انواع کابلشو

انواع کابلشو؛ چیستی و اهمیت استفاده از هریک

1079 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

در سیم کشی برق ساختمان معمولاً از دو روش استفاده می‌شود: روکار و توکار. که در هر کدام از این روش‌ها از انواع کابلشو مخصوص باید استفاده کرد. در روش توکار، سیم کشی به طور مستقیم زیر گچ دیوار انجام می‌شود و برای آن باید از سیم‌های مخصوص چند لایه عایق PVC یا لوله‌های خرطومی استفاده کرد. در سیم کشی روکار هم می‌توان هر کدام از این سیم‌ها یا لوله‌ها را به کار برد. اگر هم لازم بود اتصالی بین کابل‌ها برقرار شود، می‌توان از کابلشو استفاده کرد. در این مقاله با انواع کابلشو بیشتر آشنا می‌شویم. با تکه کابل همراه باشید.

کابلشو چیست؟

کابلشو چیست

حتماً این سوال برایتان پیش آمده که کابلشو چیست؟ برای اتصال دو یا چند ناحیه الکتریکی از دستگاه کابلشو استفاده می‌شود که به آن کانکتور الکتریکی نیز گفته می‌شود. اتصال دهنده‌ها برای اتصال دائمی و موقتی کاربرد دارند. در بازار کابلشو با نام وایرشو یا Cersim نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید که همه گیره‌های باتری ماشین، کابلشو هستند.

کابلشو در بازار با نام Cersim یا وایرشو شناخته می‌شود. این قطعات برای اتصال سیم به تجهیزات الکتریکی و حتی به سطوح و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود. حتی تمام گیره‌های باتری ماشین کابلشو هستند. برخی از مناطق اتصال به صورت ثابت و با اتصال مستقیم به یکدیگر متصل نمی‌شوند. وایرشوهایی که در این مواقع به کار می‌روند، یک پوشش محافظ برای جلوگیری از ضربه یا آسیب به دو شاخه‌ها و کابل‌ها دارند.

اهمیت استفاده از کابلشو

در گذشته برای اتصال سیم‌ها و هادی‌ها به محل مورد اتصال، باید تمام سیم‌ها به صورت مستقیم به یکدیگر پیچیده می‌شدند تا اتصال الکتریکی برقرار شود. البته برای ثابت نگه داشتن این اتصال، باید از چسب برق استفاده کرد اما این روش بسیار خطرناک بود و اصلا ایمنی نداشت! به تدریج با پیشرفت علم و صنعت برق، ابزارها و قطعاتی جایگزین این روش شد.

یکی از این قطعات، کابلشوها هستند که کمک می‌کند ایمنی لازم در اتصالات الکتریکی برقرار شود. امروزه در دستگاه‌های مختلف از انواع کابلشو استفاده می‌شود. کابلشو علاوه بر انتقال و ایجاد جریان می‌تواند از قطع شدن اتصال هم به خوبی جلوگیری کند.

نکات ایمنی هنگام استفاده از کابلشو

استفاده از کابلشو نامناسب باعث قطع برق یا گرمای بیش از حد می‌شود که این امر آسیب جدی به تجهیزات الکتریکی وارد می‌کند و هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. انواع کابلشو وجود دارد و هر کدام به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استفاده از آن‌ها راحت باشد و نیازی به تعمیر و نگهداری آسان ندارند. از این جهت استفاده از کابلشو، کاربرد گسترده‌ای در صنعت برق دارد.

دستگاه کابلشو را با توجه به جنس سیم انتخاب می‌کنند. نوع مسی برای کاهش قطر و از جایی به جای دیگر استفاده می‌شود.  برخی از کابلشو‌ها از آلومینیوم ساخته شده‌اند و با سیم آلومینیومی استفاده می‌شوند. از نوع دارای پوشش PVC برای محافظت در برابر شوک الکتریکی یا اتصال کوتاه، استفاده می‌شود.

انواع کابلشو

بر روی هر کابلشو علائمی حک شده است اعم از مقطع هادی مناسب برای کابلشو، قطر سوراخ متناسب با پیچ و علامت اختصاری شرکت سازنده علاوه بر این کابلشو یا سرکابل از دو جنس مس برای کابل‌های مسی و آلومینیوم برای کابل‌هایی از جنس آلومینیوم است که هر کدام کاربرد خود را دارند و در ادامه به ترتیب ذکر شده‌اند:

کابلشو پرسی

کابلشو پرسی

کابلشو پرسی یکی از متداول‌ترین انواع کابلشو است که در مقایسه با مدل لحیمی و پیچی، ارجحیت بیشتری دارد و مطابق استاندارد DIN 46235 است و پس از اتصال بسیار محکم و با دوام می‌شود. معمولاً برای اتصال سیم‌های افشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل درون سر سیم داخل این وایرشو قرار می‌گیرد و سپس پرس می‌شود تا متصل گردد.

 

کابلشو پیچی

کابلشو پیچی

یکی دیگر از انواع کابلشو، کابلشو پیچی است که مطابق استاندارد IEC 61238 ، EN 50483 می‌باشند. این وایرشوها سرسیم‌های مخصوصی دارند که توسط 2 پیچ متصل می‌شوند. و با گشتاور مناسب پیچ‌ها برش خورده‌اند و نیازی به پرس ندارند.

 

کابلشو مسی

کابلشو مسی

این نوع کابلشوها از یک لوله مسی تشکیل شده‌اند که هیچگونه شکافی ندارند و درجه خلوص آن‌ها نزدیک به 99.5 درصد است. مطابق استاندارد DIN 46235 بوده و به همین علت بر اثر پرس شکافی بر روی آن ایجاد نمی‌شود. این کابلشوها انواع مختلفی دارند: مسی استاندارد، مسی دو سوراخه، مسی چهار سوراخه، مسی زاویه‌دار، مسی پیچی، بی‌متال.

اگر چنس محل اتصال با جنس هادی یکسان نباشد امکان دارد عمل اکسیداسیون رخ دهد و برای جلوگیری از آن از کابل بی‌متال استفاده باید کرد.

 

کابلشو لحیمی

کابلشو لحیمی

کابلشوهای لحیمی به لحاظ اتصال با دیگر انواع کابلشو تفاوت دارند. در این کابلشوها سرسیم و سرکابل به هم لحیم می‌شوند. اما نکته مهم نحوه لحیم کاری است که باید تمیز، با دقت و با استفاده از سیم‌های لحیم مخصوص اتصالات برقی انجام شود در این نوع کابلشوها، کابل به جای قرارگیری درون سرسیم، در سر کابل به هم لحیم می شوند. و هوا بین کابل و کابلشو محبوس نشود تا کابل و سرسیم کاملا هم از لحاظ الکتریکی و هم از لحاظ مکانیکی به هم متصل باشند.

نکات مهم هنگام خرید کابلشو

  • مرغوبیت و کیفیت سرسیم مهم است و باید ماندگاری بالا داشته باشد. در هنگام خرید آن‌ها به ظاهر سر سیم و کابل شو توجه کنید.
  • هیپ گونه پلیسه روی کابلشو مشاهده نشود و انتهای سیم هم باید ظاهری کاملاً یکدست داشته باشد. البته مرغوبیت تنها به این عامل وابسته نیست اما بیشتر بودن طول لوله هم نشان دهنده ماندگاری و مرغوبیت آن است.
  • برقرار شدن یک اتصال مطمئن و بی‌نقص
  • داشتن ضخامت مناسب برای برقراری جریان الکتریکی مؤثر

در هنگام خرید این محصول نسبت به ظاهر و جنس آن حساس باشید و اطمینان حاصل کنید که اتصال بی نقص و با کیفیتی را برقرار می‌کند. به عنوان نکته پایانی باید بدانید که اگر می‌خواهید سرسیم را سیم افشان وصل کنید باید اتصال آن سالم و بدون نقص باشد. سطح مقطع کابل، جنس سیم و ساختمان، وضعیت مکانیکی کابل و…. را با دقت بررسی کنید.

جمع بندی

در این مقاله با انواع کابلشو آشنا شدیم. اگر نیاز به مشاوره برای انتخاب کابلشو مناسب دارید، با تکه کابل تماس بگیرد تا پشتیبانان شما را راهنمایی کنند و تصمیم بهتر بگیرید. نظرات و پیشنهادات خود را می‌توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1079 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط