انواع پست هوایی

انواع پست های هوایی؛ ویژگی‌ها، مزایا و نکات نصب

345 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا با انواع پست های هوایی آشنایی دارید؟ به نظر شما در زمان نصب انواع مختلف پست‌هایی هوایی بایستی به چه مواردی توجه داشت؟ پست‌های هوایی مجموعه‌‌ای از تجهیزات حائز اهمیتی هم‌چون ترانسفورماتور، کات اوت فیوز، تابلوی فشار ضعیف، برقگیر و… بوده که برای توزیع برق در هوای آزاد نصب شده و ما در این راهنما قصد داریم اطلاعاتی را پیرامون این موضوع به شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع پست های هوایی بدانید!

انواع پست های هوایی

انواع پست های هوایی به فیدرهای فشار متوسط اتصال پیدا کرده و منجر به کاهش ولتاژ فشار متوسط و تبدیل آن به ولتاژ مصرف خواهند شد. ناگفته نماند که سطوح ولتاژی فشار متوسط در شبکه‌های برق کشور ما 11، 20 و 33 کیلو ولت بوده که از بین این موارد شبکه 20 کیلو ولت گستردگی بیش‌تری دارد. در مقابل، شبکه‌های 11 و 33 کیلو ولتی نیز کارایی بیش‌تری در شهرهای جنوبی کشور ما دارند.

استفاده از پست‌های هوایی یکسری مزیت را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته که از جمله این مزایا می‌توانیم به کاهش اقتصادی تلفات، برطرف نمودن مشکل ناشی از عدم تعادل جریان در فیدرهای فشار ضعیف طولانی، متعادل‌سازی بار ترانسفورماتورها به علت کاهش تعداد مشترکین تحت پوشش هر کدام از ترانسفورماتورها، کاهش بهینه هزینه‌های مرتبط با تعمیرات و نگه‌داری فیدرهای فشار ضعیف، بهبود کیفیت برق با جداسازی مشترکین، برطرف نمودن مشکلات افت ولتاژ در فیدرهای فشار ضعیف طولانی و همچنین کاهش انتشار اختلالات اشاره داشته باشیم.

علاوه بر این، بهره‌گیری از شبکه فشار ضعیف به صورت اصولی یکسری امتیازات دیگری هم‌جون رفع مشکلات حریم در شبکه‌های فشار متوسط، ، افزایش قابلیت اطمینان شبکه به واسطه مانور در سطح فشار ضعیف، افزایش ضریب بهره‌برداری ترانسفورماتورهای شبکه از طریق ایجاد پوشش موثر در ناحیه سرویس‌دهی ترانسفورماتور، بهبود زیباسازی شهر از طریق کاهش تعداد ترانسفورماتورهای نصب شده و همچنین پایین بودن هزینه‌های احداث نسبت به شبکه‌های فشار متوسط را نیز در پی خواهد داشت. اکنون که با چیستی و مزایای انواع پست های هوایی آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به بررسی مدل‌های مختلف شبکه‌های مذکور بپردازیم:

انواع پست های هوایی

در حالت کلی می‌توان شبکه‌های هوایی مختلف را به دو دستة زیر طبقه‌بندی کرد:

  • پست هوایی در انتهای خط؛
  • پست هوایی در وسط خط.

این دو مدل شبکه هوایی از جهاتی مشابه هم هستند و اصلی‌ترین تفاوتی که می‌توان بین آن‌ها قائل شد در نحوة آرایش اجزای مختلف پست خواهد بود. یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در انواع پست های هوایی مد نظر داشت، خشک بودن و عدم وجود هرگونه موانع هوایی نظیر درخت‌های بلند است. افزون بر این، محل احداث بایستی که از لحاظ راه‌های دسترسی نیز مناسب باشد تا در زمان نصب هیچ‌گونه مشکلی رخ ندهد.

مهم‌ترین نکات نصب انواع پست های هوایی

پست های هوایی

پست‌های هوایی متشکل از تجهیزات و اجزای گوناگونی هستند که هر یک از آن‌ها بایستی به صورت جداگانه و مطابق با اصول نصب شوند؛ لذا در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات نصب اجزای پست هوایی می‌پردازیم:

نکات نصب ترانسفورماتور قدرت

در زمان نصب ترانسفورماتورهای قدرت در هر دو نوع پست هوایی بایستی که قبل از شروع فرآیند نصب، ترانسفومراتور از نظر ظاهری، اتصالات، سیلیکاژل، بوشینگ، سطح روغن و مواردی از این دسته به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. به منظور اتصال بوشینگ‌ها، بدنه و مابقی اتصالات می‌توان از کابلشو پرسی بهره برد. توجه داشته باشید که ترانسفورماتورهای قدرت در انواع مختلف پست‌های هوایی بایستی که چک لیست، بارنامة اصلی کارخانه سازنده به همراه ضمانت‌نامه را دارا باشند.

نکات نصب کات اوت فیوز و برقگیر

نحوة نصب برقگیر و کات اوت فیوز در دو مدل پست‌های هوایی که معرفی کردیم کمی با هم دیگر متفاوت است:

  1. پست هوایی در انتهای خط: در این نوع از انواع پست های هوایی، برقگیر بایستی در امتداد خط نصب شده و برای اتصال سیم خط به برقگیر از کلمپ انتهایی استفاده شود. قابل ذکر است که جزئیاتِ دستورالعمل نصب کات اوت فیوز در این نوع پست هوایی با نحوة اتصال در وسط خط مشابه است. لازم به ذکر است که برای استقرار کات اوت فیوز از یک کنسول با فاصلأ یک متری زیر کنسول استفاده می‌شود.
  2. پست هوایی در وسط خط: در این روش باید کات اوت فیوز و برقگیر بر روی دو عدد کنسول ۲.۴۴ متری نمره ۷ بر روی پایه بلندتر نصب شده و برای استقامت کنسول از دو تسه فلزی استفاده خواهد شد.

نکات مربوط به سیستم زمین در انواع پست های هوایی

سیستم زمین در انواع مختلف پست‌های هوایی دو مدل الکتریکی و حفاظتی بوده که مدل الکتریکی نزدیک پست و مدل حفاظتی با فاصلة 20 متری از چاه اجرا خواهد شد. ناگفته نماند که در فرایند اجرای سیستم زمین در هر دو مدل پست‌های هوایی، مقاومت چاه زمین حفاظتی کم‌تر از 2 اهم و زمین الکتریکی کم‌تر از 5 اهم خواهد بود.

نحوه نصب تابلوی فشار ضعیف در انواع پست‌های هوایی

از دیگر اجزای مهم در انواع پست‌های هوایی، تابلوی فشار ضعیف بوده که بایستی در ارتفاع 65 سانتی‌متری از سطح زمین و بر روی سکوی بتونی نصب شود. قابل ذکر بوده که ابعاد تابلوی فشار ضعیف بر حسب قدرت ترانسفورماتور محاسبه خواهد شد. اگر عرض تابلو کم‌تر از 70 سانتی‌متر باشد، درب آن یک تکه و اگر بیش از این مقدار باشد، درب آن به شکل دوتایی و از وسط به سمت طرفین به طور کامل باز شده و به همان حالت باقی می‌ماند. ضخامت ورق تابلوی فشار ضعیف نمره 2 در نظر گرفته شده و ویژگی‌های فنی آن باید از روی پلاک فلزی مورد بررسی قرار گیرد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با انواع پست های هوایی به بررسی مهم‌ترین نکات نصب تجهیزات در هر یک از پست‌های مذکور پرداختیم و دانستیم که امکان نصب پست هوایی در انتهای خط و در وسط خط فراهم بوده و عمده تفاوتی که این دو پست دارند در نحوة نصب برقگیر و کات اوت فیوز است. استفاده از شبکه‌های هوایی می‌تواند امتیازات زیادی را به ارمغان آورد که یکی از مهم‌ترین امتیازات آن کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهد بود. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع پست‌های هوایی برای ما بنویسید.

345 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط