عملکرد اتومات پمپ آب

عملکرد اتومات پمپ آب؛ قسمتی جدید و خودکار در پمپ آب

262 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / آموزش در صنعت برق

اطلاع از عملکرد این بخش یعنی عملکرد اتومات پمپ آب اهمیت زیادی دارد زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا کارکرد کلی پمپ آب را مدیریت کرده و در وهله دوم، در صورت خرابی قسمت اتوماتیک پمپ آب، با این قسمت آشنا بوده و بتوانید آن را تعمیر کنید. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد اتومات پمپ آب پرداخته و کاربرد این قسمت را بیان کنیم.

عملکرد اتومات پمپ آب

نمونه‌ای از ست کنترل
نمونه‌ای از ست کنترل

پیش از آنکه به بحث و بررسی در مورد نحوه عملکرد اتومات پمپ آب بپردازیم، ابتدا بهتر است اندکی در مورد پمپ‌های آب و انواع مختلف این وسیله کاربردی صحبت کرده و شما را آماده ورود به بحث اتومات پمپ آب کنیم. درحالت کلی، پمپ‌ها را می‌توان یکی از ارکان اصلی سیستم آب‌رسانی به شمار آورد که وجودشان برای انتقال و تنظیم فشار آب و سایر مایعات ضروری بوده و بسیار مهم است.

به عبارت دیگر، پمپ آب وسیله‌ای الکترومکانیکی است که باعث جابه‌جایی انواع مایعات از نقطه‌ای به نقطه دیگر شده و این کار را به وسیله ایجاد تغییرات فشار انجام می‌دهد و انواع گوناگونی نظیر پمپ بشقابی، پمپ توربینی، پمپ جتی، پمپ دنده‌ای، پمپ لوب، پمپ پره‌ای، پمپ پیستونی شناور، پمپ دیافراگمی و … دارد.

حال که با نحوه کارکرد و ماهیت کلی پمپ‌های آب آشنا شدید، به سراغ بررسی بخش اتومات پمپ های آب و نحوه عملکرد آن می‌رویم. همان‌طور که در قسمت قبل بیان گردید، بخش اتومات در هر پمپ، وظیفه روشن و یا خاموش‌کردن به موقع پمپ آب و همچنین کنترل و تنظیم فشار آن را برعهده دارد و این کار را با استفاده از یک دیافراگم و یک برد الکترونیکی که برروی پمپ نصب است، انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، ابتدا میزان و شدت فشار آب را در سیستم سنس یا همان احسا نموده و سپس بر همین مبنا، زمانی که شیر آب در ساختمان و یا محل نصب پمپ باز یا بسته می‌شود، به پمپ فرمان روشن یا خاموش‌شدن می‌دهد.

در حالت کلی، می‌توان بخش اتومات پمپ آب را می‌توان به دو قسمت کلی ست کنترل و کلید اتوماتیک تقسیم‌بندی کرد. کلید اتوماتیک یک قطعه مکانیکی است که با تعریف کم‌ترین و بیش‌ترین میزان فشار آب بر روی آن، می‌تواند عملکرد پمپ آب را به صورت اتوماتیک و خودکار انجام داده و آن را کنترل کند. اگر بخواهیم عملکرد این کلیدها را دقیق‌تر بررسی کنیم،

باید بگوییم که یک پیچ تنظیم فشار بر روی این کلیدها وجود دارد که با استفاده از همین پیچ می‌توان حداقل و حداکثر فشار آب مورد نظر را تنظیم نموده و آن را تعیین کرد. کلیدهای اتوماتیک در دو نوع فشار بالا و فشار پایین در بازار موجود بوده و قابل استفاده هستند.

ست کنترل نیز یکی از قسمت‌های اتومات پمپ است که به کنترل فشار آب پمپ به صورت اتوماتیک پرداخته و تقریباً عملکردی شبیه به کلیدهای اتوماتیک دارد. از اجزا تشکیل‌دهنده ست کنترل می‌توان به شیر یک طرفه، گیج فشار، دیافراگم، درپوش پلاستیکی، بدنه پلاستیکی، کابل برق و پیچ تنظیم فشار اشاره کرد.

همچنین ست کنترل در سه نوع ساده، مجهز به منبع هیدروتانک و دارای پیچ تنظیم در بازار موجود بوده و با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظر، قابل خرید و استفاده است. از ست کنترل بیش‌تر در ساختمان‌های یک طبقه و یا داخل واحد‌ها استفاده می‌شود و در ساختمان‌های بیش از دو طبقه کاربرد چندانی ندارد. همچنین در مکان‌هایی که فشار آب آن‌ها پایین‌تر از یک است، نیز نمی‌توان از ست کنترل استفاده نمود.

حال اگر بخواهیم تفاوت میان کلید اتوماتیک و ست کنترل را بیان کنیم، باید بگوییم کلید اتوماتیک قطعه‌ای مکانیکی است که باید به‌صورت مکانیکی به تنظیم آن پرداخته و آن را تعیین کنیم اما ست‌های کنترل به‌صورت خودکار شروع به انجام فعالیت کرده و مبنای کار آن‌ها بر باز و بسته‌شدن شیرهای درون ساختمان است. از همین رو، از کلید اتوماتیک در ساختمان‌های بزرگ و چندطبقه و از ست کنترل در واحدها و ساختمان‌های یک و یا دو طبقه بهره برده می‌شود.

مزایای اتومات پمپ‌های آب

اتومات پمپ آب
اتومات پمپ آب

همان‌طور که گفته شد، عملکرد اتومات پمپ آب برمبنای دو قسمت اصلی ست کنترل و کلید اتومات آن است که هر کدام وظایف خاص خود را داشته و به عملکرد هر چه بهتر این قسمت کمک می‌کنند. حال اگر بخواهیم علت استفاده از اتومات پمپ‌های آب را بیان کنیم، باید آن را در مزایایی که این قسمت به پمپ‌های آب ساده اضافه می‌کند خلاصه کرده و بیان کنیم.

اگر بخواهیم مزایای این بخش را بیان نماییم، باید به مواردی همچون کنترل کاملاً اتوماتیک بدون نیاز به عملیات دستی، تعمیر و نگهداری کم هزینه، سروصدای کم، عمر طولانی، کیفیت بالا، کاهش مصرف انرژی، ثابت‌بودن میزان آب، اشغال‌نکردن فضای زیاد، کاهش هزینه‌های جانبی، دسترسی مداوم به آب و … اشاره کرد. این مزایا باعث شده‌اند تا پمپ آب به سیستم اتوماتیک مجهز شده و کار استفاده‌کنندگان پمپ را کاهش دهد.

در نهایت می‌توان گفت، پمپ آب (که یکی از کاربردی‌ترین وسایل امروزه زندگی بشر است) همانند سایر وسایل الکتریکی و الکترونیکی از پیشرفت‌های صنعتی عقب نمانده و سازندگان پمپ‌های آب صنعتی و خانگی سعی کرده‌اند تا این پمپ‌ها را نیز به روز و مدرن کنند. یکی از بخش‌های مهمی که به پمپ‌های آب اضافه شده است، بخش اتومات پمپ است که عملکرد این بخش یا همان عملکرد اتومات پمپ آب باعث کاهش مصرف برق، صرفه‌جویی در مصرف آب، خودکار بودن و … شده است.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین وسایل زندگی امروزه بشر، پمپ آب است. پمپ آب نیز مانند سایر وسایل الکتریکی و الکترونیکی از پیشرفت‌های امروزی عقب نمانده و مجهز به قسمت‌های جدید و ویژه‌ای مانند اتومات پمپ آب شده است. از جمله مزایا اتومات پمپ آب می‌توان به کنترل اتومات بدون نیاز به عملیات دستی، تعمیر و نگهداری کم هزینه، سروصدای کم، عمر طولانی، کاهش مصرف برق، ثابت‌بودن میزان آب، کاهش هزینه‌های جاری و جانبی، دسترسی مداوم به آب و … اشاره کرد. عملکرد اتومات پمپ آب بر مبنای دو قسمت سیت کنترل و کلید اتومات است که هر کدام وظایف خاص خود را برعهده دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی عملکرد اتومات پمپ آب پرداخته و کاربرد این قسمت را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

262 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط