باسکول چیست

باسکول چیست؛ انواع + کاربردها + ویژگی‌ها

660 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید باسکول چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در حالت کلی باسکول نوعی ترازوی بسیار بزرگ بوده که به صورت ثابت در یک پی (فوندانسیون) بتنی قرار می‌گیرد. این تجهیزات را می‌توان از نظر سیستم عملکرد و نوع کارکرد به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با ماهیت باسکول، به کاربرد و انواع آن نیز بیشتر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

باسکول چیست و چه کاربردی دارد؟

باسکول چیست

باسکول را می‌توان به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی برای وزن کردن اقلام سنگین برشمرد که امکان توزین کردن آن‌ها به وسیله ترازوی عادی وجود نداشته باشد. عموماً این تجهیزات در میادین میوه و تره‌بار یا به طور کل مشاغلی که با توزین وسایل و تجهیزات سنگین سر و کار دارند، نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.

در بحث این که باسکول چیست باید ذکر کرد این تجهیزات در ظرفیت‌های متفاوت با مصارف مختلف طراحی و تولید می‌شوند. شایان ذکر است که باسکول‌های وزن‌کشی در دنیای امروز دستخوش تغییرات مثبتی شده‌اند و ضمن نمایش وزن محصولات دارای قابلیت‌های جالبی نظیر نمایش‌گر دیجیتال، بلوتوث و حتی امکان برقراری ارتباط با کامپیوتر هستند. در حقیقت، باسکول‌ها تفاوت چندانی با ترازوها ندارند و مثل آن‌ها دارای یک حسگر توزین یا لودسل هستند.

اصلی‌ترین تفاوت این دو وسیله را می‌توان در ظرفیت اندازه‌گیری وزن متوجه شد. به طور معمول ترازو برای وزن کم‌تر و باسکول برای وزن بیشتر و اجسام سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که باسکول‌ها برای وزن کردن اجسامی هم‌چون انسان، حیوان و حتی اقلام بزرگ‌تری نظیر بار سوار بر کامیون نیز کاربرد دارند.

انواع باسکول از نظر کارکرد

در حالت کلی می‌توان باسکول‌ها را به دو دسته دیجیتال و قپان دسته‌بندی کرد. عموماً باسکول‌های قپان نمونه‌های قدیمی بوده و به صورت دستی و Manual و با کمک اپراتور عملیات وزن کردن را انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که این مدل از باسکول‌ها تحت عنوان مدل‌های مکانیکی نیز شناخته می‌شوند.

در مقابل، باسکول‌‌های دیجیتال مدل‌های هوشمندتری بوده و اپراتور در انجام عملیات توزین دخالت چندانی ندارد. در نمونه‌های هوشمند عملیات وزن کردن به صورت خودکار توسط خودِ ابزار قابل انجام است. عمدتاً مدل‌های دیجیتال به واسطه جریان برق کار کرده و از لحاظ دقت بهتر عمل می‌کنند. در حالی که مدل‌های سنگی یا مکانیکی بدون نیاز به منبع تغذیه کار کرده اما دقت آن‌ها در مقایسه با نمونه دیجیتالی پایین‌تر است.

مدل‌های فروشگاهی و صنعتی باسکول چیست

باسکول‌ها را می‌توان از نظر کاربرد به دو دسته فروشگاهی و صنعتی نیز تقسیم‌بندی کرد. مدل‌های فروشگاهی برای محاسبه وزن اقلام سبک‌تر در فروشگاه‌ها کاربرد داشته در حالی که مدل‌های صنعتی در کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی بزرگ برای محاسبه وزن اقلامی با وزن زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع باسکول از نظر ساختار

باسکول‌ها از لحاظ ساختار نیز به دسته‌های مختلف سقفی، جاده‌ای و کفی نیز طبقه‌بندی شده و امکان دسته‌بندی آن‌ها بر اساس نمایش‌گر نیز فراهم است. باسکول‌هایی با نمایش‌گر ثابت، دیواری و متحرک نیز در بازار موجود هستند که هر یک از آن‌ها قیمت مخصوصی دارند.

اجزای تشکیل‌دهنده باسکول چیست

باسکول‌ها متشکل از اجزا و بخش‌های مختلفی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

صفحه پلتفرم باسکول

منظور از صفحه پلتفرم باسکول بخشی بوده که اجسام مختلف به منظور تعیین وزن روی آن قرار داده می‌شوند. این بخش دقیقاً بر روی لودسل متصل شده و امکان وزن‌کشی با بیشتر میزان دقت را فراهم می‌کند.

لودسل یا حسگر توزین باسکول چیست

این بخش از باسکول وزن جسم قرار گرفته بر روی صفحه پلتفرم را به صفحه نمایش منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که این حسگرها تحت عنوان پایه‌های صفحه پلتفرم نیز شناخته می‌شوند.

صفحه نمایش‌گر

منظور از نمایش‌گر یا مانیتور صفحه‌ای بوده که وزن محاسبه شده بر روی آن به صورت عددی به اپراتور نمایش داده می‌شود.

سخن پایانی

برای این که بدانیم باسکول چیست تنها کافی است که با نحوه کارکرد ترازوها و هدف از ساخت این تجهیزات آشنا باشیم. باسکول‌ها هم‌چون ترازوها وظیفه تعیین وزن اجسام مختلف را بر عهده دارند. عمده‌ترین تفاوت باسکول‌ها با ترازوهای معمولی در این است که تجهیزات مورد بحث برای تعیین وزن اقلامی که وزن سنگین‌تری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شما چه اطلاعات دیگری در مورد باسکول‌ها دارید؟ آیا تاکنون از باسکول برای محاسبه وزن استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با ما و کاربران گرامی تکه کابل به اشتراک بگذارید.

660 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط