کنید سیم را تا جایی که امکان دارد به قسمت انتهایی کابلشو جلو ببرید که فضای داخل آن کاملاً با سیم پر شود.
  5. در مرحله آخر سیم و کابلشو را بین دو فک پرس کابلشو قرار دهید و تا جایی که می‌توانید فشار دهید تا مطمئن شوید که سیم کاملا به داخل کابلشو پرس شده است. البته می‌توانید ابزار پرس کابل ضامن دار را تهیه کنید. این ابزار به محض پرس کردن کامل پایانه، به صورت خودکار آن را رها می‌کند.

نحوه کار با پرس کابلشو

پرس کابلشو چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

  • هنگام استفاده از آن به کابلشو هیچ گونه آسیبی وارد نشود.
  • عمل پرس در یک مرحله سریع انجام شود. در غیر این صورت اگر تکرار نیاز داشته باشد، باید در کیفیت پرس کابلشو شک کرد.
  • تنظیمات آن ساده و سریع انجام شود و پیچیده و زمان بر نباشد که سریع کار خود را انجام دهیم نه اینکه به خاطر تنظیمات پیچیده بخش عمده‌ای از وقت خود را هدر دهیم.
  • قالب‌های استفاده شده باید به گونه‌ای باشند که در موارد مشابه هم بتوان از آن استفاده کرد.
  • هنگام پرس، نباید سطح مقطع کابل بیش از مقدار استاندارد تعیین شده کاهش یابد.
  • پس از کار با آن، تمام ابزارهایش مانند دسته، قالب، رابط و… به حالت اولیه بازگردند.

حتماً هنگام خرید پرس کابلشو، یکبار هم که شده است، موارد بالا را تست کنید که از خرید خود مطمئن شوید تا بتوانید کارهای خود را راحت و سریع انجام دهید.

سخن پایانی

دستگاه پرس کابلشو کمک می‌کند کابل‌ها را به وسایل برقی مختلف وصل کنیم. این روش جایگزین روش قدیمی است. در روش قدیمی سیم‌ها را لخت می‌کردند و به هم می‌پیچاندند تا جریان بین آن برقرار شود. اما این روش مطمئن نبود ضمن اینکه خطر برق گرفتگی هم داشت. برای حل این مشکل، پرس کابلشو ساخته شد.

قسمت قبل که مربوط به استانداردهای کیفیتی پرس کابلشو بود، را بار دیگر با دقت بخوانید و حتماً هنگام خرید آن‌ها را در نظر داشته باشد.  برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به دستگاه پرس کابلشو، کلیک کنید.

988 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط