سرکابل سرد

سرکابل سرد؛ پیشرفته‌ترین اتصالات کابل‌ قدرت

372 بازدید آموزش در صنعت برق

کابل‌ها در سیستم‌های توزیع برق نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. در حقیقت، بدون وجود کابل‌ها برق‌رسانی دچار اختلال شده و عملاً غیرممکن می‌شود. اتصالات کابل‌ها به واسطه یراق آلات و ابزاری نظیر سرکابل سرد انجام می‌پذیرد. آیا می‌دانید سر کابل سرد چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با کاربرد این ابزار، به مزیت‌های بهره‌گیری ازآن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

آشنایی با سرکابل سرد و کاربرد آن

سرکابل‌ سرد از جمله تکنولوژی‌های نوین در صنعت اتصالات کابل محسوب می‌شوند که اصلی‌ترین ویژگی آن‌ها یکپارچه بودن سرکابل است؛ به این معنی که بدنه سرکابل، استرس کنترل و بشقابک‌ها همگی بر روی یک فنر واقع شده و برای نصب آن تنها کافی است که پس از آماده‌سازی کابل، سر کابل سرد را در محل مورد نظر قرار داده و فنر آن را بکشید. لازم به ذکر است که این سرکابل به عنوان یکی از انواع اتصالات کابل‌های قدرت هنگام نصب نیازی به حرارت نداشته و از بدنه‌ای آنتی ترک برخوردار است.

مزایای استفاده از سرکابل سرد چیست؟

سرکابل سرد

  • این نوع از سرکابل‌ها در اتصالات کابل قدرت به دلیل ساختار ساده‌ای که دارند در مدت زمان کوتاه و به راحتی قابل نصب هستند.
  • وزن در نظر گرفته شده برای سرکابل‌های سرد مطابق استاندارد IEC60502، IEC60502-1، IEC60502-2، IEC60502-4 بوده و سبک است.
  • در این نوع از سرکابل‌ها امکان پوشش دادن چندین سایز سرکابل و مفصل با یک بدنه فراهم است.
  • جنس بدنه سرکابل سرد از سیلیکون آنتی ترک بوده در برابر اشعه UV مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.
  • به دلیل نرمی و خاصیت ارتجاعی سیلیکون، سرکابل‌های سرد در مقایسه با هر نوع ماده عایق دیگری به بهترین شکل ممکن به سطوح ناصاف چسبیده و فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های روی سطح را پر می‌کند.
  • بهره‌گیری از سرکابل‌های سرد از ایجاد گپ و در نتیجه آن تخلیه جزئی جلوگیری خواهد کرد.
  • سیلیکون استفاده شده در سرکابل‌های سرد از خاصیت هیدروفوبیک برخوردار است. علاوه بر این، به دلیل صاف بودن سطح آن، آلودگی‌های محیطی در اثر وزش باد و بارش باران به راحتی قابل تمیز کردن هستند.
  • از آن‌جایی که خاصیت عایقی سیلیکون بسیار بالا است، طول سرکابل سرد کم شده و این امتیاز موجب می‌شود در مکان‌هایی که با کمبود فضا برای نصب مواجه هستیم بتوانیم از این نوع سرکابل به راحتی استفاده کنیم.

موارد استفاده از سرکابل‌ سرد

از این نوع سرکابل‌ها می‌توان به منظور اتصال کابل‌های زمینی و خود نگهدار به تجهیزاتی نظیر ترانسفورماتور، کلیدها، شینه و… بهره‌گیری کرد. شایان ذکر است که این نوع از سرکابل‌ها برای نصب نیازی به حرارت ندارند و کلیه بخش‌های آن‌ها به صورت یکپارچه شامل تیوب استرس کنترل، بدنه سرکابل و بشقابک‌ها طراحی شده و به صورت همزمان باهم دیگر نصب می‌شوند؛ از این رو سرکابل‌های سرد جایگزین خوبی برای سرکابل حرارتی بوده و بسیاری از مشکلاتی که سرکابل‌های حرارتی داشتند را رفع کرده است. ناگفته نماند که این نوع سرکابل‌ها در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرکابل‌های سرد نسبت به سرکابل‌های حرارتی ویژگی‌های بهتری داشته که با تکیه بر این خصوصیات نظیر دوام بالای جنس سیلیکون استفاده شده در سرکابل، می‌توان از آن به راحتی در مناطق آلوده استفاده کرد.

ویژگی‌های سرکابل سرد

سرکابل‌ سرد

نصب راحت بدون نیاز به مشعل

وجود فنر مارپیچی نصب این محصول را بسیار ساده کرده است؛ به طوری که اشتباه در انجام مراحل نصب تقریباً غیرممکن بوده و زمان نصب نیز حداقل است.

سر کابل سرد؛ راه‌حلی فشرده و قابل اعتماد

ساختار یکپارچه و اجزای کمتر در این نوع سرکابل‌ها سبب شده است که تجهیزات مورد بحث  یک راه حل فشرده و قابل اعتماد در اتصالات کابل قدرت به حساب آید.

وجود سیلیکون در ساختار سرکابل سرد

بهره‌گیری از سیلیکون قابلیت اطمینان و دوام اتصالات مذکور را تضمین می‌کند. سیلیکون به دلیل برخورداری از خواص الکتریکال و مکانیکال برای استفاده در شرایط آب و هوایی سخت مثل باران، برف، سرما و اشعه ماورا بنفش و همچنین گرد و غبار و آلودگی‌های نمکی و شیمیایی به گزینه‌ای مناسب تبدیل شده است. افزون بر این، سیلیکون به طور کامل بر روی کابل قرار گرفته و به صورت مداوم بر کابل فشار وارد می‌کند اما با این حال انعطاف‌پذیری خود را در طول زمان حفظ کرده و هیچ‌گونه گپ هوایی در زیر بدنه سرکابل باقی نمی‌ماند.
عدم نیاز به شست‌وشوی دوره‌ای

خاصیت آب‌گریزی سیلیکون رابر سبب جلوگیری از ایجاد مسیرهای پیوسته آب روی بدنه سرکابل حین بارندگی شده می‌شود.

خاصیت ارتجاعی سیلیکون رابر

همان‌طور که گفته شد، سیلیکون دارای خاصیت ارتجاعی بوده و به واسطه آن سبب انقباض و انبساط سرکابل همراه کابل شده و از آب‌بندی سرکابل در طول زمان بهره‌برداری محافظت خواهد کرد. در حالی که در سرکابل‌های حرارتی اگر کابل به علت کاهش دما دچار انقباض شود یا این که به علت بازگشت به دمای اولیه یا پایین آمدن آن به طور کامل منقبض نشود، یک فضای خالی بین کابل و سرکابل ایجاد خواهد شد. وجود این فضای خالی احتمال خرابی کابل را افزایش داده و همچنین در طولانی مدت موجب ایجاد شکاف و ترک در هیت شرینک می‌شود.

جلوگیری از پدیده Tracking و ایمنی بالا

عدم وجود مولکول‌های کربن و به وجود نیامدن خاکستر کربن در اثر زدن آرک از ایجاد پدیده ترکینگ جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این، سرکابل سرد به دلیل استفاده از سیلیکون رابر غیر قابل اشتعال بوده و دارای خاصیت خود خاموش‌کنندگی است.

سخن پایانی

سرکابل سرد یکی از انواع سرکابل‌ها در اتصالات کابل قدرت بوده که جزو پیشرفته‌ترین تجهیزات در این حوزه به حساب می‌آید. سرکابل‌ سرد به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در مقایسه با سرکابل حرارتی مزیت‌های بیشتری داشته و امکان استفاده از آن‌ها در مناطق آلوده و شرایط دمایی خاص نیز فراهم است. شما چه ویژگی‌های دیگری در مورد این تجهیزات می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهاد خود را با ما و کاربران گرامی تکه کابل به اشتراک بگذارید.

372 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط