انبر برقی

انبر برقی؛ نگاهی به کاربرد، مزایا و معایب

412 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید انبر برقی چیست و تا کنون با این وسیله کار کرده‌اید؟ این وسیله از جمله ابزارهای بسیار مهم و کاربردی است که از آن در صنایع مختلفی نظیر پتروشیمی و جوش پلاستیک بهره‌گیری می‌شود. انبرهای برقی به دلیل طیف وسیع و مهم کاربردی که دارند، از جمله تجهیزات پر اهمیت در صنایع به شمار می‌روند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با انبرهای برقی، به شرح کاربردهای این وسیله نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انبر برقی چیست؟

انبر برقی

این یک وسیله نوین و مدرن بوده که بهترین جایگزین برای ذغال‌های سنتی به حساب می‌آیند. انبر برقی با کاربرد یک تکه ذغال سرخ شده که مصرف کنندگان می‌توانند با در دست گرفتن دسته چوبی مقاوم و المنت برقی کم مصرف و پایدار این وسیله به راحتی از آن استفاده کنند. در این وسیله دکمه‌های خاموش و روشن و یک دکمه نیز برای زیاد کردن و کم کردن حرارت ذغال موجود بوده و در بعضی‌ها دکمه توربو نیز تعبیه شده است.

کاربرد انبرهای برقی

یکی از کاربرد‌های به‌خصوص این دستگاه جنس استیل آن بوده که با تکیه بر این ویژگی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، طیف کاربرد گسترده و مهمی دارد؛ به این صورت که با روشن نمودن المنت‌های نصب شده در آن به شدت داغ می‌شوند و به جای ذغال می‌توان از آن استفاده کرد. در مدل انبرهای برقی‌ شیشه‌ای المنت‌ها قابل مشاهده هستند ولی در مدل استیل آن، المنت‌ها دیده نمی‌شوند و در زیر صفحه استیل پنهان می‌شوند. در ادامه با سایر مصارف انبرهای برقی آشنا خواهیم شد:

  • شماره زن دامداری؛
  • آپارات و جوش انواع پلاستیک؛
  • تنش گیری ورقه‌ها و جوشکاری؛
  • وان قلع و آبکاری؛
  • صنایع دستی؛
  • پی وی سی و خمکاری نئون و پلاستیک.

انواع انبرهای برقی

مدل‌های متفاوتی از انبرهای برقی ساخته شده و در بازار موجود بوده که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند. بسته به کاربرد و ساختار هر کدام از مدل‌های انبر برقی می‌توان از آن‌ها با در نظر گرفتن نیاز پروژه بهره‌گیری نمود. این مدل‌ها عبارتند از:

  • انبر برقی شیشه‌ای: از پر طرفدارترین‌های این محصول به حساب می‌آید و در کیفیت‌های گوناگون ساخته شده است. روی این انبر، شیشه‌ای نشکن نصب شده که زیر آن المنت ذغال برقی وجود دارد. این مدل هم دارای کاربرد‌های فراوانی است و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • انبر برقی سرامیکی: محصول دیگری از انبرهای برقی که که تحت عنوان انبر سرامیکی شناخته شده و در آن از سرامیک یا به گفته بعضی‌ها گچ استفاده می‌کنند. زمانی که کاربر این دستگاه را روشن می‌کند، سرامیک روی آن بسیار داغ و سرخ شده و آماده استفاده می‌شود.
  • انبر برقی استیل: در این مدل انبر یک روکش استیل وجود دارد که زیر آن المنت‌های برقی نصب شده است با روشن شدن دستگاه صفحه استیل داغ شده و آماده استفاده می‌شود. در مواردی مثل صافکاری آپارات و موارد مشابه می‌توان از آن استفاده نمود.

المنت ذغال برقی چیست؟

انبر برقی

المنت یک رشته سیم نیمه‌هادی  است با مقاومتی که خاصیت داغ شدن و تحمل جریان الکتریکی بالا را دارد. یکی از قسمت‌های مهم در این دستگاه المنت ذغال برقی است که سبب ماندگاری و دوام انبر می‌شود. جنس اصلی المنت از نیکروم یا نیکل- کروم بوده و شامل توان‌های مختلفی می‌شود. چنان‌چه قصد خرید انبرهای برقی را دارید، توصیه ما به شما عزیزان این است که در ابتدا میزان توان المنت آن را بسنجید تا بتوانید محصولی را خریداری کنید که متناسب با نیازتان است.

مزایا و معایب انبرهای برقی

مهم‌ترین مزیت این دستگاه‌ها به صرفه بودن آن‌ها از نظر هزینه است. با توجه به این که تهیه ذغال سخت است و زمان زیادی می‌برد، با یک بار خرید انبر دیگر نیاز نیست هزینه‌های زیادی را پرداخت کنیم. از جمله بارزترین مزایای بهره‌گیری از این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • عدم ایجاد دودهای سمی و خطرناک؛
  • سادگی در استفاده و زمان آماده سازی فوری؛
  • بهینه بودن و مصرف ‌برق کم؛
  • راحتی در حمل و نقل؛
  • صد در صد ایمن و مقاوم.

در گذشته به دلیل سوختن ذغال، دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا می‌شد و در پی آن منجر به بروز مشکلات تنفسی در انسان. انبرهای برقی به دلیل نداشتن دود از وارد شدن هرگونه آسیب به ریه انسان جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر این، از قطع بی رویه درخت‌ها نیز جلوگیری می‌شود. جالب است بدانید که هر ۱ عدد انبر مدل برقی می‌تواند جان ۲ درخت را از قطع شدن نجات دهد.

راهنمای خرید انبرهای برقی

اگر فکر خرید این دستگاه را در سر دارید؛ ابتدا باید بدانید برای چه کارهایی نیازمند این دستگاه هستید. مثلا اگر برای کارهای صنعتی به آن نیاز دارید مدل‌های استیل برای شما مناسب است ولی اگر دستگاه را برای کار‌های شخصی می‌خواهید، مدل‌های سرامیکی و شیشه‌ای گزینه‌های بهتری خواهند بود. باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی از انبرها ساخته شده و کیفیت‌های پایین و ضعیف در بین آن‌ها بسیار است، با این حال در صورت خرید حتما با کیفیت ترین و بهترین آن را انتخاب کنید.

سخن پایانی

با توضیحاتی که گفته شد متوجه شدیم که انبر برقی‌ها هیچ گونه عوارضی برای انسان ندارند و از مواد سبز در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. در صورتی که اطلاعاتی بیشتر در رابطه با قیمت و کیفیت این محصول و همینطور تجربه استفاده از انبر برقی را دارید؛ لطفا با ما و اعضای محترم سایت تکه کابل در میان بگذارید.

412 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط