محافظ الکترونیکی پکیچ

محافظ الکترونیکی پکیج؛ بررسی ضرورت استفاده

184 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید که چرا خرید محافظ الکترونیکی پکیج یک امر ضروری است؟ با خرید یک محافظ پکیج مرغوب می‌توان از بروز خطرات احتمالی و ضرر و زیان مالی به طرز قابل توجه‌ای پیش‌گیری کرد. در ادامه این راهنما ضمن بررسی ضرورت استفاده از محافظ پکیج، به بررسی مهم‌ترین نکات خرید این محصول نیز خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون محافظ برق پکیج در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره محافظ الکترونیکی پکیج بدانید!

محافظ الکترونیکی پکیج مدل آنالوگ

ضرورت خرید محافظ الکترونیکی پکیج

پکیج‌ها به صورت همزمان از آب و برق و گاز استفاده می‌کنند و عمدتاً متشکل از قطعاتی نظیر برد الکترونیکی، شیر سه راهی و پمپ سیرکولاتور هستند که تمامی آن‌ها برای کارکرد به برق نیاز دارند. افزایش و یا کاهش ولتاژ به علل گوناگون نظیر رعد و برق، افزایش بار و نوسانات در شبکه می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دستگاه و به ویژه به برد الکترونیکی آن وارد نماید. با استفاده از محافظ پکیج می‌توان با مسدود کردن موقت مسیر برق از ورود شوک به پکیج جلوگیری به عمل آورد. در واقع، محافظ پکیج از سوختن قطعات و برد دستگاه جلوگیری کرده و می‌تواند مانع از به بار آمدن هزینه‌های سنگین شود.

عدم استفاده از محافظ پکیج می‌تواند تبعات بدی را در پی داشته باشد. شرکت‌های ارائه‌کننده گارانتی به طور معمول بردهای سوخته را تنها در صورتی مشمول ضمانت در نظر می‌گیرند که شما از محافظ الکترونیکی پکیج استفاده کرده باشید؛ از این رو ممکن است که در ابتدا خرید محافظ پکیج یک هزینه اضافی به نظر برسد اما چنان‌چه به ضررهای احتمالی ناشی از عدم وجود پکیج توجه داشته باشید، متوجه خواهید شد که استفاده از محافظ پکیج بسیار حائز اهمیت است.

نحوه عملکرد محافظ الکترونیکی پکیج

این تجهیز همواره در حال بررسی میزان ولتاژ ورودی به دستگاه مورد نظر بوده تا در صورت ورود ولتاژ مخرب به پکیج (بالای 240 و پایین 180 ولت)، بلافاصله جریان الکتریکی ورودی به پکیج را قطع نماید. محافظ برق پکیج توانایی کنترل و تثبیت برق ورودی به دستگاه شما را نداشته و تنها با قطع کردن برق ورودی دستگاه و ایجاد تأخیر 30 ثانیه‌ای در زمان پایدار شدن شرایط، از بهینه بودن شرایط برای پکیج اطمینان حاصل خواهد کرد.

انواع محافظ الکترونیکی پکیج

نحوه کار انواع مختلف محافظ‌های برق تقریباً یکسان است اما آن چه که باعث ایجاد تفاوت بین آن‌ها می‌شود از لحاظ ظاهری و نحوه نمایش ولتاژ بوده که بر این اساس می‌توان محافظ‌ها را به انواع مختلف دیجیتال و آنالوگ تقسیم‌بندی کرد:

محافظ برق آنالوگ

در این دسته از محافظ‌های برق پکیج، میزان ولتاژ برق دستگاه با استفاده از چراغ ال ای دی به رنگ‌های گوناگون نمایش داده خواهد شد. چراغ‌های قرمز، زرد و سبز که در برخی از مدل‌های محافظ شاهد وجود دو عدد چراغ قرمز هستیم. چنانچه چراغ سبز روشن باشد به این معنا بوده که ولتاژ ورودی به دستگاه در محدوده مجاز قرار داشته و مشکلی دستگاه را تهدید نخواهد کرد.

چراغ قرمز نشان‌دهنده ولتاژ غیر استاندارد ورودی بوده و چراغ زرد فقط در زمانی روشن می‌شود که دستگاه را روشن کرده و محافظ در حال اندازه‌گیری و بررسی ولتاژ وروری است و پس از گذشت 30 ثانیه الی یک دقیقه از این حالت خارج شده و چراغ سبز یا قرمز روشن خواهد شد.

محافظ برق دیجیتال

نمونه دیگری از انواع محافظ الکترونیکی پکیج بوده که هم‌چون محافظ آنالوگ دارای یک سری چراغ برای نمایش میزان ولتاژ است. تنها تفاوتی که این مدل محافظ با نمونه آنالوگ داشته در این است که روی این مدل صفحه نمایشگر برای نمایش میزان ولتاژ وجود دارد. همین ویژگی موجب می‌شود که قیمت محافظ پکیج دیجیتال در مقایسه با نوع آنالوگ بیش‌تر شود.

مهم‌ترین نکات خرید انواع محافظ الکترونیکی پکیج

محافظ الکترونیکی پکیج مدل دیجیتال

یکسری نکات وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند به شما در زمان خرید بهترین محافظ الکترونیکی پکیج کمک شایانی کند. در ادامه با این نکات آشنا خواهیم شد:

محدوده ولتاژ

بهتر است که به محدوده کاری برق پکیج توجه داشته باشید تا رنج ولتاژ پکیج با رنج ولتاژ محافظ سازگاری داشته باشد. به طور معمول پکیج‌ها در ولتاژهای مابین 180 الی 240 ولت به شکل استاندارد کار خواهند کرد.

دقت و سرعت عملکرد محافظ

میزان دقت اندازه‌گیری ولتاژ و سرعت قطع آن در زمان مواجه شدن با ولتاژ غیر استاندارد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بوده که بایستی در زمان خرید این تجهیزات در نظر داشته باشید. بهترین محافظ پکیج بایستی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ولتاژ غیر استاندارد را تشخیص داده و برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه، برق ورودی را قطع نماید. علاوه بر این، تأخیری که محافظ پکیج پس از مواجه شدن با ولتاژ غیر استاندارد داشته تا به روند عادی برق‌رسانی مستقیم برگردد نیز بهتر است یک دقیقه باشد تا هیچ‌گونه ریسکی دستگاه شما را تهدید نکند.

علامت استاندارد محافظ پکیج

برای این که بتوانید بهترین نمونه از محافظ‎‌های پکیج را خریداری کنید، بایستی که به علائم و تأییدیه‌های دستگاه توجه فرمایید. از جمله مهم‌ترین علائمی که نشان‌دهنده کیفیت بالای این محصولات بوده می‌توان به علامت استاندارد ایران، استاندارد اروپا، استاندارد قابلیت حفاظت از مدار در برابر اضافه ولتاژ و جریان‌های آنی اشاره داشت.

گارانتی محصول

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید در زمان خرید محافظ پکیج به آن توجه داشته باشید، داشتن گارانتی محصول است. در حالت کلی، تمامی وسایل الکترونیکی در معرض آسیب قرار دارند و محافظ برق نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ از این رو برخورداری از یک گارانتی معتبر که دارای زمان اعتبار مناسبی نیز باشد از جمله مهم‌ترین مواردی بوده که بایستی در زمان خرید محافظ پکیج به آن دقت داشته باشید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن بررسی ضرورت استفاده از محافظ الکترونیکی پکیج با انواع مختلف این محصول نیز آشنا شدیم و دانستیم که در زمان خرید بایستی چه مواردی را مد نظر داشته باشیم. محافظ پکیج یکی از ضروری‌ترین محصولاتی بوده که می‌تواند از آسیب دیدن پکیج و به بار آمدن خسارات مالی جلوگیری به عمل آورد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون محافظ پکیج دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با محافظ پکیج و میزان اهمیت استفاده از آن در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

184 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط