مشخصات تجهیزات پست هوایی

مشخصات تجهیزات پست هوایی؛ بررسی ویژگی‌ها و معیارهای فنی

348 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید پست توزیع برق هوایی چیست و چه تجهیزاتی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ با مشخصات تجهیزات پست هوایی آشنایی دارید؟ پست‌های برق به دو دسته اصلی زمینی و هوایی قابل تقسیم‌بندی هستند که ما در این راهنما قصد داریم به بررسی پست‌های هوایی و مشخصات تجهیزات تشکیل‌دهندة آن بپردازیم. چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیش‌تر یپرامون تجهیزات پست‌های هوایی هستید، از شما دعوت می‌شود در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره تجهیزات پست هوایی بدانید!

تراسفورماتور قدرت از تجهیزات پست هوایی

آخرین مرحلة تغییر سطح ولتاژ و تبدیل برق به سطوح ولتاژ قابل مصرف در پست‌های توزیع صورت می‌گیرد. در حالت کلی می‌توان پست‌های توزیع برق را بر اساس کاربردی که داشته به دو دستة زمینی و هوایی تقسیم‌بندی نمود. استفاده از پست‌های هوایی مزیت‌های بسیار زیادی را در پی دارد؛ به عنوان مثال به کمک پست‌های هوایی هزینه سرمایه‌گذاری اولیه به طرز قابل توجه‌ای کاهش پیدا می‌کند. برای نصب و اجرای پست‌های هوایی و در نهایت بهره‌برداری از آن‌ها بایستی که در قدم اول با مشخصات تجهیزات تشکیل‌دهندة آن آشنا شویم.

قبل از این که به سراغ بررسی ویژگی‌های تجهیزات پست هوایی برویم، خوب است که برای درک بهتر، معنای مفاهیمی نظیر پست، پست هوایی، ظرفیت پست و فیدر را بدانیم:

  • پست: مجموعه‌ای از تجهیزات قدرت است که شامل ترانسفورماتور، کلید، ادوات حفاظتی، اندازه‌گیری و مواردی از این دسته شده و وظیفة مجموع آن‌ها انتقال یا تبدیل انرژی الکتریکی است؛
  • پست هوایی:‌ پست‌های هوایی در واقع ترانس‌هایی بوده که تجهیزات تشکیل‌دهندة آن‌ها در هوای باز و روی پایه نصب خواهد شد؛
  • ظرفیت پست: مفهوم بعدی که بایستی بدانید ظرفیت پست بوده و بیان‌کننده حداکثر باری است که پست هوایی قادر به تأمین آن باشد؛
  • فیدر: منظور از فیدر خطوط ورودی و خروجی پست است.

ویژگی‌های تجهیزات پست هوایی

مشخصات تجهیزات پست هوایی و معیارهای فنی

اکنون که مفاهیم اولیه را می‌شناسیم، در ادامه به شرح تجهیزات پست هوایی به تفکیک خواهیم پرداخت:

ترانسفورماتور قدرت

اولین و مهم‌ترین دستگاهی که در پست‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترانسفورماتور قدرت است. ظرفیت ترانس قدرت در پست‌های هوایی بر اساس ظرفیت پست تعیین شده و از جمله پرکاربردترین ترانس‌های قدرت در پست‌های هوایی می‌توان به نوع روغنی به همراه سیستم خنک‌کنندگی گردش طبیعی هوا و نوع خشک به همراه عایق رزینی اشاره داشت.

تابلو فشار ضعیف

از دیگر تجهیزات پست هوایی می‌توان به تابلو فشار ضعیف اشاره داشت که از آن به منظور حفظ تجهیزات کلیدزنی و همچنین اندازه‌گیری عوامل محیطی و جوی بهره‌گیری می‌شود. تابلوهای فشار ضعیف متشکل از بخش‌های مختلفی هم‌چون کلید اتوماتیک ورودی، دستگاه‌های اندازه‌گیری جریان و ولتاژ، روشنایی معابر و خروجی هستند. قابل ذکر بوده که ابعاد و ویژگی‌های این تجهیز هوایی بر اساس نوع و ظرفیت کلیدها و سایر تجهیزات نصب شده درون تابلو تعیین خواهد شد.

برقگیر

یکی دیگر از تجهیزات تشکیل‌دهنده پست‌های هوایی که به احتمال زیاد نام آن به گوشتان آشنا باشد، برقگیر است. برقگیر نوعی تجهیز بوده که وظیفه اصلی آن حفاظت از ترانسفورماتور و سایر تجهیزات پست هوایی در مقابل امواج سیار ناشی از صاعقه و کلیدزنی است؛ به همین خاطر آن را در سمت فشار قوی ترانسفورماتور نصب خواهند کرد.

کات اوت فیوز

کات اوت فیوز یکی دیگر از تجهیزات تشکیل‌دهنده پست‌های هوایی بوده که وظیفه آن تقریباً مشابه با برقگیر است، با این تفاوت که کات اوت فیوز می‌تواند از ترانسفورماتور و سایر تجهیزات در پست در مقابل جریان‌های ناشی از اتصال کوتاه حفاظت نماید. قابل ذکر بوده که کات اوت فیوز نیر هم‌چون برقگیر در طرف فشار قوی ترانسفورماتور نصب خواهد شد.

کابل‌های ارتباطی

از دیگر تجهیزات مهم در پست‌های هوایی، کابل‌های ارتباطی هستند که برای برقراری ارتباط مابین ترانسفورماتور و تابلوی فشار ضعیف و همچنین فیدرهای خروجی پست مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر بوده که اکثر کابل‌های ارتباطی در پست‌های هوایی از نوع خشک به همراه روکش پی وی سی هستند.

معیارهای فنی تجهیزات پست هوایی

پست‌های هوایی از نظر محل احداث به دو دسته پست هوایی در انتهای خط و وسط خط قابل تقسیم‌بندی هستند. اصلی‌ترین تفاوتی که بین این دو پست وجود داشته مربوط به نحوه نصب و اجرای تجهیزات مختلف تشکیل‌دهندة آن‌ها است. یکی از مهم‌ترین معیارهای فنی که بایستی در رابطه با تجهیزات و محل احداث پست‌های هوایی مد نظر داشته باشید، ظرفیت پست است. همان‌طور که گفته شد منظور از ظرفیت پست در حقیقت میزان باری بوده که پست هوایی بتواند آن را تأمین کند. به طور معمول تعیین ظرفیت پست بر اساس برآورد بارهای متصل به آن صورت می‌گیرد.

بارهای الکتریکی را می‌توانیم بر حسب نوع مصرف‌کننده به سه دسته اصلی بارهای مسکونی (شهری و حومه شهری، روستایی)، بارهای تجاری (مناطق مرکز شهر، مراکز خرید)  و بارهای صنعتی (کارخانجات بزرگ و کوچک) تقسیم‌بندی کنیم. این مصرف‌کنندگان از ظرفیت کامل تجهیزات الکتریکی که در اختیار دارند به صورت همزمان استفاده نمی‌کنند؛ از این رو بار مصرفی توسط آن‌ها در ساعات مختلف شبانه روز متغیر است. در نتیجه، برآورد بار نیازمند مطالعه دقیق آماری بارهای متصل به پست هوایی و تغییرات آن به ازای ساعات مختلف شبانه روز انجام خواهد شد.

از دیگر فاکتورهای موثر در تعیین ظرفیت پست و تجهیزات پست هوایی، رشد بار بوده و در انتخاب ظرفیت پست بایستی که توانایی آن در تأمین اضافه بارهای ناشی از گسترش‌های آینده شبکه مورد بررسی قرار گیرد.  در پست‌های هوایی منظور از از ظرفیت پست، ظرفیت ترانسفورماتور قدرت نصب شده در آن است. ناگفته نماند که ظرفیت ترانسفورماتور قدرت می‌بایست بزرگ‌ترین مقدار نزدیک به بار برآورد شده از بین مقادیر ۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۱۲۵،  ۱۵۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۳۱۵ و ۴۰۰ کیلوولت آمپر انتخاب شود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با تجهیزات پست هوایی به بررسی ظرفیت پست و معیارهای فنی در رابطه با آن پرداختیم. پست هوایی از جمله انواع پست‌های توزیع برق بوده که می‌توان از آن در راستای برق‌رسانی به اماکن مختلف بهره‌گیری کرد. تجهیزات پست هوایی شامل ترانسفورماتور، برقگیر، کات اوت فیوز، کابل ارتباطی، تابلو فشار ضعیف و… است که هر یک از آن‌ها دارای مشخصات و شیوه اجرای مخصوص به خود هستند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تجهیزات نصب شده در پست‌های هوایی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

348 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط