انواع تیر برق فشار ضعیف

انواع تیر برق فشار ضعیف؛ تیرهایی برای انتقال برق شهری

1169 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

تیر برق وظیفه نگه داشتن سیم‌ها و کابل‌های برق را بر عهده داشته و از برخورد انواع سیم‌ها و کابل‌ها با یکدیگر و با زمین جلوگیری می‌کند. با توجه به کاربرد زیاد و متنوع تیر برق، تیر برق در انواع و اقسام مختلفی ساخته و تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین انواع تیرهای برق، تیر برق فشار ضعیف است که خود آن نیز دارای انواع مختلفی بوده که تحت عنوان انواع تیر برق فشار ضعیف بیان می‌شوند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع تیر برق فشار ضعیف پرداخته و یژگی‌های هر کدام را بیان کنیم.

تیر برق فشار ضعیف

انواع تیر برق فشار ضعیف

پیش از آنکه به بررسی انواع تیر برق فشار ضعیف بپردازیم، ابتدا بهتر است به بررسی تیر برق فشار ضعیف پرداخته و ویژگی‌های این تیرهای برق را بیان کنیم. یکی از انواع تیرهای برق که کاربرد زیادی در انتقال برق شهری دارد، تیر برق فشار ضعیف است. در واقع، تیر برق فشار ضعیف سازه و تیری مستحکم است که وظیفه ثابت نگه داشتن کابل‌های برق فشار ضعیف را برعهده داشته و کاربرد زیادی در موارد انتقال برق شهری دارد. این تیرها از جنس های مختلفی از جمله چوب، فولاد و بتن ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند.

تیر برق‌های فشار ضعیف دارای مشخصات مختلفی هستند که در انتخاب و استفاده از آن‌ها باید به این موارد و مشخصات توجه کرده و آن‌ها را در اولویت قرار داد. برخی از مهم‌ترین مشخصات تیر برق‌های فشار ضعیف شامل جنس تیر برق، ارتفاع تیر برق، قطر تیر برق و نوع اتصال تیر برق می‌شوند. در حالت کلی، تیرهای برق می‌توانند از مواد مختلفی مانند چوب، فولاد، بتن و کامپوزیت ساخته شده و مورد استفاده قرار گیرند.

ارتفاع تیرهای برق فشار ضعیف نیز باید متناسب با فاصله بین دو تیر برق مجاور تعیین شده و قبل از نصب، اندازه‌گیری و تعیین شود. قطر تیرهای برق نیز یکی دیگر از مشخصه‌های تاثیرگذار است که باید متناسب با وزن سیم ها و کابل‌های برق و بار وارد بر آن‌ها تعیین شود. نوع اتصال تیر برق هم یکی از عوامل تاثیرگذار بوده که تاثیر کمتری نسبت به سایر مشخصه‌ها داشته اما باز هم مهم و تاثیرگذار است. از آنجا که می‌توان تیرهای برق را به روش‌های مختلفی به یکدیگر متصل کرد، اطلاع از روش اتصال تیرها نیز می‌تواند مهم و تاثیرگذار باشد.

تیرهای برق فشار ضعیف دارای مزایا زیاد و متنوعی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طول عمر زیاد، مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و ضربه و قابلیت بازیافت اشاره کرد. اگر چه تیرهای برق فشار ضعیف دارای مزایا فراوانی هستند اما معایبی نیز دارند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از جمله مهم‌ترین معایب تیرهای برق فشار ضعیف می‌توان به فیمت بالاتر نسبت به تیر برق چوبی و فولادی، وزن سنگین و نصب دشوار این نوع تیرهای برق اشاره کرد.

انواع تیر برق فشار ضعیف

پایه تیر برق فشار ضعیف

همان‌طور که گفته شد، یکی از پرکاربردترین انواع تیرهای برق، تیرهای برق فشار ضعیف هستند. تیر برق‌های فشار ضعیف، تیر برق‌هایی هستند که برای انتقال برق با ولتاژ کمتر از 1 کیلوولت استفاده می‌شوند. این نوع تیر برق‌ها معمولاً در داخل شهرها و مناطق مسکونی استفاده شده و کاربرد دارند. تیر برق‌های فشار ضعیف در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از این تیرهای برق فشار ضعیف دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود هستند.

انواع تیر برق فشار ضعیف عبارتند از:

۱. تیر برق چوبی

تیر برق چوبی یکی از قدیمی ترین انواع تیر برق فشار ضعیف و فشار متوسط است. این نوع تیر برق‌ها معمولا از چوب ساخته شده و در مناطقی که دسترسی به سایر مواد اولیه مانند فولاد و بتن دشوار است، استفاده می‌شوند. تیر برق‌های چوبی دارای مزایایی مانند وزن سبک، قیمت مناسب و سهولت در نصب ههستند. با این حال، این تیر برق‌ها در برابر خوردگی، آتش‌سوزی و فرسایش مقاومت نسبتا کمی داشته و طول عمر پایینی دارند.

۲. تیر برق فولادی

تیر برق فولادی نیز یکی از رایج‌ترین انواع تیر برق است که از جنس فولاد بوده و از فولاد ساخته شده است. این نوع تیر برق دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و آتش‌سوزی بوده و طول عمر نسبتا بالایی دارد. تیر برق‌های فولادی دارای مزایایی مانند مقاومت بالا، دوام و عمر طولانی و قابلیت استفاده در محیط های مختلف هستند. با این حال، این تیر برق‌ها نیز دارای معایبی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وزن بیشتر این نوع تیر برق‌ها نسبت به تیر برق‌های چوبی، قیمت بالا تیر برق‌های فولادی فشار ضعیف و هزینه نصب بیشتر آن‌ها اشاره کرد.

۳. تیر برق بتنی

تیر برق بتنی یکی دیگر از انواع تیر برق فشار ضعیف است که از بتن ساخته شده و دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، آتش‌سوزی و زلزله است. تیر برق‌های بتنی فشار ضعیف پرکاربردترین نوع تیر برق فشار ضعیف به شمار رفته و استفاده زیادی در شهرها برای انتقال برق به نقاط مختلف دارند. تیر برق های بتنی دارای مزایایی مانند مقاومت بالا، دوام و طول عمر طولانی و قابلیت استفاده در محیط‌ها و شرایط مختلف هستند. با این حال، این تیر برق‌ها نیز دارای معایبی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وزن زیاد این تیر برق‌ها و هزینه نصب بالا اشاره کرد.

۴. تیر برق کامپوزیت

تیر برق کامپوزیت یک نوع تیر برق فشار ضعیف جدید است که از مواد کامپوزیتی مانند فیبر کربن و الیاف شیشه ساخته شده و دارای مقاومت نسبتا بالایی در برابر خوردگی، آتش‌سوزی و زلزله است. تیر برق‌های کامپوزیت فشار ضعیف دارای مزایایی مانند مقاومت بالا، طول عمر طولانی، وزن سبک و قابلیت استفاده در محیط های مختلف بوده ولی دارای معایبی نیز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت بیشتر این نوع تیر برق‌ها نسبت به تیر برق‌های چوبی، فولادی و بتنی اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین انواع تیرهای برق برای انتقال برق شهری، تیر برق فشار ضعیف است. تیر برق فشار ضعیف نیز دارای انواع مختلفی است که تحت عنوان انواع تیر برق فشار ضعیف بیان می‌شوند. انواع تیر برق‌های فشار ضعیف شامل تیر برق فشار ضعیف چوبی، فولادی، بتنی و کامپوزیت بوده که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع تیر برق فشار ضعیف پرداخته و یژگی‌های هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

1169 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط