ابعاد چاله تیربرق

محاسبه ابعاد چاله تیربرق بر حسب استاندارد نصب پایه برق

2943 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید وظیفه اصلی پایه‌های برق چیست؟ عوامل موثر بر محاسبه ابعاد چاله تیربرق را می‌دانید؟  تیر برق یا دارسیم نوعی ستون چوبی یا بتنی بوده که از آن به منظور نگه‌داری خط انتقال هوایی، کابل برق، فیبر نوری و سایر تجهیزات مرتبط هم‌چون ترانسفورماتورهای برق و چراغ خیابانی استفاده می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با دستورالعمل نصب نوع بتنی تیربرق‌ها به ابعاد دقیق چاله تیربرق بتنی نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ابعاد چاله تیربرق

انواع تیر برق کدام است؟

به طور کل تیربرق‌ها در انواع مختلف تیر برق بتنی، تیر برق چوبی، تیر برق فولادی و همچنین تیر برق کامپوزیتی در اماکن مختلف کاربرد دارند. تمرکز اصلی ما در این راهنما بر نوع بتنی این تجهیزات بوده که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

تیر برق بتنی چیست؟

تیر برق بتنی یا پایه بتنی ستونی بوده که از خطوط انتقال نیرو و یا تلفن به صورت هوایی، سیم و کابل برق و خطوط فیبر نوری نگه‌داری کرده و افزون بر این محل مناسبی برای نصب تجهیزاتی نظیر ترانسفورماتور یا چراغ‌های خیابانی به حساب می‌آید.

در حقیقت می‌توان گفت که این تجهیزات به عنوان پشتیبان خطوط انتقال برق و بهبود سیستم توزیع انرژی الکتریکی کاربرد گسترده‌ای دارند. از این تیرها می‌توان برای انتقال برق داخلی با ولتاژ پایین یا متوسط بهره برد.

دستورالعمل نصب تیر برق بتنی و ابعاد چاله تیربرق

به منظور نصب پایه تیر برق پست هوایی و ترانس پست توزیع لازم است مراحل زیر طی شود:

  • هنگام بلند کردن پایه‌های بتنی به کمک جرثقیل لازم است که قلاب یا زنجیر در مرکز ثقل تیر بسته شود.
  • به منظور جابه‌جایی پایه‌های بتنی عموماً از شاهین یا حائل برزنتی استفاده می‌شود.
  • پایه می‌بایست در وسط گود قرار داده شده و اطراف آن نیز به وسیله سنگ لاشه پر گردد.
  • در مرحله بعد پایه می‌بایست به واسطه شاقول به گونه‌ای تنظیم شود که به صورت عمود روی زمین قرار گیرد.
  • هنگام نصب تیر برق بتنی به منظور افزایش استقامت پایه بعد از سنگ‌چین با سنگ لاشه، هر لایه سنگ به کمک دیلم کوبیده شده و تا زمانی که عملیات کوبیدن اطراف پایه به اتمام نرسد چرثقیل نباید پایه را رها کند.
  • بتن باید بلافاصله بعد از تهیه مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که مطابق دستورالعمل نصب تیر برق بتنی و محاسبه ابعاد چاله تیربرق به هیچ‌وجه استفاده از بتنی که بیش از یک ساعت از تهیه آن گذشته است مجاز نخواهد بود.
  • بتن به کمک ماشین و بتونیر ماشین مخلوط‌کن تهیه می‌شود.
  • چنان‌چه عمل بتن‌ریزی در هوای خیلی سرد انجام شود می‌بایست از بتن با عیار ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب استفاده نمود. ناگفته نماند که برای پایه‌های نگه‌دارنده ترانسفورماتور نیز بایستی از بتن با عیار ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب استفاده کرد.
  • بتن می‌بایست با همان عیار و به صورت رقیق باشد تا خلل و فرج به طور کامل پر شود.
  • در آخر پای تیر می‌بایست به صورت سطح شیب‌دار ساخته شده تا به وسیله آب باران شسته نشود.

محاسبه ابعاد چاله تیربرق در نصب تیر برق بتنی

بتن در مقایسه با خاک درشت دانه‌ای که خوب کوبیده شده دارای امتیاز خاصی نبوده و تنها مزیت پر کردن با بتن در این است که نیازی به کوبیدن خاک به دلیل یکپارچه‌سازی فونداسیون نخواهد بود. عموماً در اجرا برای هر گود پایه فشار متوسط به طور تقریبی به ۰.۷ متر مکعب سنگ لاشه و برای هر گود پایه فشار ضعیف به طور تقریبی به ۰.۵ متر مکعب سنگ لاشه نیاز خواهد بود.

به منظور نصب پایه پست هوایی در زمین‌هایی که احتمال آب‌گرفتگی در آن‌ها وجود دارد، به طور معمول از روش سنگ چینی دور پایه استفاده شده که در این روش اطراف پایه به شعاع ۱۲۰ سانتی‌متر و به ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین به شکل مخروطی صورت می‌گیرد.

مورد بعدی که در رابطه با ابعاد چاله برق لازم به ذکر بوده این است که در زمین‌های سست و باتلاقی نیز به منظور غلبه بر سستی لازم است که برای استقرار پایه بتونی گودالی به ابعاد مناسب حفر شده با این تفاوت که تا عمق ۸۰ سانتی‌متری از سطح زمین ابعاد چاله تیربرق از هر طرف ۳۰ سانتی‌متر افزایش یافته و پیش از نصب به منظور افزایش استقامت پایه، کف گودال به ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر با بتن پر شود.

پس از قرارگیری پایه در وسط چاله، اطراف آن با بتن عیار ۲۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب پر شده و در ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین در اطراف پایه شیب مناسب ایجاد شود.

هشدارهای نصب پایه بتنی و ابعاد چاله تیربرق

  • خواباندن پایه‌های بتنی از سمت مادگی بر روی زمین مجاز نیست؛ چرا که اگر سطح زمین ناهموار باشد احتمال شکستگی تیر افزایش پیدا می‌کند؛
  • برداشتن پایه به صورت یک مرتبه مجاز نیست؛ زیرا سبب خورده شدن بتن در محل آویز قلاب می‌شود؛
  • بهره‌گیری از بتنی که در معرض سرما دچار آسیب شده است به هیچ وجه مجاز نخواهد بود.

سخن پایانی

چاله تیر برق گودالی بوده که برای حفظ استقرار پایه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محاسبه دقیق ابعاد چاله تیربرق به منظور حفظ استقامت این تجهیزات بسیار حائز اهمیت است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد گودال‌های تیر برق دارید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

2943 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط