کلید و پریز لمسی

کلید و پریز لمسی؛ ابزاری نوین برای هوشمندسازی خانه

264 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید کلید و پریز لمسی چه خصوصیاتی دارند و چگونه می‌توان با استفاده از آن‌ها اقدام به هوشمندسازی خانه کرد؟ سیستم برق و روشنایی از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در هر ساختمانی به حساب می‌آید. امروزه کلید و پریزهای مختلفی در بازار قابل خرید بوده که یکی از جذاب‌ترینِ آن‌ها، مدل‌های لمسی هستند و در این راهنما نیز تمرکز اصلی ما بر روی بررسی این دسته از کلید و پریزها است. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کلید و پریز لمسی بدانید!

انواع کلید و پریز لمسی

در گذشته کلید و پریزها در انواع معمولی و محدودی تولید می‌شدند و کار با آن‌ها بسیار ابتدایی و ساده بود، امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد مدل‌های متنوعی از انواع کلید و پریز در بازار هستیم که برای کار کردن با برخی از آن‌ها بایستی آموزش لازم را ببینید. از جمله این کلید و پریزها می‌توان به نمونه لمسی و سوئیچ‌های لمسی اشاره داشت که امکان کنترل آن‌ها از راه دور و با استفاده از گوشی و ریموت فراهم است.

اگر بخواهیم کلید و پریزها را به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کنیم، کلیدهای مکانیکی یا فیزیکی و کلیدهای لمسی و حسگر را خواهیم داشت. کلیدهای ساده که تحت عنوان کلید مکانیکی یا فیزیکی نیز شناخته می‌شوند با استفاده از یک اهرم که بالا و پایین شده کار می‌کنند. در مقابل، کلید و پریز لمسی را داریم که در اثر لمس دستی سنسور فعال شده و بسته می‌شوند. آن چه که نقطه اشتراک این کلیدها و پریزها به حساب می‌آید، عملکرد آن‌ها و خاموش و روشن کردن جریان برق است. اما با این حال این محصولات از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت کلید و پریز لمسی با کلید و پریز ساده

همان‌طور که گفته شده این تجهیزات از جنبه‌های مختلفی با یک دیگر متفاوت هستند و تنها چیزی که موجب تشابه آن‌ها با هم دیگر می‌شود، عملکردی است که ارائه می‌دهند و آن هم خاموش یا روشن کردن جریان برق است. در ادامه به بررسی مواردی که موجب ایجاد تمایز این تجهیزات شده است خواهیم پرداخت:

چیستی کلید و پریزهای ساده و لمسی

منظور از کلید و پریزهای ساده در واقع کلیدهای مکانیکی نظیر سوئیچی، صلیبی، تبدیل و جیوه‌ای است. در فرایند تولید چنین کلید و پریزهایی از مکانیزم پیچیده‌ای بهره‌گیری نمی‌شود و در ساختار آن‌ها شاهد دو قسمت بدنه یا قاب و هسته داخلی هستیم. در مقابل، کلید و پریز لمسی را داریم که در اندازه‌های مختلفی در بازار موجود بوده، اما عمدتاً اندازة معمولی یا استاندارد آن طرفدار داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. موارد مختلفی سبب شده که تولیدکنندگان کلید و پریز در زمینه تولید نمونه لمسی این تجهیزات فعالیت کنند که از جمله مهم‌ترینِ این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • امروزه اکثر افراد علاقمند به داشتن خانه‌ای هوشمند و مدرن هستند؛
  • بهره‌گیری از کلید و پریزهای لمسی و به تبع هوشمندسازی خانه می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی‌ها و هزینه‌های مربوط به آن موثر باشد؛
  • با استفاده از این تجهیزات می‌توان خانه را از راه دور مدیریت و کنترل کرد.

مکانیزم کلید و پریز لمسی و کلید و پریز ساده

مورد بعدی که موجب ایجاد تفاوت بین این تجهیزات شده، مربوط به مکانیزم آن‌ها است. به طور معمول کلید و پریزهای لمسی در مقایسه با کلیدهای ساده مکانیزم پیچیده‌تری را داشته و می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلید لمسی ساده و کلید لمسی هوشمند تقسیم‌بندی نمود. کلیدهای لمسی مذکور از جهاتی با یک دیگر مشابه هستند؛ به عنوان مثال می‌توان به تشابه ظاهری آن‌ها اشاره داشت، زیرا هر دو دارای صفحه نمایش لمسی بوده که نسبت به گرمای دست حساسیت نشان داده و درون آن‌ها دکمه‌های لمسی تعبیه شده است. همچنین، اگر در ساختار این نوع کلید و پریزها تایمر در نظر گرفته شده باشد می‌توان آن‌ها را در بازه زمانی مشخص تنظیم و خاموش کرد.

انواع کلید و پریز لمسی

کلید و پریز لمسی

ساده

همانطور که از نام این کلید و پریز پیداست ساده بوده و از تکنولوژی هوشمند زیادی برخوردار نیست. این کلید و پریزها با لمس دست بر روی آن‌ها روشن می‌شوند؛ البته کلید و پریز لمسی ساده در عین سادگی زیبایی خاصی دارد و نظر افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

با کنترل کابلی

این کلید و پریز لمسی تفاوت چندانی با دیگر کلید و پریزها ندارد و تقریبا همانند آن‌ها است. اما یک فرق بسیار بزرگ با کلید و پریزهای دیگر دارد و این است که برای نصب آن باید سیم کشی منزل را تغییر داد. اگر منزل خیلی قدیمی باشد و سیم کشی آن‌ نیز به روش‌های قدیمی باشد، برای نصب این کلید و پریز باید کل سیم کشی منزل را تغییر داد.

گیرنده رادیویی

این کلید و پریز لمسی، ساده و زیبا طراحی شده است که سبب می‌شود افراد زیادی به سمت آن بروند، این کلید و پریز حتی برای خانه‌های قدیمی مناسب است و به راحتی نصب می‌شود و سبب می‌شود تا خانه‌های قدیمی یک سیستم هوشمند عالی داشته باشند. برای کنترل این کلید و پریز راه‌های زیادی در نظر گرفته شده است؛ برای مثال برخی از مدل‌های آن با گوشی و ریموت قابل کنترل است که برای این کار نرم افزار مخصوصی دارد که برای کنترل باید بر روی گوشی نصب گردد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کلید و پریز لمسی به بررسی تفاوت‌هایی که بین این محصول با نمونه سادة آن وجود داشته نیز پرداختیم و دانستیم که کلید و پریزهای لمسی یا حسگر نوعی مدرن و جدید از انواع کلید و پریزها بوده و امکان کنترل آن‌ها از راه دور فراهم است. افزون بر این، این تجهیزات ضمن کیفیت بالایی که داشته برای هوشمندسازی خانه نیز به کار می‌آیند.

این تجهیزات خود از لحاظ ظاهری به انواع مختلفی قابل تقسیم‌بندی هستند که شما می‌توانید متناسب با نیازِ دکوراسیون داخلی منزل خود اقدام به خرید بهترین نمونه از این تجهیز کنید. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کلید و پریزهای لمسی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کلید و پریزهای لمسی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

264 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط