کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر

کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر؛ ماهیت و کاربرد آن

283 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق

عایق یکی از اجزاء جداناپذیری در ساختار کابل‌ها است که نقش مهمی در حفاظت و بهبود عملکرد آن‌ها ایفا کرده و اهمیت زیادی دارد. کابل‌های افشان نیز با توجه ‌به نوع عایق استفاده شده در آن‌ها، به نمونه‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شوند که در بین آن‌ها، عایق لاستیکی یا همان رابر از محبوب‌ترین نمونه‌ها به شمار می‌رود. به این نوع کابل افشان که دارای یک عایق پلاستیکی یا رابر بسیار انعطاف‌پذیر است، کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کابل افشان و انواع آن

نمونه‌ای از کابل افشان
نمونه‌ای از کابل افشان

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، کابل افشان یکی از محبوب‌ترین انواع سیم و کابل موجود در بازار است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن نظیر انعطاف‌پذیری بالا و قیمت مناسب باعث شده است این نوع کابل‌ها به یکی از کابل‌های پرمصرف در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی تبدیل شود. انعطاف‌پذیری بالای کابل‌های افشان سبب شده است که آن‌ها را کابل نرم نیز نامیده و به راحتی خم شوند.

جنس هادی این کابل‌ها اغلب مس آنیل شده بوده و عایق بکار رفته در ساختار آن‌ها نیز می‌تواند PVC و یا لاستیک باشد. به طور کلی، می‌توان گفت عایق‌های لاستیکی از قدمت بالاتری برخوردار بوده و کمی قدیمی هستند ولی به دلیل مزایای زیادی که دارند، هنوز نیز مورد استفاده قرار گرفته و تولید و عرضه می‌شوند.

از ویژگی‌های کابل‌های افشان می‌توان به دوام و مقاومت بالا در برابر خمیدگی، سطح رسانایی بسیار بالا، قابل استفاده در هر نوع آب‌ و هوایی نظیر آب و هوای مرطوب یا خشک، برخورداری از سرعت تغذیه مسیر بالا تا 240 متر در دقیقه، مقاومت بالا در برابر شکنندگی و از هم گسیختگی، قابلیت انتقال سیگنال‌های مختلف نظیر سیگنال‌های رادیوئی، صوتی، تصویری، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال، توانایی تحمل ولتاژ تا 500 ولت و … اشاره کرد.

کابل‌های افشان را بر اساس ویژگی‌های مختلفی نظیر ولتاژ قابل تحمل کابل، انعطاف‌پذیری کابل، عایق کابل و … می‌توان در دسته‌های متقاوتی قرار داده و آن‌ها را دسته‌بندی کرد. از نظر ولتاژ این کابل‌ها می‌توانند ولتاژی بین 300 تا 500 را تحمل کرده و از عملکرد بالایی برخوردار باشند.

از نظر انعطاف‌پذیری نیز به سه دسته کابل سبک، کابل قدرت و کابل آلومینیومی تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین تقسیم‌بندی دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آن این کابل‌ها در دو نوع تخت و گرد دسته‌بندی می‌شوند. کابل‌های افشان از نظر جنس و نوع هایق کابل نیز به چندین نوع و دسته تقسیم می‌شوند که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها، کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر است. در ادامه قصد داریم به بحث در مورد کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر پرداخته و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر

کابل افشان رابر بسیار انعطاف‌پذیر
کابل افشان رابر بسیار انعطاف‌پذیر

با مطالعه مطالب از پیش گفته شده، با کابل‌های افشان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها آشنا شدید. حال قصد داریم یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌ها، کابل افشان رابر که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است را مورد بررسی قرار داده و ویژگی‌های خاص و ویژه آن را بیان کنیم.

در زمان مطالعه و تحقیق در مورد کابل‌ها افشان شاید با عبارت کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر مواجه شوید اما به چه دلیل این نوع کابل‌ها را بسیار انعطاف‌پذیر می‌نامند؟ همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، از بارزترین ویژگی‌های کابل‌های افشان، انعطاف‌پذیری آن‌ها است اما کابل رابر چه تفاوتی با نمونه‌های قبلی دارد که باعث نامیدن این کابل به نام “بسیار انعطاف‌پذیر” گشته است؟

زمانی که از واژه رابر برای توصیف یک کابل استفاده می‌شود، بدین معناست که آمیزه‌های لاستیکی در ساختار عایق آن بکار رفته و یا به ‌اصطلاح دارای روکش لاستیکی است. روکش‌های لاستیکی یا رابر جزو اولین عایق‌های بکار رفته در ساختار کابل‌ها هستند اما با وجود قدیمی‌بودن این روکش‌ها هنوز نیز در بسیاری از کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اوایل تنها در تولید کابل‌های تلفن و خطوط تلگراف از این نوع عایق استفاده می‌شد اما با پیشرفت تکنولوژی عایق‌های ترموپلاستیک که به آن‌ها گرمانرم نیز گفته می‌شود، سهم زیادی از تولید کابل‌ها را به خود اختصاص دادند.

البته امروزه با روی کار آمدن عایق‌های PVC و XLPE، عایق‌های پلاستیکی یا رابر کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع عایق‌ها سبب شده هنوز هم مصرف‌کنندگان مخصوص به خود را داشته باشند. از مزایای کابل افشان رابر انعطاف‌پذیر می‌توان به انعطاف‌پذیری بسیار بالا، مقاومت بالا در گرما و سرما و انواع شرایط جوی و محیطی، مستحکم و مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت، مستحکم در برابر مواد شیمیایی، استحکام بالا در برابر فشار و کشش، مقاومت بالا در برابر اشعه‌های یووی و فرابنفش و … اشاره کرد.

همچنین از موارد مصرف و کاربرد کابل افشان رابر انعطاف‌پذیر می‌توان به تاسیسات دریایی و اسکله‌ها، کابل‌های سیار در پروژه‌های صنعتی، برق‌رسانی به بالابرها و جرثقیل‌ها، کابل‌های جوشکاری، برق‌رسانی به تجهیزات کشاورزی، تامین روشنایی در باند فرودگاه‌ها، ایستگاه شارژ وسایل نقلیه، کابل‌های خانگی و مورد استفاده در ساختمان، برق‌رسانی به پمپ‌های آب و … اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

کابل‌ها یکی از اجزا اصلی در خطوط و روش‌های انتقال برق بوده و کاربرد و انواع زیادی دارند. یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های برق، کابل افشان است. کابل‌های افشان نیز انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ویژگی‌های کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر است.

کابل افشان رابر که به دلیل عایق لاستیکی بکار رفته در ساختار آن به این نام معروف شده است، یکی از پرکاربرترین انواع کابل‌های افشان است که ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالا در گرما و سرما، مستحکم و مقاوم در برابر نفوز آب و رطوبت، مستحکم در برابر مواد شیمیایی، استحکام بالا در برابر فشار و کشش و … را دارا بوده و کاربرد زیادی در صنایع، مراکز و محیط‌های مختلف دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کابل افشان رابر بسیار انعطاف پذیر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

283 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط