کابلشو فول بی متال

معرفی جامع کابلشو فول بی متال

921 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از مهم‌ترین قطعات در شبکه‌های توزیع برق، کابلشوها هستند. کابلشو وظیفه انتقال صحیح جریان را برعهده داشته و با اتصال صحیح هادی‌ها به محل مورد نظر، موجب افزایش طول عمر هادی‌ها و محل‌های اتصال، جلوگیری از خورندگی و آتش سوزی و … می‌شوند. یک از مهم‌ترین کابلشوها که از کیفیت و عمر بالایی برخوردار است، کابلشو فول بی متال می‌باش. در این مقاله قصد داریم به بررسی کابلشو فول بی متال پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابلشو و انواع آن

کابلشو فول بی متال پرسی

پیش از آن که به بحث در مورد کابلشو فول بی متال بپردازیم، بهتر است با کابلشو و انواع مختلف این قطعه کاربردی آشنا شویم. برای ایجاد ارتباط بین هادی و محل اتصال از قطعه‌ای به نام کابلشو استفاده می‌شود. هادی‌ها می‌توانند محل اتصال‌های متفاوتی نظیر شینه‌های مسی، کلید فیوز، کلید اتوماتیک و … داشته باشند، به عبارت دیگر کابلشو قطعه‌ای لوله‌ای شکل است که یک سر لخت‌شده کابل در آن قرار گرفته و قسمت اتصال آن نیز پرس شده است و دارای یک یا چند سوراخ برای اثصال راحت و صحیح و سریع دارد.

کابلشوها در انواع متفاوتی نظیر کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی، کابلشو بی متال و کابلشو فول بی متال عرضه می‌شوند که هر یک دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود هستند. کابلشوهای آلومینیومی و مسی بیشتر برای اتصال فلزهای همنام به‌کار برده شده اما نوع کابلشوهای بی متال و فول بی متال قابلیت اتصال فلزهای غیر همنام را دارا بوده که یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این کابلشوها به‌حساب می‌آید.

کابلشو فول بی متال

کابلشو فول بی متال یکی از انواع کابلشوها است که همانند نوع بی متال آن برای اتصال هادی مسی یا آلومینیومی به شینه و یا سایر تجهیزات نظیر کلید، فیوز و … استفاده می‌شود. در ساخت این قطعه کاربردی از آلیاژ ویژه‌ای از آلومینیوم استفاده شده است که ضمن افزایش مقاومت در شرایط بد محیطی، مثل خوردگی، همخوانی کاملی با انواع سیم و کابل با هر نوع جنس هادی و فلزی داشته و بسیار مقاوم است. تفاوتی که این کابلشو  با کابلشو بی متال دارد در جنس و ساختار آن شیمیایی و آلیاژی آن‌ها است.

در تولید این قطعه علاوه بر آلومینیوم از فلز دیگری به نام قلع نیز استفاده می‌شود. بدین صورت که در مرحله آبکاری طی فرایندی خاص یک لایه قلع بر روی آلومینیوم قرار داده شده و در واقع قطعه با قلع روکش می‌شود.

از دیگر تفاوت‌هایی که این کابلشو با نوع بی متال آن دارد می‌توان به میزان رسانایی الکتریکی کابلشو و مقاومت آن اشاره کرد. با وجود تفاوت‌های ذکر شده از کابلشو فول بی متال می‌توان به عنوان جایگزین مناسبی برای کابلشو بی متال DTL2 نام برد زیرا این دو نوع کابلشو شباهت فیزیکی و کاربردی نزدیکی به یکدیگر دارند. این کابلشوها در انواع متفاوتی نظیر پرسی، پیچی و … در بازار موجود هستند. برای خرید انواع کابلشو فول بی متال می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

مزایا و کاربردهای کابلشو فول بی متال

قیمت کابلشو فول بی متال

این قطعه علاوه بر داشتن ویژگی‌های کابلشو بی متال، به دلیل آبکاری منحصربه‌فرد خود، تبدیل به قطعه‌ای بسیار کاربردی و ویژه گشته است و به‌طور گسترده در شبکه‌های توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت‌های این قطعه می‌توان به استفاده از آلومینیوم و مس با کیفیت و با درصد خلوص بالا در ساخت آن‌ها اشاره کرد که این ویژگی باعث افزایش عمر این محصول می‌شود.

همچنین جوشکاری اصطکاکی باعث اتصال الکتریکی قوی این قطعه شده است و از جداشدن کابلشو از سیم یا کابل مورد نظر جلوگیری می‌کند. از دیگر مزیت‌های این قطعه می‌توان به جلوگیری از خورندگی و مقاومت بالای آن اشاره کرد.

کابلشو فول بی متال یکی از مناسب‌ترین کابلشوها برای پایان‌دادن به اتصال در تابلوهای برقی و الکتریکی است. این کابلشو به پایین‌آمدن هزینه‌های کابل‌کشی نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. همانطور که می‌دانید کابل‌های آلومینیومی یکی از ارزان‌ترین کابل‌ها بوده و علاوه بر قیمت پایین، کارایی قابل‌قبولی دارند.

پس استفاده از این کابل‌ها در کابل‌کشی موجب پایین‌آمدن هزینه‌های اولیه شده و امکان استفاده راحت‌تر و سریع‌تر از کابل‌های آلومینیومی را فراهم کرده و باعث کم‌شدن هزینه‌های کابل‌کشی در نقاط مختلف می‌شود.

نتیجه گیری

کابلشوها وسایلی برای برقراری ارتباط بین هادی‌های سیم‌ها یا کابل‌ها و محل اتصال مورد نظر بوده و در چهار نوع مسی، آلومینیومی، بی متال و فول بی متال در بازار عرضه می‌شوند. کابلشو فول بی متال که محور اصلی بحث در این مقاله بود، برای برقراری اتصال فلزات ناهمگون مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر استفاده از آلومینیوم در ساختار آن از فلز دیگری با نام قلع نیز استفاده شده است که این فلز طی فرایند آبکاری خاص به صورت روکش بر روی قطعه قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابلشو فول بی متال پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

921 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط