اتصالات تابلو فشار متوسط

آشنایی با معیارها و ضوابط فنی اتصالات تابلو فشار متوسط

176 بازدید آموزش در صنعت برق

تابلو فشار متوسط از جمله تجهیزات کاربردی در صنعت برق بوده که موظف است در بازه تعیین شده ولتاژ، جریان مورد نیاز را تأمین کرده و همچنین در مواقع نیاز عمل قطع و وصل مدار را نیز انجام دهد. اما این تجهیزات به منظور کارکرد استاندارد می‌بایست به صحیح‌ترین شکل ممکن نصب و اجرا شوند. بدین منظور در این راهنما قصد داریم به معیارها و ضوابط فنی اتصالات تابلو فشار متوسط بپردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم اتصالات تابلوهای فشار متوسط

اتصالات تابلو فشار متوسط

فواصل هوایی، عایقی و خزشی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با اتصالات تابلوهای فشار متوسط مد نظر بوده این است که بین اجزای تشکیل‌دهنده این تابلوها می‌بایست فاصله کافی برقرار شود و هر یک از اجزا از لوازم مورد نیاز و شرایط مخصوص به خود برخوردار باشند. لازم به ذکر است هنگام قرارگیری اجزای مختلف در داخل تابلو بایستی فاصله خزشی تعیین شده و همچنین با در نظر گرفتن شرایط کار فاصله هوایی نیز رعایت گردد.

ترمینال‌ هادی‌های خروجی در اتصالات تابلو فشار متوسط

اولین نکته در رابطه با ترمینال‌ها این است که تجهیزات مذکور باید برای اتصال هر یک از هادی‌های مسی، آلومینیومی یا هردو مناسب بوده و این موضوع توسط سازنده مشخص شود. علاوه بر این، ترمینال‌ها باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که اتصال ایجاد شده مطابق با دامنه جریان و ایستادگی اتصال کوتاه بخش‌های موجود در مدار به واسطه پیچ و مهره یا مابقی اتصال‌دهنده‌ها برقرار بماند.

در هادی‌های غیر مسی، سطح مقطع سیم می‌بایست به گونه‌ای در نظر گرفته شود که هدایت الکتریکی آن با سیم مسی برابر باشد. البته ناگفته نماند که در چنین شرایطی ممکن است که به ترمینال‌های بزرگ‌تری نیاز باشد. همچنین اتصال‌دهنده‌هایی که برای سیم نول ورودی و خروجی، هادی‌های محافظ و هادی محافظ نوترال انتخاب شده است بایستی در مجاورت مجموعه ترمینال‌های هادی‌های فاز مستقر شوند.

اجزای ثابت در اتصالات تابلو فشار متوسط

  • اسکلت تابلو فشار متوسط باید از پروفیل‌های آهنی که می‌توانند تنش‌های مکانیکی را تحمل کنند و به واسطه پیچ و مهره به یک‌دیگر متصل می‌باشند، تشکیل شود. پوشش این تابلوها باید از ورقه‌های فلزی که به واسطه پیچ و مهره به اسکلت متصل هستند باشد و برای کاهش فشار رو به بالای قوس و خطای داخلی، باید در خانه‌های فشار متوسط دریچه‌های ضد انفجار نصب شود.
  • از دیگر موارد مهم در اتصالات تابلوهای مذکور این است که برای شینه‌ها، سرکابل‌ها، کلیدهای قدرت و سایر تجهیزات خانه‌های جداگانه در نظر گرفته شده و کلیه سطوح خارجی زمین شده و تحمل فشار حرارتی و مکانیکی ناشی از قوس داخلی را داشته باشند.
  • دریچه‌های اتوماتیک حفاظتی فلزی می‌بایست در جداره بین شینه‌ها، کلید قدرت و خانه‌های ترمینال کابل نصب شوند. این دریچه‌ها از تماس اتفاقی بهره‌بردار با قسمت‌های برق‌دار در زمانی که کلید قدرت در وضعیت خارج شده قرار می‌گیرد، جلوگیری خواهد کرد.
  • اتصال کابل‌ها می‌بایست فضای کافی متناسب با سرکابل‌ها، هادی‌ها و همچنین شیلدها داشته باشد.
  • پس از نصب کامل، کف سلول بایستی با صفحه مناسبی که به شکل قسمتی از سلول بوده پوشش داده شود.

پوشش‌ها در اتصالات تابلو فشار متوسط

پوشش‌های فلزی می‌بایست درجات حفاظتی تعیین شده برای تابلو فشار متوسط را تأمین کنند. البته به غیر از خروجی‌های هواکش و محل‌های تهویه، پوشش‌ها نباید از شبکه سیمی بافته شده طراحی و ساخته شوند. به طور کل با در نظر گرفتن خانه‌های فشار قوی دو گروه از پوشش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

پوشش‌های ثابت

پوشش‌های ثابت نیازی به باز کردن به منظور بهره‌برداری و نگه‌داری نداشته و نباید بدون استفاده از ابزار مناسب امکان باز کردن و جایه‌جایی آن‌ها وجود داشته باشد.

پوشش‌های متحرک و درب‌ها

پوشش‌های متحرک و درب‌ها برخلاف پوشش‌های ثابت لازم است که برای نگه‌داری و بهره‌برداری باز شوند. توجه فرمائید که این پوشش‌ها در تابلوهای قدرت و فرمان فلزی تنها زمانی باید باز شوند که مدار اصلی در آن خانه بدون برق باشد. پس از باز شدن پوشش‌های مذکور برای سایر خانه‌هایی که در معرض هادی‌های برق‌دار بوده بایستی درجه حفاظتی لازم به واسطه جداره‌های مناسب فراهم شود. باز نمودن یا برداشتن پوشش‌های متحرک احتیاجی به ابزار خاصی نداشته؛ چرا که این پوشش‌ها دارای قفل بوده و یا این که به واسطه یک اینترلاک مناسب ایمن شده‌اند.

شینه‌ها و اتصالات تابلو فشار متوسط

شینه‌های هر فاز در هر سلول باید روی مقره‌های اتکایی از صمغ مصنوعی یا چینی متناسب با ولتاژ نصب شده و در صورت لزوم به منظور عبور شینه‌ها در بین سلول از مقره‌های عبوری بهره‌گیری شود. علاوه بر این، سازنده می‌بایست مسئولیت نصب و انتخاب شینه‌ها به طوری که پاسخگوی نیازهای موردنظر بدون خطا در هر شرایطی باشند را بر عهده گیرد.

نیروی وارده بر پایه حمل‌کننده روی عایق نباید از پنجاه درصد نیروی قابل تحمل نامی آن تجاوز کند. نکته بعدی این که نیروی ناشی از اتصال کوتاه نیز نباید از هفتاد و پنج درصد نیروی قابل حمل نامی پایه حمل‌کننده بیشتر و حداقل ظرفیت الکتریکی شینه‌ها نیز نباید از شدت جریان اسمی کلید اصلی تابلو فشار متوسط کمتر باشد. کلیه اتصالات تابلو فشار متوسط در بخش شینه‌ها می‌بایست با پیچ، مهره و واشری که با جنس شینه سازگاری داشته محکم شود. توصیه می‌شود از جنس مس یا برنز باشند تا حداکثر میزان هدایت الکتریکی ایجاد شده و از گرم شدن‌ آن‌ها نیز جلوگیری به عمل آید.

برای هر اتصال باید حداقل از ۴ پیچ ۱۲ میلی‌متری بهره‌گیری شود. فازهای گوناگون شینه‌ها بایستی به رنگ‌های قرمز، زرد و آبی رنگ‌آمیزی شده و همچنین اتصال کابل‌ها به کلیدها، شینه‌ها، فیوزها و… به واسطه کابلشو صورت گیرد. لازم به ذکر است که نقطه اتصال شینه‌ها در اتصالات تابلو فشار متوسط به هم‌دیگر و کلیدها به شینه‌ها بایستی پیش از اتصال به طور کامل تمیز شده و در صورت امکان با یک لایه نقره پوشانده شود.

سخن پایانی

تابلو فشار متوسط از جمله مهم‌ترین تجهیزات در صنعت برق و سیستم‌های تأمین انرژی الکتریکی بوده که به منظور بهره‌برداری استاندارد از آن نیاز است کلیه مراحل نصب و اتصالات با دقت کافی و مطابق استاندارد صورت پذیرد. شما چه نکات دیگری در رابطه با نحوه اتصالات این تابلوها در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را درباره اتصالات تابلو فشار متوسط با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

176 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط