ریسه شلنگ نور مخفی

ریسه شلنگ نور مخفی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

541 بازدید راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید ریسه شلنگ نور مخفی چیست و چگونه می‌توان از آن بیش‌ترین استفاده را کرد؟ ریسه‌های شلنگی نوعی ابزار برای نورپردازی در اماکن مختلف به حساب می‌آیند که یک نوع نوار بلند و باریک هستند و درون آن‌ها لامپ‌های کوچک ال ای دی قرار می‌گیرد. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی انواع مختلف و خصوصیات ریسه‌های شلنگی است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون این روش نورپردازی، در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره ریسه شلنگ نور مخفی بدانید!

ریسه شلنگ نور مخفی

معرفی ریسه شلنگ نور مخفی

منظور از ریسه شلنگ نور مخفی در حقیقت رشته‌های طویل و باریکی بوده که بر روی آن‌ها تعداد زیادی لامپ با ابعاد بسیار ریز به شکل دنباله‌دار در امتداد یک بورد قرار خواهند گرفت. ریسه‌های شلنگی نمونه‌ای از تجهیزات روشنایی هستند که می‌توانیم از آن‌ها در اماکن مختلفی بهره ببریم. به عنوان مثال، از این ریسه‌ها می‌توان برای نورپردازی سقف، دیوار و حتی اشیاء مختلف بهره برد. اصلی‌ترین هدف استفاده از چنین ریسه‌هایی علاوه بر تأمین روشنایی، تزئین فضای مورد نظر و تبدیل آن به یک محیط شیک و جذاب است.

این مدل از ریسه‌ها زیبایی و جذابیت بصری بسیار زیادی داشته و به همین علت می‌توان از آن‌ها مطابق با سلیقه در اماکن گوناگون بهره برد. در فضای داخلی خانه بخش‌های مختلفی وجود داشته که اگر با نور مخفی تزئین شوند، زیبایی منزل شما دو چندان خواهد شد؛ به عنوان مثال شما می‌توانید با استفاده از ریسه شلنگ نور مخفی کناره‌های دیوار آشپزخانه، پذیرایی و نشیمن خود را نورپردازی کنید.

انواع ریسه شلنگ نور مخفی

ریسه‌های مذکور را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی به انواع گوناگونی دسته‌بندی کرد:

انواع ریسته شلنگی بر اساس فناوری ساخت

  • ریسه شلنگی SMD: در ساختار این مدل از ریسه‌ها از دیودهای سطحی برای تأمین نور استفاده شده است. این ریسه‌ها طیف وسیعی از رنگ‌ها را در بر گرفته و به علت تنوع در رنگ‌بندی و امکان برش آن‌ها می‌توان از آن‌ها برای نورپرداری اماکن و محیط‌های مختلفی بهره برد. از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این مدل از ریسه شلنگ نور مخفی می‌توان به مصرف انرژی پایین و طول عمر بالا اشاره داشت. نحوه نصب این مدل از ریسه‌ها نیز بسیار ساده بوده و نوعی ریسه همه کاره به حساب می‌آیند.
  • ریسه شلنگی COB: این مدل از ریسه‌ها یک فناوری پیشرفته در حیطه چراغ‌های ال ای دی به حساب می‌آیند که برای استفاده بهینه از انرژی طراحی شده‌اند. تراشه‌های COB دارای چندین دیود روشنایی بر روی یک سطح هستند. اصلی‌ترین تفاوتی که این مدل از ریسه شلنگ نور مخفی با نوع قبلی داشته این است که در این مدل تعداد دیودها 9 دیود یا بیش‌تر خواهد بود.

انواع ریسه شلنگی نور مخفی بر اساس مقاومت در مقابل رطوبت

از دیگر پارامترهایی که بر دسته‌بندی ریسه‌های شلنگی موثر بوده، میزان مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت است. این ویژگی برای ریسه‌هایی که قرار است برای نورپردازی فضاهای باز مورد استفاده قرار گیرند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در حالت کلی، می‌توان بر اساس این پارامتر ریسه‌های شلنگی را به دو دسته معمولی و IP تقسیم‌بندی کرد. مدل معمولی مقاومت چندانی در برابر نفوذ آب و رطوبت از خود نشان نداده و به همین خاطر برای محیط داخلی گزینه بهتری هستند. در مقابل، مدل IP را داریم که در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان داده و به همین خاطر برای فضاهای باز و محیط خارجی گزینه بهتری هستند.

انواع ریسه‌های شلنگی نور مخفی بر اساس تراشه

اگر بخواهیم ریسه شلنگ نور مخفی را بر اساس نوع قرارگیری تراشه دسته‌بندی کنیم، دو مدل تک لاین و دو لاین را خواهیم داشت. در مدل تک لاین یک ردیف تراشه قرار داشته، در حالی که در مدل دو لاین دو ردیف تراشه در کنار یکدیگر داریم. مدل دو لاین در مقایسه با نوع تک لاین می‌تواند روشنایی بیش‌تری را برای فضا تأمین نماید و قدرت نوردهی بالاتری نیز دارد.

طول عمر ریسه شلنگی نور مخفی

یکی از رایج‌ترین مواردی که در زمان خرید ریسه‌های شلنگی ذهن مشتریان را درگیر می‌کند، طول عمر تجهیزات روشنایی مذکور است. فاکتورهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر طول عمر و دوام این محصولات موثر باشند. در ادامه با اصلی‌ترین موارد مذکور آشنا خواهیم شد:

  • کیفیت ساخت ریسه؛
  • روش استفاده و محیطی که قرار است ریسه در آن به منظور نورپردازی نصب شود؛
  • برند تولید کننده ریسه؛
  • نوع و جنس تراشه؛
  • کیفیت برق ورودی؛
  • میزان مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت؛
  • کیفیت کابل و اتصالات مربوط به آن.

مصارف ریسه‌های شلنگی نور مخفی

انواع ریسه شلنگی

همان‌طور که گفته شد، این دسته از تجهیزات روشنایی برای نورپردازی اماکن مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم با مهم‌ترین و رایج‌ترین اماکنی که این ریسه‌ها در آن‌ها کارایی داشته آشنا شویم:

  • نورپردازی گوشه‌های شکست‌های معماری
  • نورپرپازی قفسه‌ها در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها
  • نورپرداز دیوار و سقف
  • نورپردازی بخش‌های بالا و پایین کابینت‌های آشپزخانه و سرویس‌ها
  • نورپردازی لب درب، پنجره و پله‌ها
  • نورپردازی مسیرها در باغ، حیاط و محوطه فضاهای سبز
  • نورپردازی نمای ساختمان‌ها

مهم‌ترین نکات خرید ریسه شلنگی نور مخفی

  • نوع ریسه: ریسه‌های مذکور در انواع SMD و COB وجود دارند که معمولاً نوع SMD قیمت ارزان‌تری دارد.
  • طول ریسه: بهتر است که طول ریسه را بر اساس نیاز خود در نظر بگیرید. اگر قصد دارید که از آن برای نورپردازی فضاهای بزرگ استفاده کنید، طبیعتاً به ریسه‌ای با طول بیش‌تر نیاز خواهید داشت.
  • رنگ ریسه: رنگ ریسه متناسب با سلیقه و رنگ‌بندی دکوراسیون شما انتخاب می‌شود.
  • توان ریسه: توان بیان‌کننده میزان مصرف برق است. هر اندازه میزان توان بیش‌تر باشد، ریسه مورد نظر شما برق بیش‌تری مصرف خواهد کرد.
  • ولتاژ ریسه: بهتر است که ریسه مورد نظر را بر حسب منبع تعذیه خود انتخاب نمایید. عمدتاً ریسه‌های شلنگی با ولتاژ 12 ولت کار می‌کنند و بایستی برای آن‌ها یک سوکت نیز تهیه کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با انواع ریسه شلنگ نور مخفی به بررسی مصارف و عوامل موثر بر طول عمر این محصول نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در مورد ریسه‌های شلنگ نور مخفی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تجهیزات روشنایی مذکور در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

541 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط