المنت طنابی

جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها با المنت طنابی

227 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید المنت طنابی چیست و چه نقشی را ایفا می‌کند؟ المنت دور لوله، لوله‌ای یا طنابی یکی از ابزار پرکاربرد در صنایع مختلف است. از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصارف ابزار مذکور می‌توان به یخ‌زدایی اشاره داشت. بهره‌گیری از این المنت در صنایع مختلف نه تنها در بحث یخ‌زدایی عملکرد عالی ارائه داده بلکه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است. در ادامه این راهنما با المنت دور لوله بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

المنت طنابی چیست؟

المنت طنابی

المنت دور لوله یا طنابی ابزاری بوده که از آن عموماً به منظور جلوگیری از یخ زدگی و ترکیدگی پمپ آب و لوله بهره‌گیری می‌شود. این محصول کاربری‌های متفاوتی داشته و می‌توان از آن در گرمایش از کف در زیر فرش و به عنوان گرم‌کن لحاف و تشک، مبل، صندلی، گرمایش سیالات صنعتی و سوخت هم‌چون مخازن روغن، گازوئیل و… با رعایت تمهیدات ایمنی استفاده نمود.

افزون بر این، المنت طنابی می‌تواند برای گرم کردن موتورهای دیزلی به منظور سهولت در روشن کردن آن‌ها در شرایط آب و هوایی سرد نیز مورد استفاده قرار گیرد. المنت‌های دور لوله در تنوع بالایی از حیث وات، ولتاژ و نوع مواد سوخته شده قابل خرید هستند. قابل ذکر بوده که اصلی‌ترین دلیل محبوبیت المنت‌های مذکور این است که می‌توان از آن به عنوان یک راهکار بسیار ساده و ارزان قیمت به منظور گرمایش عادی یا صنعتی بهره‌گیری کرد.

نحوه استفاده از المنت طنابی به چه صورت است؟

المنت‌ طنابی را می‌توان یا دور لوله پیچید و یا این که در امتداد لوله قرار داد. البته امروزه صنعت تولید المنت‌های طنابی دست‌خوش تغییرات شده و عموماً از نمونه در امتداد لوله به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و کارایی بهتر بهره‌گیری می‌شود. با این حال، روش نصب بر روی لوله می‌تواند بر اساس نوع محاسبات متغیر باشد.

المنت‌های دور لوله از جمله پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین نوع المنت در صنایع مختلف به حساب می‌آیند. محصول نام‌برده را می‌توان در ابعاد گوناگون و جنس‌های مختلف هم‌چون استیل، تیتانیوم و… پیدا نمود. البته متریال مصرفی در فرآیند ساخت المنت‌های دور لوله نیز می‌تواند بر حسب کارایی و نقشی که قرار است المنت ایفا کند، متفاوت از هم دیگر باشد. از جمله بارزترین و مهم‌ترین ویژگی‌های المنت‌های طنابی می‌توان به قدرت و مقاومت بالای آن در برابر فشارهای الکتریکی اشاره داشت.

مروری بر کاربردهای المنت طنابی

المنت طنابی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی به صورت خلاصه اشاره کردیم، المنت‌های طنابی مصارف گسترده‌ای دارند و هدف اصلی بهره‌گیری از آن‌ها جلوگیری از یخ زدگی است. برخی از لوله‌ها در مصارف عادی یا صنعتی به منظور ایفای نقش خود به درستی و انجام وظیفه صحیح نیاز به گرمایش دارند. المنت‌های طنابی می‌توانند با تکیه بر ساختار و ویژگی‌هایی که دارند این گرمایش را برای لوله‌های مذکور تأمین نمایند.

افزون بر این، می‌توان از المنت‌های مذکور به منظور گرمایش درام و بشکه که احتیاج است مواد مایع درون آن تحت هر شرایطی رقیق بودن خود را حفظ کند نیز استفاده کرد. المنت طنابی از لحاظ ایمنی نیز بسیار مقاوم بوده و نحوه کارکرد آن به این شکل بوده که حول محور لوله بسته شده و نیروی حرارتی به واسطه سیم پیچ‌های داخلی و تماس مستقیم و موثر با سطح، به صورت یکنواخت به سراسر سطح انتقال پیدا حواهد کرد.

سخن پایانی

برخی از لوله‌ها در صنایع مختلف به منظور انجام وظیفه خود و ارائه عملکرد درست نیاز به گرمایش مداوم دارند و در صورت یخ زدگی دچار نقص شده و در روند عملکرد مربوطه اختلال ایجاد خواهند کرد؛ به این خاطر نیاز است از ابزاری هم‌چون المنت طنابی که تنها یکی از کاربردهای آن گرمایش لوله‌ها بوده بهره‌گیری شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد المنت‌های حرارتی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون استفاده از تجهیزات معرفی شده با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

227 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط