انواع مهار و کاربرد آن

انواع مهار و کاربرد آن‌ها

822 بازدید آموزش در صنعت برق

در طول خطوط انتقال برق شبکه گاهی پیش می‌آید که یک یا چند پایه از پایه‌های خطوط هوایی شبکه توزیع برق به دلایل و شرایط محیطی همچون حضور پایه‌ها در زمین شیب‌دار یا زمین باتلاقی و یا …، پایه‌ها دچار مشکل در تحمل نیروهای وارد بر آن‌ها شده و پایداری مکانیکی پایه‌ها به خطر  بیافتد. در چنین مواردی باید از کابل با عنوان کابل مهار استفاده کرد. کابل مهار هم همانند سایر وسایل دارای انواعی است که با توجه به محل و شرایط موجود کار نوع مهار مورد نظر تعیین می‌شود. در این مقاله قصد دارین به بررسی انواع مهار و کابل مهار پرداخته و کاربرد انواع مهار را بیان کنیم.

انواع کابل مهار و کاربرد آن‌ها

همان طور که گفته شد، کابل مهار کابلی برای حفظ ثبات پایه‌ها در خطوط انتقال برق شبکه هستند اما کابل مهار دارای تنوع زیادی است که با توجه به شرایط مورد نظر باید از کابل مهار مناسب استفاده کرد. در حالت کلی انواع کابل مهار به 5 دسته اصلی تقسیم می‌شوند. انواع مهار و کاربرد آن‌ها عبارت است از:

1- مهار ساده یا معمولی: در این حالت پایه توسط سیم فولادی گالوانیزه‌ای که از یک طرف به سر پایه و از طرف دیگر به میله مهار که به صفحه یا کنده مهار در زمین متصل شده، مهار می‌شود. این نوع مهار برای مقابله با نیروی برآیند کشش سیم وارد بر پایه روی تپه نصب می‌شود. برای مقابله با نیروی کشش وارد از طرف تپه به پایه در جهت عکس شیب تپه از این نوع مهار استفاده می‌گردد.

2- مهار اسپن (تیر به تیر): در صورتی که فاصله کافی برای نصب مهار معمولی در پشت تیر موجود نباشد، از مهار اسپین استفاده می‌شود. در این حالت پایه توسط پایه دیگری که در نقطه مناسبی نصب گشته، مهار می‌شود. دو پایه معمولا توسط سیم فولادی مهار به یکدیگر متصل می‌شوند ولی چنانچه زیبایی محل مورد نظر باشد، می‌توان برای اتصال دو پایه از تعدادی نبشی هم استفاده نمود.

مهار اسپن

3- مهار پیاده‌رویی (زانویی): یکی دیگر از انواع مهار، مهار پیاده‌رویی یا به اصطلاح مهار زانویی است. در صورتی که فاصله ای بیش از یکی دو متر در پشت تیر جهت نصب مهار موجود نباشد، از این نوع مهار استفاده می گردد.

4- مهار مرکب: برای استحکام بیشتر مهار می‌توان از مهار مرکب که سیستمی ترکیبی از مهار اسپن و مهار ساده می‌باشد، استفاده نمود.

5- مهار سر: یکی دیگر از انواع مهار، مهار سر است. این نوع مهار شبیه مهار اسپن بوده با این تفاوت که به جای نصب تیر مهار از تیرهای خط جهت نگهداری یکدیگر استفاده می‌شود. به عنوان مثال وقتی خط از روی تپه هایی با شیب تند عبور می‌کند، هر تیر باید برای استحکام بیشتر و جلوگیری از به طرف پایین کشیده شدن مهار شود.

کابل مهار سر

نتیجه‌گیری

مهار وسیله‌ای برای افزایش پایداری مکانیکی پایه‌های خطوط انتقال و توزیع برق است. در واقع این کابل باعث کاهش نیروی وارده بر پایه شده و برآیند نیروهای وارد بر پایه را کمتر می‌کند. کابل‌های مهار (همانند بسیاری از وسایل دیگر) دارای انواع و اشکال متفاوتی هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع کابل مهار پرداخته و کاربرد انواع مهارها را ذکر کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

مشخصات عمومی و اجرایی پست‌های توزیع هوایی و زمینی فشار متوسط و ضعیف (نشریه 374)

822 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط