مفتول آلومینیوم و مشخصات و کاربردهای آن

مفتول آلومینیوم و کاربردهای آن

804 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید مفتول آلومینیوم چیست و چه کارایی در صنایع دارد؟ مفتول‌های آلومینیومی که تحت عنوان راد آلومینیوم نیز شناخته می‌شوند، در ساخت رساناهای هوایی بیش‌ترین کاربرد را دارند. این مقطع با استفاده از دو نوع مواد اولیه استاندارد درجه یک (فابریک) و استاندارد درجه دو (آلیاژی) به شیوه اکستروژن طراحی و تولید می‌شود. در ادامه این راهنما با راد آلومینیوم و کاربردهای آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معرفی مفتول آلومینیوم

مفتول آلومینیوم

مفتول‌های آلومینیومی از جمله ابزار پرکاربرد و معروف در صنایع مختلف هستند. انواع مختلف این محصول در قطرهای متنوع بسته به نیاز صنعت‌گران در بازار موجود است. از جمله کاربرد این تجهیزات در صنعت تولید لوازم الکتریکی است. سیم‌های مفتولی مذکور دارای طراحی ویژه‌ای هستند که هر کدام از آن‌ها خواص منحصربه‌فرد خود را دارند. از این تجهیزات می‌توان برای طراحی و ساخت ابزارآلات صنعتی مختلف بهره‌گیری کرد.

کاربرد این تجهیزات محدود به موارد مشخصی نیست؛ چرا که این تجهیزات طیف کاربرد گسترده‌ای داشته و به عنوان مواد اولیه پرمصرف در تولید قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزون بر این، فرآیند طراحی و ارائه این تجهیزات بر اساس رعایت استانداردهای مختلفی انجام می‌شود. برخی از مدل‌های سیم‌های مفتولی دارای روکش محافظ (شیلد) خاصی بوده و مدل‌های دیگر بدون پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا باید از مفتول آلومینیوم استفاده کرد؟

سیم و کابل از جمله تجهیزات پر کاربرد در صنعت برق هستند که به واسطه آن‌ها می‌توان جریان الکتریکی را به اماکن مورد نیاز انتقال داد. نوع و قطر سیم‌ها و کابل‌ها بسته به نیاز متفاوت است. در حقیقت، به دلیل کاربردی بودن سیم در صنایع مختلف، این محصول به عنوان یکی از ضروری‌ترین کالاها محسوب می‌شود. اگر سیم‌ها بر اساس استانداردهای مربوطه تولید نشوند یا این که فرآیند تولید آن‌ها به صورت انبوه صورت نگیرد، بخش بزرگی از صنایع دچار خسارات شدید خواهد شد.

مس بهترین نوع رسانا بوده و در پروسه تولید انواع سیم و کابل نقش پررنگی را ایفا می‌کند. اما امروزه به دلیل گران‌تر شدن قیمت مس، تولیدکنندگان این حوزه همواره به دنبال پیدا کردن راهی هستند که بتوانند به جای مس از سایر عناصر بهره‌گیری نمایند.

آلومینیوم از جمله عناصر در دسترس و ارزان‌تر نسبت به مس بوده که می‌توان روی کاربردهای آن حساب باز کرد. مفتول‌های آلومینیوم دارای روکش‌هایی از جنس فلز آلومینیوم بوده و با قطرهای متفاوت در بازار موجود هستند؛ در حقیقت می‌توان از قطرهای مختلف این محصول در صنایع ساخت و ساز، مخابرات و… استفاده نمود.

قطرهای ۲.۳۰ میلی‌متر، ۵.۵ میلی‌متر، ۹ میلی‌متر و ۱۲ میلی‌متر از جمله قطرهای رایج در بازار هستند. لازم به ذکر است سیم‌هایی که با استفاده از آلومینیوم تولید می‌شوند، از خاصیت جوش‌پذیری بسیار خوبی برخوردار بوده و در برابر دمای بالا مقاومت عالی از خود نشان می‌دهند. افزون بر این، میزان انعطاف‌پذیری مفتول‌های آلومینیومی نیز بالا بوده و همین ویژگی سبب شده است که محبوبیت زیادی بین صنعتگران پیدا کنند.

کاربردهای مفتول آلومینیوم

همان‌طور که گفته شد، کاربردهای مفتول‌های آلومینیومی طیف گسترده‌ای دارد؛ از این رو نمی‌توان کاربرد مشخصی برای این محصول برشمرد. از مفتول‌های آلومینیومی می‌توان به عنوان ماده اولیه تولید سایر ابزارآلات صنعتی بهره‌گیری کرد. در حالت کلی، عمده کاربرد تجهیزات مذکور در صنعت ساخت و ساز است. افزون بر این، مفتول‌های آلومینیومی در حوزه مخابرات، کابل‌سازی، صنایع الکترونیک، بستن قسمت‌های مختلف آرماتور، انواع مختلف توری، تولید سیم خاردار، بستن قالب برای بتن‌ریزی، اسکلت‌بندی و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که حتی از این محصول می‌توان در تولید انواع اسباب بازی نیز بهره‌گیری کرد.

ویژگی‌های مفتول آلومینیوم

  • از آن‌جایی که این محصول در برابر فشار و ضربه مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد، در صنعت خودروسازی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیم مفتول‌های آلومینیومی در مقایسه با سیم‌های دیگر از لحاظ مقاومت و دوام عملکرد بسیار بهتری دارند.
  • به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، از خاصیت شکل‌پذیری نیز برخوردار شده و امکان فرم‌دهی آن فراهم است.
  • حمل و نقل سیم مفتول‌های آلومینیومی به دلیل وزن سبکی که دارند، بسیار راحت است.

فرآیند تولید مفتول آلومینیومی به چه صورت است؟

مفتول آلومینیوم

پروسه طراحی و ساخت سیم‌های مفتولی با تقسیم آن به ابعاد بسیار کوچک مطابق استانداردهای لازم شروع می‌شود. در وهله بعدی، بسته به نوع مفتول از جنس آلومینیوم که دارای روکش بوده یا خیر، وارد فرآیند شکل‌دهی خواهد شد. چنان‌چه مفتول به پوشش محافظ نیاز داشته باشد، یک لایه PVC بر روی آن کشیده شده و بعد فرآیند تولید انبوه آغاز می‌گردد. در مرحله بعدی سیم‌های تولید شده دورتادور یک قرقره بسته‌بندی خواهند شد.

لازم به ذکر است سیم مفتول‌هایی که دارای یک لایه روکش هستند، مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ‌زدگی و نفوذ رطوبت و آب از خود نشان می‌دهند. در حقیقت، همین مزیت‌هایی که برای این محصول برشماردیم باعث شده است که طیف کارایی گسترده‌ای داشته باشد. سیم‌های افشان برای انتقال جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند،

اما مفتول‌هایی که با استفاده از آلومینیوم تولید شده‌اند علاوه بر ساخت لوازم الکترونیکی در صنایع دیگر هم‌چون ساخت تجهیزات لوله‌های آب‌کشی نیز کاربرد دارند. این مفتول‌ها را می‌توان با میانگین قطر داخلی ۷۰ سانتی‌متر، میانگین قطر خارجی ۱۹۰ سانتی‌متر و میانگین ارتفاع ۱۳۰ الی ۱۴۰ سانتی‌متر در بازار خریداری نمود. ناگفته نماند که با ابعاد مذکور، وزن کلاف مفتول حدوداً ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلوگرم محاسبه می‌شود. این وزن و ابعاد مربوط به کویل بوده ولی بر حسب نیاز مشتری می‌توان ابعاد و وزن مفتول را تغییر داد.

سخن پایانی

مفتول آلومینیومی از جمله تجهیزات پر کاربرد در صنایع مختلف بوده که عمده مصارف آن در صنایع ساخت و ساز، خودروسازی و برق است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این تجهیزات دارید؟ تجربه استفاده از مفتول‌های آلومینیومی را دارید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را پیرامون مفتول‌های آلومینیومی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

804 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط