نصب لوله برق

نصب لوله برق؛ اصول و زمان نصب

144 بازدید آموزش در صنعت برق

نصب لوله برق بحث امروز ما در تکه کابل است. لوله برقی یکی از مهم‌ترین تجهیزات ساختمان‌سازی است که باعث ایجاد حفظ امنیت می‌شود. در واقع این لوله‌ها برای عبور دادن انواع سیم‌ها و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان حفاظی در برابر صدمه دیدن سیم‌ها و کابل‌ها عمل می‌کنند. لوله برق‌ها انواع مختلفی دارند که کاربردهای متفاوتی دارند. ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد اصول روش‌های نصب لوله برق با شما صحبت کنیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تمامی نکات مورد نیاز را به شما بگوییم و در این زمینه آگاهی لازم را کسب کنید.

لوله کشی برق ساختمان چیست؟

نصب لوله برق

یکی از اولین نکاتی که مهندسان ساختمان برای ساختمان‌سازی مد نظر قرار می‌دهند، نحوه لوله کشی برق ساختمان است. اصول برق کشی ساختمان بسیار مهم و ضروری است و عدم رعایت اصول و قوانین آن می‌تواند هزینه‌های جانی و مالی بسیاری را در بر داشته باشد. در واقع سیم کشی برق ساختمان بدون استفاده از لوله‌های برق می‌تواند باعث ایجاد آتش سوزی و همچنین خطرات بسیار زیادی شود.

امروزه تمامی ساختمان‌های مسکونی و تجاری از انواع سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌کنند و وجود سیم‌ها و کابل‌ها امری ضروری در هر نوع ساختمانی است؛ بنابراین باید این سیم کشی به روش کاملاً درست و با امنیت بالا انجام شود. در واقع برق کشی ساختمان به صورت توکار و روکار انجام می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که برق کشی توکار به لوله کشی‌های قبل از انجام نازک کاری ساختمان نیاز دارد اما برای برق کشتی در روکار لازم نیست از قبل این مورد را در نظر بگیرید. در برق کشی توکار هیچ نوع اثری از شیار و خط کشی‌های برق کشی دیده نمی‌شود. در ادامه بیشتر در مورد مقررات برق کشی و نصب لوله برق با شما صحبت خواهیم کرد.

اصول نصب لوله برق در ساختمان

همان‌طور که در قسمت‌های بالا نیز اشاره کردیم، نصب لوله برق بسیار حائز اهمیت است و باید با قوانین درست اجرا شود. در این قسمت می‌خواهیم چند نوع از اصول اولیه و مهم در نصب لوله برق را به شما توضیح دهیم تا به طور کامل با نصب این ابزار آشنا شوید و آن‌ها را گام به گام اجرا کنید تا امنیت را برای خود و افراد ساختمان ایجاد کنید.

زمان نصب لوله برق

زمان نصب لوله برق به برق کشی توکار و یا روکار بستگی دارد. در واقع در برق کشی توکار شما نباید برق کشی را قبل از گچ خاک انجام دهید. نصب لوله برق باید بعد از انجام مرحله گچ خاک باشد تا بتوانید محل نصب کلیدهای برق را نیز به راحتی تعیین کنید. اگر قبل از مرحله گچ خاک و گچ کاری این مرحله را انجام دهید، ممکن است در نصب کلیدهای برق به مشکل برخورد کنید و یا این که کلیدهای برق به مقدار زیادی در داخل دیوار فرو روند که این مورد باعث خراب شدن کار می‌شود.

شیار زنی

یکی از مهم‌ترین مراحل در نصب لوله برق، مرحله شیار زنی است. در واقع شیار زنی برای نصب لوله برق توکار است. شما باید شیار را به نحوی بر روی دیوار ایجاد کنید که عرض آن با مجموعه پهنای لوله متناسب باشد. دقت کنید که نباید بیشتر از نصف ضخامت دیوار لوله را نصب کنید و باید عمق شیار به اندازه‌ای باشد که لوله برق یک و نیم سانتیمتر در زیر سطح تمام شده دیوار قرار گیرد. برای این که بتوانید در کنار لوله‌ها پوشش را نصب کنید، باید یک الی دو سانت عرض شیار آن را بیشتر در نظر بگیرید.

نکات مهم در نصب لوله برق

  • اگر می‌خواهید لوله برق را به صورت توکار نصب کنید، باید توجه داشته باشید که این لوله‌ها پیچ و خم زیادی نداشته باشند و بتوانید از کوتاه‌ترین فاصله استفاده کنید.
  • لوله برق‌های توکار باید به میزان ۱۵ میلیمتر زیر سطح تمام شده دیوار و یا همچنین سقف شما اجرا شوند.
  • در صورتی که از لوله برق فولادی و یا پی وی سی استفاده کردید که این لوله‌ها معمولاً در کف ساختمان نصب می‌شوند، باید توجه کنید که حداقل سه سانتی متر از روی لوله تا سطح تمام شده فاصله باشد. در واقع برای نصب این گونه لوله‌ها باید از لوله‌های پلاستیکی و یا فولادی استفاده کنید.
  • نصب لوله برق باید به صورت کاملا ایمن و محکم انجام شود. سعی کنید که لوله‌های برق در محیط‌های مرطوب و یا جایی که لوله بتنی و یا خاکریز در آن‌ها وجود دارد نصب نکنید تا هیچ گونه رطوبتی به داخل لوله وارد نشود و همچنین گرد و خاک بر روی عملکرد آن‌ اثر نگذارد.
  • تمامی تجهیزات برقی و کلیه لوله‌ها باید مورد بررسی و آزمایش مهندسان قرار بگیرند تا از تمامی نکات آسیب‌پذیر به دور بمانیم و بتوانیم امنیت را به طور کامل برای ساکنین ساختمان فراهم کنیم.
  • در نظر داشته باشید که حتماً از لوله برق‌های با کیفیت و متناسب با محل نصب استفاده کنید و کیفیت را فدای کمیت نکنید! در واقع لوله برق‌هایی که کیفیت مناسبی نداشته باشند، می‌توانند هزینه‌های بسیار بیشتری را برای شما ایجاد کنند و باعث ایجاد خسارت‌های مالی و جانی شوند؛ بنابراین حتماً لوله برق را متناسب با محیط کار و نیاز خود تهیه کنید.

کلام آخر

در این مطلب در مورد اصول روش‌های نصب لوله برق با شما صحبت کردیم و در این راستا به شما توضیحاتی در مورد نحوه کار لوله برق و همچنین نحوه نصب آن گفتیم. تمامی نکات گفته شده در بالا از نکات بسیار مهم و ضروری در نصب لوله برق هستند که می‌توانند امنیت شما و ساختمان را به طور کامل حفظ کنند. امیدواریم که از این مطلب لذت برده و اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

144 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط