کات اوت فیوز فشار متوسط

عملکرد کات اوت فیوز فشار متوسط در سیستم قدرت

324 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید نقش کات اوت فیوز فشار متوسط در سیستم قدرت چیست؟ ‌لازمه اصلی عملکرد صحیح و با کیفیت سیستم قدرت، بر طرف کردن خطاهای ایجاد شده در اسرع وقت می‌باشد. برای رفع این خطاها از وسایل و ادوات حفاظتی گوناگونی نظیر کات اوت فیوزها در سطوح ولتاژ فشار متوسط به عنوان المان‌های محدودکننده جریان خطا و به جهت حفاظت از ترانسفورماتورها، بانک‌های خازنی و خطوط توزیع بهره‌گیری می‌شود. در ادامه این راهنما با تجهیزات مذکور بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

اجزای تشکیل‌دهنده کات اوت فیوز فشار متوسط

در ادامه به ترتیب شماره اجزای اصلی تشکیل‌دهنده تجهیزات مذکور مشخص شده است:

۱. پایه نصب

۲. مقره اتکایی

۳. پایه فیوز

۴. فیوزگیر

۵. لینک فیوز

۶. ترمینال

کات اوت فیوز فشار متوسط

 

پایه نصب کات اوت فیوز

پایه نصب قسمت ثابت فیوز بوده و کلیه بخش‌های دیگر کات اوت فیوز روی آن نصب می‌شوند. علاوه بر این، این پایه تأمین‌کننده فاصله عایقی کات اوت فیوز نسبت به زمین می‌باشد.

مقره اتکایی کات اوت فیوز

مقره اتکایی باید دارای رنگ براق و هم‌گون بوده و همچنین از مقاومت کافی در برابر تنش‌های مکانیکی وارده در اثر قطع جریان‌های بزرگ اتصال کوتاه نیز برخوردار باشد.

پایه فیوز

پایه فیوز در کات اوت فیوز فشار متوسط از جنس فلز و هادی جریان بوده و تأمین‌کننده ارتباط بین لینک فیوز و سیستم است. پایه فیوز به واسطه بست‌هایی فلزی به مقره اتکایی متصل شده یا این که به صورت مستقیم توسط مواد سازنده مقره هنگام ساخت به آن متصل می‌گردد.

فیوزگیر در کات اوت فیوز

قسمت متحرک کات اوت فیوز که وظیفه برقراری ارتباط بین لینک فیوز و پایه‌های اتصال فیوز را بر عهده دارد، فیوزگیر نامیده می‌شود. این بخش می‌بایست از مقاومت مکانیکی کافی در برابر عملیات باز و بسته شدن‌های متوالی برخوردار باشد و همچنین بتواند فشار فنر نگه‌دارنده را به خوبی تحمل کند. طراحی فیوزگیر باید به گونه‌ای صورت بگیرد که حداقل مقاومت الکتریکی بین فیوزگیر و پایه فیوز تأمین شود.

لینک فیوز

لینک فیوز به همراه المان فیوز درون آن به عنوان اصلی‌ترین قسمت کات اوت فیوز فشار متوسط شناخته می‌شود. این بخش از یک لوله سلولزی تحت عنوان فیوز، عنصر ذوب شونده و حساس در برابر عبور جریان، هسته اصلی یا مرکزی، ضربه‌زن و کنتاکت‌های ارتباطی تشکیل شده است:

الف) لوله فیوز

لوله یا بدنه فیوز ساخته شده از ترکیبات سلولزی بوده و می‌بایست از مقاومت کافی در برابر تنش‌های دمایی، الکتریکی و مکانیکی به وجود آمده در اثر عبور جریان‌های خطا برخوردار باشد. هنگام عبور جریان خطا که موجب عمل کردن فیوز و سوختن المان فیوز شده، گازها و جرقه‌هایی ایجاد می‌شوند و فشار حاصل شده در داخل محفظه نباید در طی این جریان به لوله فیوز آسیبی وارد کند. از طرف دیگر، لوله فیوز باید توانایی تحمل تنش‌های مکانیکی هنگام باز و بسته شدن لینک فیوز را دارا باشد.

ب) هسته مرکزی کات اوت فیوز فشار متوسط

هسته مرکزی لینک فیوز عموماً از جنس سرامیک تولید شده و در برابر تنش‌های به وجود آمده در اثر عملکرد فیوز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. البته ناگفته نماند که برخی از فیوزها فاقد هسته مرکزی هستند.

پ) المان فیوز

المان فیوز به صورت یک سیم فنری تک رشته یا چند رشته موازی هم به دور هسته فیوز پیچیده می‌شود. این عنصر هنگام شرایط کارکرد عادی می‌بایست دارای حداقل مقاومت الکتریکی ممکن باشد و همچنین در حداقل زمان ممکن بعد از عبور جریان خطا با ذوب شدن جریان را محدود کند. از جمله عناصر اصلی سازنده المان فیوز نقره است.

ت) ضربه‌زن کات اوت فیوز فشار متوسط

ضربه‌زن به عنوان قسمت مکانیکی لینک فیوز در بخش فعال خود از یک سیم مقاومت‌دار از جنس تنگستن و یا نیکل بهره می‌برد. این بخش موازی با المان فیوز وظیفه هدایت جریان‌های نامی و پایین‌تر از شرایط کارکرد عادی را بر عهده داشته و هنگام بروز خطا و سوختن المان فیوز و در پی عبور جریان خطا از این سیم در اثر حرارت حاصله ذوب شده و فنر ضربه‌زن عمل می‌کند. لازم به ذکر است که در کات اوت فیوزهای افتادنی در نتیجه عملکرد این فنر و ضربه زدن زائده فلزی به فنرهای نگه‌دارنده، حامل فیوز از اتصالات پایه فیوز جدا شده و کات اوت فیوز از مدار خارج خواهد شد. در برخی از کات اوت فیوزها خروج زائده فلزی از بخش بالایی آن نشان‌دهنده عملکرد و سوختن آن می‌باشد؛ بنابراین با بازدید چشمی می‌توان از سلامت یا سوختن کات اوت فیوز اطمینان حاصل نمود.

ث) کنتاکت‌های ارتباطی

کنتاکت‌های ارتباطی موظف به ایجاد ارتباط الکتریکی بین لینک فیوز و حامل فیوز هستند. کنتاکت‌های مذکور باید ساخته شده از آلیاژ مس با روکش قلع، نقره یا نیکل باشند تا در برابر عبور جریان نامی حداقل مقاومت الکتریکی را از خود نشان دهند.

انواع کات اوت فیوز فشار متوسط

کات اوت فیوز فشار متوسط

انواع مختلف کات اوت فیوز بر اساس ساختار

کات اوت فیوزها از نظر ساختار به دو دسته اصلی روغنی و افتادنی طبقه‌بندی می‌شوند. در نوع روغنی عنصر ذوب‌ شونده در داخل مایع و در محفظه‌ای آب‌بندی شده قرار می‌گیرد. عموماً این نوع از کات اوت فیوزها در اماکنی که میزان رطوبت و آلودگی در آن‌ها بالاست، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کات اوت فیوزهای افتادنی نیز به سه دسته اصلی باز، بسته و فنری طبقه‌بندی می‌شوند.

در نوع باز و بسته تجهیزات مذکور، عنصر ذوب شونده درون یک لوله فیبری سلولزی قرار می‌گیرد. در نوع باز لوله فیبری بین دو نگه‌دارنده واقع شده و در نوع بسته این لوله در داخل محفظه بسته‌ای محصور می‌شود. در نوع فنری، لوله فیبری تقریباً کوچک‌تر بوده و به واسطه دو فنر تحت فشار به پایه فیوز متصل می‌شود. لازم به ذکر است که وجود فنرها باز شدن و جداسازی مدار هنگام عمل کردن فیوز را تضمین خواهد کرد.

انواع کات اوت فیوز بر اساس سرعت عملکرد

کات اوت فیوز فشار متوسط از نظر عملکرد زمانی در برابر جریان‌های خطا به دو دسته تندکار و کندکار طبقه‌بندی می‌شوند. تقسیم‌بندی مذکور بر اساس منحنی مشخصه جریان – زمان آن‌ها صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

کات اوت فیوز از جمله تجهیزات کاربردی و مهم در سیستم قدرت بوده که از متشکل از اجزای مختلفی نظیر پایه نصب، مقره اتکایی، پایه فیوز، فیوزگیر، لینک فیوز و کنتاکت‌های ارتباطی می‌باشد. شما چه اطلاعات دیگری درباره کات اوت فیوزهای فشار متوسط دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

324 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط