معرفی کابلشو

کابلشو؛ ایجاد اتصالی ایمن در تمامی خطوط انتقال برق

293 بازدید راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از وسایلی که کاربرد بسیار زیادی در صنعت و به خصوص صنعت برق و ساختمان دارد، کابلشو است. کابلشو وسیله یا قطعه‌ای است که در انتها و ابتدای دو سر سیم و یا کابل قرار گرفته و باعث اتصال راحت و سریع سیم و کابل به یکدیگر می‌شود. این قطعه پرکاربرد موارد استفاده زیاد و متنوعی در صنعت برق داشته و اهمیت زیادی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به برررسی کابلشو پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

کابلشو چیست؟

کابلشو

کابلشو قطعه‌ای فلزی است که به انتهای کابل وصل شده و برای اتصال کابل به تجهیزات الکتریکی مانند تابلو برق، موتور الکتریکی و … استفاده می‌شود. کابلشوها عمومل از جنس مس، آلومینیوم و یا بیمتال (ترکیبی از مس و آلومینیوم) ساخته شده و در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در حالت کلی، اتصال انتها و ابتدای دو سیم و یا کابل به یکدیگر کمی دشوار بوده و نیاز به وسیله‌ای برای اتصال سریع و ایمن دو کابل به یکدیگر است.

در واقع، برای ایجاد ارتباط بین هادی و محل اتصال باید از قطعه‌ای به نام کابلشو استفاده کنیم که بسیار ایمن بوده و به سرعت متصل می‌شود. حال این محل اتصال می‌تواند شامل شینه‌های مسی، کلید فیوز، کلید اتوماتیک، تابلو برق، موتور الکتریکی و … بوده و این نشان از کاربرد بسیار بالا و زیاد کابلشوها دارد. از این رو می‌توان گفت، کابلشو قطعه‌ای لوله‌مانند است که سر لخت شده کابل درون آن قرار گرفته و قسمت انتهایی آن نیز پرس می‌شود و دارای سوراخی برای اتصال صحیح و کامل این قطعه به سایر دستگاه‌ها و ابزارهای الکتریکی است.

این قطعه کاربردی مزایا بسیار زیاد داشته و پرکاربرد است. از جمله مهم‌ترین مزایا کابلشو می‌توان به ایجاد یک اتصال ایمن و مطمئن بین کابل‌ها و سایر قطعات و دستگاه‌های الکتریکی، افزایش طول عمر کابل، نظم و زیبایی در ساخت خطوط انتقال برق و … اشاره کرد. کابلشوها با ایجاد یک اتصال محکم و مطمئن، از بروز اتصالی و جرقه در خطوط انتقال برق جلوگیری کرده و مانع بروز هر گونه خطر احتمالی می‌شوند. علاوه بر ایجاد اتصال محکم، کابلشوها با جلوگیری از خم شدن و شکستن کابل، طول عمر آن را افزایش داده و به نظم و زیبایی سیم‌کشی و انتقال جریان و تابلوی برق کمک می‌کنند.

در حالت کلی، کابلشوها بسیار کاربردی بوده و دارای مزایا فراوان و متنوعی هستند اما این قطعات کاربردی دارای معایبی نیز هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری از این قطعه یا قطعات شده و باعث شود شما یک خرید به صرفه و مناسب را تجربه کنید. که از جمله مهم‌ترین معایب کابلشوها می‌توان به نصب دشوار، عدم قابلیت استفاده مجدد از کابلشو و قیمت بالاتر کابلشو در مقایسه با سرکابل اشاره کرد. کابلشوها در اتصال کابل به تابلو برق، اتصال کابل به موتور و اتصال کابل به تجهیزات صنعتی و … اهمیت زیادی داشته و کاربرد دارند.

انواع کابلشوها

کابلشوهای مختلف

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کابلشوها انواع و اقسام مختلفی داشته و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. در حالت کلی، کابلشوها به انواع مختلف کابلشوهای آلومینیومی، کابلشوهای مسی و کابلشوهای بی متال تقسیم شده و هر کدام از این کابشلوها کاربرد مخصوص خود را دارند اما در این بین، کابلشوها به لحاظ آبکاری شدن و یا ساده بودن، سایز و اندازه کابلشو و نحوه اتصال کابلشو به کابل به انواع مختلف دیگری تقسیم‌بندی می‌شوند.

در برخی از مناطق (به دلیل وجود رطوبت و امکان زنگ‌زدگی) برای جلوگیری از اکسید شدن کابلشو، آن را آبکاری کرده و مانع زنگ‌زدن آن در شرایط مرطوب و یا شرجی آب و هوایی می‌شوند. این قطعه در سایزهای مختلفی، از سایز 6 گرفته تا سایز 630، تولید شده و می‌توان آن را در دو گروه پرس و لحیم دسته‌بندی کرد که با استاندارد DIN تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، کابلشوها به شکل پرس و یا لحیم به کابل متصل شده و هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

با این حال می‌توان گفت کابلشوها در انواع متفاوتی نظیر کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی و کابلشو بی متال تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف و ویژه‌ای دارند. جالب است بدانید تمامی انواع کابلشو توسط دستگاه ساخت کابلشو تولید و تقریبا همگی انواع کابلشوها توسط یک دستگاه طراحی و ساخته می‌شوند. کابلشو مسی یکی از انواع کابلشوها است که برای اتصال سیم و یا کابل مسی به تجهیزات الکتریکی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که مشخص است،

کابلشوهای مسی کاربرد بسیار زیادی در خطوط انتقال جریان مسی (خطوط انتقال برق با استفاده از کابل‌های مسی) داشته .و بسیار محبوب بوده و قابلیت انتقال جریان و برق بالایی دارند.

کابلشو آلومینیومی دیگر کابلشویی است که برای اتصال سیم و یا کابل به تجهیزات الکتریکی به کار می‌رود با این تفاوت که این نوع کابلشو برای اتصال کابل‌های آلومینیومی به سایر تجهیزات الکتریکی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابلشوهای بی متال نیز آخرین نوع و مدل کاربردی کابلشوها هستند که برای اتصال سیم و یا کابل مسی و آلومینیومی به انواع تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. دقت کنید که برای انتخاب کابلشو مناسب باید عوامل مختلفی مانند نوع سیم یا کابل، نوع تجهیزات الکتریکی، جریان عبوری و شرایط محیطی و جوی حاکم بر خطوط انتقال برق و کابلشوها توجه کرده و آن‌ها را در نظر گرفت.

در حالت کلی، استفاده و نصب کابلشو کار نسبتا ساده‌ای بوده و دارای دشواری و پیچیدگی خاصی نیست اما از آنجایی که این کار هم دارای خصوصیات مکانیکی و الکتریکی خاص خود است، دارای نکات ایمنی و ویژگی‌هایی است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی در نصب صحیح کابلشو به شما کرده و شما از خطرات مختلفی مانند برق‌گرفتگی، در امان نگه دارد.

از این رو، در هنگام کار با کابلشو سعی کنید حتما از دستکش و عینک ایمنی استفاده کرده و بهره ببرید. کابلشو باید متناسب با نوع سیم یا کابل، نوع تجهیزات الکتریکی، جریان عبوری و شرایط محیطی و جوی انتخاب شود. دقت کنید که کابلشو به درستی و به طور کامل نصب شده و از اتصال محکم و ایمن آن اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که کاربرد زیادی در صنعت سیم و کابل و به ویژه کابل دارد، کابلشو است. کابلشو وسیله یا قطعه‌ای برای اتصال انتها و ابتدای دو سر کابل به یکدیگر بوده و استفاده از آن، باعث اتصال راحت، سریع و ایمن کابل‌ها به یکدیگر می‌شود. این قطعه انواع مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کابلشوهای آلومینیومی، کابلشوهای مسی و کابلشوهای بی متال اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به برررسی کابلشو پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

293 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط