انواع کابل ارتباطی پست هوایی

انواع کابل ارتباطی در پست هوایی؛ نگاهی بر چیستی و ویژگی‌ها

272 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا با انواع کابل ارتباطی در پست هوایی آشنایی دارید؟‌به نظر شما از کابل‌های ارتباطی در پست‌های هوایی به چه منظور استفاده می‌شود؟‌ کابل‌های ارتباطی نمونه‌ای از تجهیزات مصرفی در پست‌های هوایی هستند که همان‌طور از نام آن‌ها پیداست، برای برقراری ارتباط مابین ترانسفورماتور و تابلوی فشار ضعیف و فیدرهای خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ما نیز در این راهنما قصد داریم به بررسی این تجهیزات بپردازیم.

هر آنچه که باید درباره انواع کابل ارتباطی در پست هوایی بدانید!

انواع کابل ارتباطی در پست هوایی

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های ارتباطی از جمله تجهیزاتی هستند که در پست‌های هوایی نقش ارتباطی را بر عهده داشته و مسئولیت برقراری ارتباط مابین ترانسفورماتور و تابلوی فشار ضعیف و فیدرهای خروجی را بر عهده دارند. معمولاً این دسته از کابل‌ها از نوع کابل خشک بوده و به همراه عایق پی وی سی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر بوده که سطح مقطع این مدل از کابل‌ها با در نظر گرفتن توانی که ترانسفورماتور داشته انتخاب خواهد شد. افزون بر این، بار متصل به فیدر خارجی نیز بر تعیین سطح مقطع کابل‌های ارتباطی موثر خواهد بود.

پست هوایی چیست؟

همان‌طور که گفته شد انواع کابل ارتباطی در پست هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما سوال اینجاست که پست هوایی دقیقاً چیست؟ پست‌های توزیع هوای شبکه‌هایی هستند که در آن‌ها تغییر سطح ولتاژ و تبدیل انرژی برق به سطوح ولتاژ قابل استفاده برای مشترکین صورت می‌گیرد. در حالت کلی، پست‌های توزیع به دو مدل زمینی و هوایی هستند که در آن‌ها شاهد تجهیزاتی نظیر کلیدها، ترانسفورماتورها، ادوات حفاظتی، اندازه‌گیری و… هستیم که وظیفة مجموع آن‌ها انتقال یا تبدیل انرژی الکتریکی است.

به بیان ساده آن دسته از پست‌های توزیع که تجهیزاتشان در هوای باز و روی پایه قابل نصب باشد تحت عنوان پست هوایی یا ترانس هوایی شناخته می‌شوند. ناگفته نماند که پست‌های هوایی یک ظرفیت از پیش تعیین شده و مشخص داشته که این ظرفیت بر حسب حداکثر باری که پست بتواند آن را تأمین کند مشخص خواهد شد.

نگاهی بر انواع کابل ارتباطی در پست هوایی

کابل برق NYY

همان‌طور که گفته شد انواع کابل ارتباطی در پست هوایی از جمله تجهیزات تشکیل‌دهندة این پست‌ها هستند که معمولاً از نوع خشک انتخاب می‌شوند. همة ما به خوبی می‌دانیم که کابل‌ها از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین لوازم الکتریکی در صنعت برق هستند که مصارف بسیار زیادی دارند. امکان تقسیم‌بندی کابل‌ها بر حسب ساختار، ابعاد، کاربرد، برند سازنده و کیفیت به مدل‌های مختلفی وجود دارد؛ به عنوان مثال کابل‌های خشک نمونه‌ای پرکاربرد از انواع کابل‌ها به حساب می‌آیند که از یک یا چند رشته مفتول مسی تشکیل‌ شده‌اند. رشته‌های مفتولی مسی در این کابل‌ها به شکل منظم در کنار هم دیگر قرار داده شده و مجموع این رشته‌ها باعث افزایش رسانایی کابل خواهد شد.

ناگفته نماند که کابل‌های خشک به علت برخورداری از رشته‌های مفتولی تحت عنوان کابل ثابت یا غیر قابل انعطاف نیز مشهور بوده و عمدتاً از آن‌ها در مصارفی که به کابل‌هایی با تحرک بالا و انعطاف‌پذیری زیاد نیاز باشد استفاده نخواهد شد.

انواع کابل ارتباطی در پست هوایی؛ نگاهی بر مدل‌های مختلف کابل خشک

کابل خشک NYRY

  • دسته‌ای از انواع کابل خشک تحت عنوان کابل‌های برق NYY در بازار موجود بوده که با استفاده از یک لایه زره محافظ به صورت ایمن عایق‌بندی می‌شوند. قابل ذکر بوده که زره استفاده شده در این نوع کابل‌ها معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم است. از دیگر ویژگی‌هایی که برای این مدل از انواع کابل ارتباطی در پست هوایی می‌توان برشمرد، این است که طراحی و ساخت آن‌ها مطابق با استاندارد VDE انجام شده و به همین علت ایمنی بالایی داشته و در عین حالت بهای تمام شدة آن‌ها نیز مقرون به صرفه بوده و موجب کاهش مجموع هزینه‌های پروژه می‌شود.
  • نمونة دیگری از انواع کابل ارتباطی تحت عنوان کابل خشک NYRY وجود داشته که ساختار بسیار منحرصبه‌فردی داشته و به همین خاطر مصارف گسترده‌ای دارند؛ به عنوان مثال می‌توان از آن‌ها برای تأمین انرژی الکتریکی در پست‌ای هوایی داخل و خارج انواع مجتمع‌ها بهره برد. افزون بر این، کابل‌های مذکور در ساختمان‌سازی و برج‌سازی نیز کارایی داشته و اصلی‌ترین امتیازِ استفاده از آن‌ها، امکان بهره‌برداری از این تجهیزات در تمامی محیط‌های مرطوب و خشک است.

فرایند اتصال کابل ارتباطی ترانسفورماتور به تابلو

  • برای استفاده از انواع کابل ارتباطی در پست هوایی به منظور اتصال ترانسفورماتور به تابلوی فشار ضعیف بایستی که در قدم اول کابل مطابق با قدرت ترانس با طول 12 متر انتخاب شود.
  • در گام دوم پوستة کابل به میزان 30 سانتی‌متر از روی سطح آن جدا شده و بعد به اندازة عمق کابلشو لخت می‌شود.
  • پس از پرس کابلشوی مسی و آرایش رشته‌های کابل به واسطه شمش مسی، اتصال و ارتباط بین کابل و بوشینگ‌های ترانسفورماتور برقرار خواهد شد.
  • نحوة اتصال انواع کابل ارتباطی در پست هوایی در بخش بالای پایه باید به صورتی انجام شود که از وارد شدن وزن کابل بر روی بوشینگ جلوگیری به عمل آید. در راستای چنین هدفی بایستی که کابل مورد نظر حدوداً 20 سانتی‌متر از سطح بوشینگ بالاتر بوده و بر روی پایه‌ها با استفاه از راک تک خانه نصب شود.
  • کابل بعد از عبور از لوله گالوانیزه 3 متری از زیر زمین وارد سکوی بتونی شده و در نهایت با رعایت ترتیب فازها به کمک کابلشو روی کلید اصلی و شینه نول محکم می‌شود.
  • برای جلوگیری از وارد شدن فشار به شینه نول و کلید بهتر است که کابل با استفاده از بست‌های مناسب به تابلو محکم گردد.
  • اگر تابلو روی سکوی فلزی مصل سکوی ترانسفورماتور قرار داده شود، کابل از محل سکو و به کمک دریچه‌های روی تابلو به داخل آن برده می‌شود. در چنین حالتی بایستی که کابل در چند نقطه قبل از ورود به تابلو محکم شده تا وزن آن به کلید اصلی فشار وارد نکند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با انواع کابل ارتباطی در پست هوایی به فرایند نصب این کابل به منظور برقراری ارتباط بین ترانسفورماتور و تابلو نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌های ارتباطی در پست‌های هوایی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد کابل ارتباطی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

272 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط